sobota 7. června 2014

Hvězdy nám nepřály (2014)

Pamatuji si ten den, když jsem minulý rok poprvé dočetla knihu Hvězdy nám nepřály. Po nějakém čase mě najednou napadlo, že by to byl skvělý film. Podívala jsem se na čsfd.cz, jestli se náhodou zfilmování této knihy nechystá. A chystalo se. Napsala jsem tam první komentář do diskuze:


Charlinka mě neskutečně uklidnila, do té doby jsem Johna Greena vůbec nikde nesledovala, nezajímala jsem se o něj až takto do hloubky. Začala jsem se těšit, ale čím víc se blížil termín premiéry, tím víc jsem byla nervózní. Jak jsem nakonec byla spokojená s filmovým zpracováním své snad vůbec nejoblíbenější knihy?

Hvězdy nám nepřály


The Fault in Our Stars
Drama / Romantický
USA, 2014, 125 min

Režie: Josh Boone
Předloha: John Green
Scénář: Scott Neustadter, Michael H. Weber, John Green
Kamera: Ben Richardson
Hudba: Nate Walcott, Mike Mogis
Obsazení: Shailene Woodley, Ansel Elgort, Willem Dafoe, Laura Dern, Nat Wolff, Lotte Verbeek, Sam Trammell, Mike Birbiglia, Maurice Nathan Weert, Emily Peachey
Česká premiéra: 5. 6. 2014
Obsah: Hazel a Gus jsou dva výjimeční teenageři, které spojuje kousavý humor, pohrdání konvencemi a především láska, co s nimi cloumá. Jejich vztah je o to neobvyklejší, že se seznámili a zamilovali během setkávání na sezeních podpůrné skupiny pro boj s rakovinou. Hazel Grace Lancasterové (Shailene Woodley) je šestnáct let. Má ráda (a zároveň toleruje) své někdy až příliš starostlivé rodiče a právě se zakoukala do mladíka jménem Gus Waters (Ansel Elgort), který se na oplátku zamiloval do ní. Jak se sbližují, Hazel a Gus společně prožívají své obavy vyplývající z jejich zdravotních problémů a zároveň sdílí lásku ke knihám, včetně Hazelina oblíbeného románu Císařský neduh. Mnohokrát se marně snažila spojit s autorem knihy, samotářským Peterem Van Houtenem (Willem Dafoe). Když se Gusovi podaří Van Houtena zkontaktovat, spisovatel je oba nečekaně pozve do Amsterdamu. Gus je rozhodnutý vzít Hazel na cestu, aby našla odpovědi na všechny otázky, které kdy ke knize měla. Ale odpovědi, které hledá, nepřichází od Petera Van Houtena. Přichází z velkého dobrodružství, které Hazel zažije s někým, koho se nebojí milovat a kdo jim oběma dal něco, co Hazel nazývá „Malou věčností – nekonečnem mezi sečtenými dny." (CinemArt)



Nebudu vám lhát. Začala jsem brečet, jen co film začal...
Omlouvám se, ale tato recenze nebude profesionální, objektivní ani přespříliš pro ty, co knihu nečetli. Své dojmy a pocity z tohoto filmu vytvářím na základě toho, že jsem knihu přečetla před jeho viděním třikrát. Nedokážu posoudit, na kolik je film srozumitelný pro diváka, který není obeznámen s knihou, protože mě vše jasné bylo každopádně.
Pokud vám mohu doporučit dopředu - NEJDŘÍVE SI PŘEČTĚTE KNIHU. Je to lepší. Pokaždé je to lepší. Když je film vytvářen podle knihy, je mnohem lepší seznámit se s dílem, které vzniklo jako první. A kniha je to naprosto úžasná, nejspíš má nejoblíbenější, je geniální, vtipná, smutná, inteligentní a plná skvělých myšlenek. Připraví vás na film a pomůže vám pochopit pravou podstatu tohoto příběhu. Přečtěte si ji, a až potom zajděte na film, věřte mi.

Z filmu jsem měla obavy právě proto, že pro mě kniha znamenala mnoho. Otevřela mi oči, dala mi spoustu námětů k přemýšlení, zapsala se navždy do mého srdce. Nedokázala jsem si představit film, který by dostál kvalit tohoto výtvoru. Nejdříve mě znepokojilo obsazení, Shailene Woodley ani Ansela Elgorta jsem nikdy dříve v ničem hrát neviděla, neznala jsem je, Hazel měla být opuchlejší a nateklá po lécích, Augusta jsem si v knize zkrátka představovala jako mnohem atraktivnějšího chlapce. Obsazení mě tedy zpočátku značně zklamalo.
Ale později jsem je začala vnímat odlišným způsobem. Shailene jsem zahlédla v trailerech na její ostatní filmy, Ansela jsem začala sledovat na instragramu a oba mi začali být mnohem sympatičtější a začala jsem jim věřit. Postupně začaly na povrch vystupovat první dojmy, recenze, postřehy a já byla klidnější, ale zároveň natěšenější. Měla jsem od filmu tak vysoká očekávání, až jsem se sama sebe bála, bála jsem se, že film má očekávání nenaplní.

Když film začal, rozbrečela jsem se. Propukly ve mně emoce, které jsem si schovávala na závěr. Když jsem si setřela slzy a začala se kochat, byla jsem nadšenější a nadšenější. Film byl neskutečně krásně zpracovaný. Scéna po scéně, dialog po dialogu. Usmívala jsem se od ucha k uchu. Tedy alespoň tak dlouho, jak se může člověk u Hvězd usmívat.
Překvapilo mě, ale více než mile, jak se film držel knižní předlohy. Je samozřejmé, že několik okamžiků bylo vynecháno, poupraveno nebo přiděláno, ale ty scény, které tam byly, se z devadesáti procent drželi detailně knihy. Dialogy, odkud postavy přijdou, co budou mít na sobě. Neuvěřitelné. Mohla jsem v tichosti odříkávat jednotlivé repliky spolu s postavami, protože jsem je znala. To mě neskutečně potěšilo.
Obsazení mě nakonec nadchlo. Shailene se stala neskutečnou a úžasnou Hazel, Ansel byl tím nejlepším Augustem, jakého jsme mohli dostat. Zamilovala jsem si ho. Jeho projev byl neskutečně upřímný a procítěný v každém okamžiku, v každé scéně. Zamilovala jsem se do něj znovu jako předtím v knize. Zamilovala jsem si i všechny ostatní. Všichni herci se svých rolí chopili zodpovědně a já jsem jim věřila. Opravdu.
Film se snažil o sarkasmus, kterým byla kniha protkána. I když mi kniha připadala sarkastičtější, film si vybral dobré vtipy, které oživil na plátně a všichni fanoušci si mohli mnout ruce. 
Vtipné scény střídaly ty smutné a vážné, až do samého konce jsme měli příležitost se zasmát nebo se alespoň pousmát, zapřemýšlet nad životem, zamyslet se nad sebou, nad svým přístupem k životu. Byly zachovány všechny hlavní myšlenky knihy, všechny nejlepší citáty a hlášky. Film byl natočen tím nejlepším způsobem pro fanoušky, ale dle mého názoru i vhodně pro obyčejné diváky.

Je to film o rakovině, o lásce a budete brečet, pokud nejste z kamene. Ale tento snímek není prvoplánový, stejně jako kniha. Probudí vaše emoce, ale ne klišoidním způsobem, nevyždíme je z vás násilím. Probudí je ve vás inteligentním humorem, ryzí láskou a nastíněním života, kterého si je třeba vážit, i když netrvá věčně, i když nám do cesty klade překážky, i když není nekonečný.
Pokud se vám líbila kniha, mohu vám zaručit, že budete spokojeni s filmem. Pokud máte rádi filmy o lásce, o životě a s myšlenkou, mohu vám tento film jedině doporučit. A ještě více knihu, na kterou také brzy napíšu recenzi. Kniha je pro mě stále číslem jedna, ale její filmové zpracování se pro mě stalo nejlepším filmovým zpracováním knihy, které jsem kdy viděla. Vyrovnal se knize, slušně se jí vyrovnal. Je jejím skvělým doplňkem, ale dokáže stát i samostatně a šířit úžasné poselství i mezi ty, co neradi čtou. 

Co na závěr říct? Je to skvělý film, nádherný, milý, smutný. Zamilovala jsem se do něj, jako když člověk usíná: pomalu, a pak najednou docela. Vlastně ne. Zamilovala jsem se do něj rychle a docela v první vteřině...

Hodnocení: 5/5


Trailer



Zdroje obrázků: www.ibtimes.com, www.nerdfighters.ning.com, www.parade.condenast.com, www.enstarz.com, www.thefaultinourstarsmovie.com, www.pagetopremiere.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.