sobota 14. června 2014

Amy & Roger: Na cestě

Hurá, dopisuji svůj poslední recenzní restík. Pak už nebudu v tom stresujícím skluzu a budu už recenze psát tak, jak chci. Cítím se mnohem uvolněnější. Ale těším se, až vám povyprávím o této knize!

Amy & Roger: Na cestě

Autor: Morgan Matson
Originál: Amy & Roger's Epic Detour
Originální vydání: 2010
České vydání: CooBoo, 2013
Formát: paperback, 420 stran
Přeložila: Martina Buchlová

Anotace: Amy se na léto dvakrát netěší. Její máma se rozhodla přestěhovat na druhý konec země a Amy má teď za úkol dovézt její auto z Kalifornie do Connecticutu. Problém je, že od té doby, co její otec zemřel při autonehodě, se Amy není schopná posadit za volant. Děsí ji to. A v tu chvíli přichází na scénu Roger, prý starý přítel rodiny (jak tvrdí Amyina matka), který má také v plánu road trip přes půlku Států. Nejkratší možná trasa je naplánovaná, tak stačí vyrazit… Proč to ale nevzít zábavnější cestou? Udělat si pár zajížděk rodičům natruc a poznat Ameriku? Pomůže to oběma, aby se vyrovnali sami se sebou a zacelili bolavé rány?

Dnes bych tentokrát začala zhodnocením obálky, protože si můžete vzpomenout, pokud jste už nějaké mé recenze četli, že mi vadí obálky s lidmi. Musím ujasnit, že mi ani tak nevadí zobrazení lidí na obálce jako spíše jejich obličeje, protože mi to častokrát přijde kýčovité a hlavně mi to kazí moje vlastní představy o tom, jak hrdinové vypadají. Ale na obálce Lola a kluk od vedle jsou vidět jenom spojené ruce, přesto mě ta obálka strašně iritovala. Koukněte se teď na obálku Amy & Rogera - opět vidíme spojené ruce, ne snad? A i tak jsem se do této obálky zamilovala. Přijde mi zkrátka krásná. To oranžové ladění, silnice v pozadí,... Vyskytuje se zde podobný motiv, ale obálka Loly mi přišla kýčovitá, obálka Amy & Rogera mi naopak přijde krásná. Nedokážu si to vysvětlit, nevím proč, ale jednoduše to takto cítím.

Tím jsem ze sebe dostala pocity ohledně obalu a teď už bych radši vyjádřila své pocity k obsahu knihy, což by mělo být to důležitější. A hned pro začátek, abych vám ujasnila, v jakém duchu se tato recenze ponese, musím říct, že jsem z knihy byla nadšená.
Řekněme, že si prohlédnete obálku, přečtete si anotaci a je vám jasné, jak kniha skončí. Pokud to někomu nedošlo, nebojte se, na žádné spoilery se nechystám. Ale i když je vám od začátku jasné, jak příběh skončí, odehrává se toho v knize mnohem víc, dostanete mnohem více podnětů k přemýšlení a objevování.
Nikdy dříve jsem nečetla roadtripově laděnou knihu, pokud nepočítám ten jeden jediný cestopis, který jsem četla (Dlouhá cesta na jih, Ewan McGregor a Charley Boorman). A moc jsem se těšila, až poznám skrz knihu další části země, kterou bych jednou ráda navštívila. A musím říct, že ani v tomto ohledu mě kniha nezklamala. Autorčino zprostředkování popisů krajiny, států a jednotlivých měst mě dostalo. Cítila jsem se, jako když sedím s Amy a Rogerem v jednom autě, jako bych všechny jejich zážitky prožívala s nimi, dokázala jsem si díky autorce všechno krásně představit. Její styl popisů okolí, ale i děje a jednotlivých postav je super. I když je kniha poměrně tlustá a má přes čtyři sta stránek, uběhne vám tak neskutečně rychle, že si ze srdce přejete, aby tento výlet přes Spojené státy ještě neskončil.
Na knize se mi moc líbily všechny fotky z cest, cestovatelské zápisky, účtenky z dinerů a fast-foodů a Rogerovy playlisty. Nestíhala jsem všechny jeho písničky poslouchat souběžně s knihou, protože mě u čtení většinou písničky ruší, ale když je poslouchám teď dodatečně, moc se mi jeho výběr zamlouvá. Na knihách se mi takovéto blbůstky a serepetičky na doplnění moc líbí. Myslím, že knize potom dodávají na opravdovosti, dodává vám jistotu, že takové státy existují, že se skutečně někde nachází tak osamělá silnice, tak zvláštní stromy a tak zvláštní prostředí. Pokud jste si kdy o Státech mysleli, že je to nacionalistická a zazobaná země plná nafoukaných Američanů, úplně se vám na ni změní pohled po dočtení této knihy. Nenavštívili jsme zde žádné profláklé velkoměsto, ale mnohem zajímavější rarity a zajímavosti z této úchvatné země, dozvěděla jsem se o ní mnohem více než z kdejakého amerického filmu.
Když došlo na romantiku, měla jsem strach, že mi to zkazí dojem z celé knihy. Já mám ráda romantiku, miluji romantické knihy a filmy, ale i já mám své hranice. Nejdřív jsem měla dojem, že to autorka přehnala a předala nám obyčejné klišé, ale přistihla jsem se, jak se potutelně usmívám a culím. Možná je ten konec více než předvídatelný a jasný, ale na druhou stranu celou dobu netrpělivě čekáte, až k tomu dojde, a když to konečně dostanete, máte radost, i když se vám to třeba nechce přiznat. Já jsem si nejdřív nechtěla přiznat, jak moc se mi tato kniha líbí, ale když jsem se rozhodovala, jaké hodnocení na Goodreads této knize dám, přišlo mi nefér jí dát pouze čtyři hvězdičky, když jsem podvědomě věděla, jak moc se mi tato kniha líbila.
Nebyl to jen námět, vtipy, romantika a postavy, co se mi na knize líbilo, ale i vztahy, kterých jste v knize mohli najít nepřeberné množství. Více než o čemkoli jiném tato kniha bylo o vztazích, o přátelství, o lásce a o rodině. Především o rodině. O sounáležitosti, o tom, jak si jsou lidé v rodinách blízcí. Nebo jak by si měli být blízcí. Autorka se zde dotkla pro mě velice důležitého tématu, protože pro mě je rodina důležitá, představuje můj domov, i když mám ve skutečnosti domovy tři a nebydlím ani s jedním rodičem. Přesto jsou pro mě mým domovem, i když každý bydlíme na jiném místě. Amyiny vztahy s matkou, s otcem a především s jejím bratrem byly pro mě více než reálné. Nejvíc mě zasáhly právě asi scény, ve kterých se objevovala Amy se svým bratrem Charliem, protože pro mě můj bratr představuje jednoho z nejdůležitějších lidí v mém životě a občas mi trhal jejich vztah srdce, ale byla jsem ráda, jak to nakonec mezi nimi dopadlo.
Na můj vkus měla však kniha příliš otevřený konec. Sice se příběh svým způsobem uzavřel, ale jak mám ksakru vědět, co se stane dál? Problémy čtenářů...

Tato kniha je úžasná - romantická, vtipná, poznáte Státy tak, jak jste je ještě nepoznali, zabrousíte do oblasti lidských vztahů a možná naleznete nějakou svou novou oblíbenou písničku. Vřele doporučuji!

Moje hodnocení: 5/5

Zdroje obrázků: www.cooboo.cz,  www.betweenpaperandmind.blogspot.com, www.favouratbooks.blogspot.com, www.willinda-books.blogspot.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.