čtvrtek 5. června 2014

Divergence

Přišly mi nové knihy. Za tu dobu, co vedu tento blog, jsem si za své vlastní peníze koupila více knih než za celý svůj dosavadní život. Nevím, jestli to byla chyba, nebo naopak. Asi naopak. Je skvělé mít své vlastní, nové knihy, i když jsem finančně na dně. Pozitivní zprávou je ovšem to, že v neděli mi bude šestnáct, což znamená buď nové knihy, nebo peníze na nové knihy...
Ale teď se již pustím do dlouho slibované recenze, protože už jsem stačila přečíst dvě další knihy - Město z kostí a Kdo chytá v žitě (konečně!) a rozečtené mám již potřetí Hvězdy nám nepřály, protože zítra jdu na film do kina! Nemůžu se dočkat. To znamená, že si budu muset s dalšími recenzemi dost pospíšit...

Divergence

Autor: Veronica Roth
Originál: Divergent
Série: Povstalecká trilogie, 1. díl
Originální vydání: 2011
České vydání: CooBoo, 2012
Formát: hardback, 344 stran
Přeložila: Radka Kolebáčová
Filmové zpracování: Divergence (Neil Burger, 2014)

Anotace: Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.


Většina čtenářů, kteří již nějakou tu dobu pravidelně kontrolují nové tituly, čerstvě vydávané knihy a zahraniční fenomény, mají tuto knihu pravděpodobně přečtenou již od roku 2012, kdy byla u nás vydána. Dnes již mají určitě přečtený i poslední díl, který u nás nedávno vyšel. Přiznávám se, já se o Divergenci dozvěděla na začátku tohoto roku, kdy jsem se začala hodně zapojovat do fandomu Harry Pottera na amerických sociálních sítích a spoustu fanoušků zde vychvalovalo i Divergenci. Neměla jsem ponětí, oč se jedná, ale pak jsem začala sledovat české knižní blogery a zaslechla jsem i něco o filmu,... Pak už jsem se knize nemohla ubránit a věděla jsem, že si ji musím přečíst, abych pochopila ten rozruch, který se kolem ní vytvořil.
Když jsem poprvé otevřela svou první dystopickou knihu (čtete správně, do nedávna jsem četla převážně knihy ze života a Harryho Pottera), nevěděla jsem, do čeho jdu. Ze začátku pro mě nové prostředí bylo celkem matoucí. Nikdy jsem moc nečetla fantasy ani sci-fi, u Harryho jsem měla lepší představu díky filmům, proto bylo pro mě poměrně obtížné představit si nový svět, nový řád, novou společnost. Nedokázala jsem se pořádně zorientovat ve všech frakcích, kdo kam patří a podobně. Ale kniha má tak neuvěřitelné tempo, že jsem se po chvíli tak zakousla do příběhu, že se stalo prakticky nemožným nečíst dál.
Nacházíme se v Chicagu, kde je společnost rozdělena do pěti frakcí, každá frakce uznává jinou lidskou ctnost a všechny dohromady tvoří harmonický celek. Co může být lepšího než svět, kde si lidé pomáhají, jsou k sobě upřímní, láskyplní, nebojí se a jsou inteligentní? Vše není takové, jak se na první pohled zdá.
Jsem ráda, že jsem si dopředu nečetla žádné recenze, protože bych rázem přišla o několik překvapení, jelikož některá se odehrávají již na začátku příběhu, a pokud vám chce někdo přiblížit alespoň trochu dějovou linku, neprozradí vám sice možná nijak závažné informace, ale dle mého se ochudíte o zážitek, který jsem z knihy měla já. A já  dopředu netušila ani jak se jmenuje hlavní hrdinka.
Beatrice jsem si zamilovala. Líbila se mi jako postava, líbily se mi její rozporuplné pocity, nejistota a nerozhodnost. Líbilo se mi, že nebyla prezentována jako dokonalá osoba, ale osoba i s temnými stránkami, přesto byla silnou osobností s dobrými ideály. Autorka nám Beatrice neskutečně přiblížila z jejího nitra, což mně osobně umožnilo tento napínavý příběh prožít neskutečně intenzivně. V knize se ale nachází spoustu dalších zajímavých kladných postav, které si zamilujete, ale i spoustu záporáků, kteří jsou neméně zajímaví.
Kniha mě dokázala strhnout a nepustit, dokázala mě překvapit, i když je pravdou, že jsem několik zápletek odhalila již dopředu. Ale mně osobně to nevadilo. Nevadí mi hádat dopředu, mám radost, když něco uhodnu. Vadilo by mi, kdyby byla kniha celkově předvídatelná, ale to bych o Divergenci říct nemohla - pro mě nebyla. Odnesla jsem si z ní neskutečný čtenářský zážitek natolik velký, že jsem si další týden knihu přečetla znovu. A bavila mě i podruhé, bavilo mě všímat si drobných náznaků, které jsem předtím nezaregistrovala.
Nejenom že byl příběh akční a napínavý, dočkala jsem se i opojné romantiky, která do příběhu velice vhodně pasovala, několikrát jsem se i pobavila, ale kniha mě uspokojila i v myšlenkových ohledech, odnesla jsem si pár nových poznatků a námětů k přemýšlení. Autorka stvořila neskutečný svět, který odráží celou lidskou existenci, její nenasytnost a paradox, že i přes všechno dobro si  zlo vždy najde cestu.
Autorčin styl je velice čtivý, rychlý, ničím se nezdržuje. Dokáže vám přesně popsat pocity, události i prostředí, vnese vás přímo do příběhu, až vám bude tlouct srdce tak silně, že si budete připadat jako jedna z postav. Dokáže vám zprostředkovat napjaté i romantické scény, které vám zaručí, že vás kniha bude bavit od začátku až do konce
Tímto dílem se Divergence zařadila k mým oblíbeným sériím a netrpělivě se klepu, až si budu moci přečíst další díly této napínavé a jedinečné trilogie.

Hodnocení: 6/5

Zdroje obrázků: www.ceskaskola.cz, www.moviereviewmaven.blogspot.com, www.forbes.com, www.dokina.tiscali.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.