neděle 27. dubna 2014

Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton: Tajemné vytí

Během svého maratonu jsem stihla dočíst jednu knihu a přečíst druhou. Na tu třetí se teprve chystám... (No, on to není maraton v pravém slova smyslu, když musíte uklidit dva pokoje, uvařit si a ještě se večer koukáte na filmy, na které jste se neplánovali koukat, ale jinak nic...)

Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton: Tajemné vytí

Autor: Maryrose Wood
Originál: The Incorrigible Children of Ashton Place Book 1: The Mysterious Howling
Série: Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton, první díl
České vydání: JOTA, 2013
Formát: hardback, 208 stran
Přeložil: Jan Sládek

Anotace: O velmi zlobivých dětech se žertem říká, že je vychovali vlci. A naše nepolepšitelné děti opravdu vychovali vlci! Když byly nalezeny v lesích poblíž sídla Ashton, brzy se ukázalo, že to nejsou jen tak obyčejné dětičky: Alexander své sourozence usměrňuje jemným hryzáním, Cassiopea kouše a štěká, až běhá mráz po zádech, a Beowulf se honí za veverkami s hbitostí, při níž se tají dech. Slečna Penelope Lumleyová ale naštěstí není žádná tuctová vychovatelka. Patnáctiletá absolventka Swanburnovy akademie pro nadané dívky z chudých rodin přistupuje k novému zaměstnání se vší zodpovědností. Než ale může začít s latinou a zeměpisem, musí děti napřed odnaučit zvířecím návykům. Celé sídlo Ashton je obestřeno záhadami. Kdo vůbec jsou ti tři malí divoši a jak je možné, že donedávna žili v lese? Proč starý kočí Timothy číhá za každým rohem? Podaří se Penelopě děti zvládnout a učinit z nich společenské tvory dřív, než lady Constance uspořádá slavnostní bál? A co je to proboha šotyš? Odvážná Penelope se v prostředí plném záhad neztratí, neboť i její původ je zahalený tajemstvím. Jak kdysi prohlásila Agatha Swanburnová: „Věci se mohou dít z nějaké příčiny, to ale ještě neznamená, že ji pokaždé známe.“ První kniha světově úspěšné trilogie pro děti, ale i dospělé.

Kniha se odehrává v krásném historickém prostředí staré Anglie, kde pánové kouří doutníky, kočáry jsou taženy koňmi, dámy nosí nádherné róby a mladé dívky vychovávají cizí děti. Penelopa je velice sympatická hrdinka, se kterou jsem se velmi ztotožňovala, a moc se mi líbilo, že byla na svůj věk vyspělá (ale v té době to bylo asi zcela normální, když se o sebe musely postarat tak mladé dívky).
Autorka celkově vytvořila krásné prostředí, kterým nás provázela skvělá hlavní hrdinka, doprovázená třemi nádhernými vlčími dětmi. I když jsem dost pochybovala, že by se děti do společnosti lidí začlenily tak rychle, brala jsem to jako pohádku, kde není potřeba držet se úplně reality. Proto mi kniha celkově přišla velice kouzelná a s příjemnou atmosférou.
Příběh sám o sobě není tak zajímavý, celou knihu jde vlastně o to, jak se Penelopa vypořádává s výchovou třech zvláštních dětí, jak je bere společnost, pořádná zápletka nastává až ke konci knihy. Je záhadná, nicméně ne však nijak extrémně, že by se vám až tajil dech. Musím se však přiznat, že si další knihy určitě přečtu, protože jsem si tuto nádhernou knížku vychutnávala a toužím se dozvědět, kde se vzala Penelopa, kde se vzaly děti v lese a jak to vlastně všechno dopadne.
Autorčin styl psaní je rovněž pěkný - čtivý, veselý, vtipný, poutavý, často mi přišlo, že čtu další knihu od Lemonyho Snicketa. To však nebylo naškodu, protože Lemony Snicket je opravdu skvělý autor.


Co dále dotvářelo tu krásnou atmosféru, byly nádherné ilustrace Jona Klassena, skvělá obálka knihy, která mě vlastně původně ke knize přivedla (musím zmínit i vnitřní přebal knihy s lístečky, který si mi také moc líbil), a nakonec citáty Agáty Swanburnové, které mě často dokázaly rozesmát svou pravdivostí.
"Když se pro vás nemožné stane pouze obtížným, pak jste vyhráli."


Abych knihu pouze nevychvalovala, musím zmínit i jedno negativum, které mi často dost překáželo. Šlo o to, že se vždy člověk zasnil a propadl se do světa staré kouzelné Anglie a autorka vás ze snění vytrhla tím, že vám určitou pasáž přirovnala k dnešní době. Mně to dost narušilo průběh knihy a myslím si, že to bylo zbytečné. Je to sice kniha pro děti, ale pochybuji, že by to děti nezvládly pochopit i bez toho...



Na závěr bych chtěla říct, že knížka to byla kouzelná, nádherná, možná mohla býti více napínavá a autorka se mohla vyhnout návratům k dnešní době - pak by to byla téměř dokonalá kniha pro děti.

Moje hodnocení: 4/5

Zdroje obrázků: www.jota.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.