středa 11. června 2014

Město z kostí

I když bych se měla učit, potřebuji to tu dohnat s recenzemi, protože vám dlužím tři a čtvrtá se blíží. Takže jdeme na to!

Město z kostí

Autor: Cassandra Clare
Originál: City of Bones
Série: Nástroje smrti, 1. díl
Originální vydání: 2007
České vydání: Mladá fronta, 2009
Formát: hardback, 416 stran
Přeložila: Eva Maršíková
Filmové zpracování: Mortal Instruments: Město z kostí (Harald Zwart, 2013)



Anotace: Když se patnáctiletá Clary Frayová vydá do newyorského klubu Pandemonium, vůbec netuší, že se stane svědkyní vraždy, kterou navíc spáchají tři teenageři se zvláštním tetováním na těle a podivnými zbraněmi v rukou. Mrtvé tělo pak jednoduše zmizí. Nejde jen tak zavolat policii, když jsou vrahové pro všechny ostatní neviditelní a na místě činu nezbyla ani kapka krve, která by napověděla, že tu zemřel člověk. A byl to vůbec člověk? Zde se Clary poprvé setká s Lovci stínů, bojovníky, kteří mají chránit svět před démony. Během čtyřiadvaceti hodin je Clary vtažena do jejich světa, její matka totiž zmizí a na samotnou Clary zaútočí démon. Proč by se ale démoni zajímali o obyčejné lidi, jako je Clary a její matka? A jak je možné, že má Clary najednou „vnitřní zrak“? To by rádi věděli i Lovci stínů…


Opravdu jsem se vyděsila, když mi paní v knihovně podala tuto knihu. Moje prvotní reakce byla To jako vážně? Překvapilo mě, že existují takto ošklivé obálky. A znovu se dostáváme k tomu, že bych neměla soudit knihu podle obalu. Neměla. Ale myslím, že by i pro vydavatele bylo lepší, kdyby se snažili o hezké obálky. Naštěstí existuje nové vydání od Knižního klubu.

Od knihy jsem měla poměrně vysoká očekávání. Doporučovala mi ji kamarádka, která mi u toho i bohužel prozradila ten nejzajímavější spoiler, nicméně ani to mi neubralo požitek ze čtení. Samozřejmě jsem pak nebyla překvapená, ale jinak to na mě nemělo při četbě vliv. 
Na knize se mi líbilo, že se autorka nezdržovala s nějakým rozvleklým úvodem "na vysvětlenou", ale šoupla nás rovnou do středobodu dění a s první zápletkou si také nedávala příliš na čas. A pak příběh pokračoval. Neoddechla jsem si, vůbec ne. Během čtení této knihy se stále něco dělo, pár odstavců jsem dostala oddechový čas, ale na další stránce už se zase něco dělo, nějaká akce. Nic však nepůsobilo zmateně a já se v ději snadno orientovala. Často jsem i sama sebe přistihla, že jsem zatajila dech a na chvilku přestala dýchat.
Příběh mě neskutečně překvapoval a bavil. Nic jsem se neodvážila předvídat. Ocitla jsem se v novém světě a já jsem si hned vzpomněla na Harryho Pottera, kde mě neskutečně bavilo to zbrusu nové prostředí, kde je možné téměř cokoli. Rovněž u této knihy se mi líbil alternativní svět, který autorka stvořila, byť jsme se stále nacházeli v New Yorku. Milovala jsem tu představu, že někde existují bytosti, o kterých já nemám ani tušení, že existují věci, které já zkrátka nevidím.
Fascinovali mě Lovci stínů, fascinovali mě andělé a démoni, dobro a zlo, a to, že vlastně nikdo neví, kde je mezi těmito pojmy hranice a kde je ta opravdová hranice ve skutečném životě. Kniha mi dala nový prostor pro mou fantazii a já si užívala, že se můžu znovu propadnout mimo realitu.
Líbily se mi postavy, strašně se mi líbily. Všichni do příběhu krásně pasovali, a i když třeba nebyli těmi hlavními nosiči děje, skvěle knihu doplňovali tajemnem, napětím nebo humorem. 
O této sérii jsem slyšela samé oslavné ódy a i já se k nim musím přidat. Nejdřív mě sice ještě zajímá, jak příběh bude pokračovat a jak všechno dopadne, ale už teď bych mohla autorku vychvalovat pro její způsob vyprávění. Moc se mi líbil její styl, který mě dokázal strhnout a překvapit, a i když preferuji knihy v ich-formě, musím uznat, že sem se er-forma více než jen hodila. Ráda jsem se dozvěděla, co se honilo v hlavě ostatním a nejenom hlavní hrdince, i když jí byl samozřejmě vyhrazen největší prostor. Pomohlo mi to pochopit příběh ze všech stran a sledovat ho ze všech úhlů, což mi určitě pomohlo si jednotlivé situace lépe představit a užít si je. Málokdy si dokáži knihy v er-formě užít tak, jak jsem si užila tuto.
Já jsem z prvního dílu této série byla nadšená. Knihu bych doporučovala všem, kteří mají zájem o fantasy, tajemství, démony a špetičku romantiky, které tam bylo tak akorát, aby příběh udržela na té temné a tajuplné úrovni.

Moje hodnocení: 5/5

Zdroje obrázků: www.kosmas.cz, www.fanpop.com, www.mundiemoms.tumblr.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.