neděle 29. června 2014

Rezistence

Po nezvykle delší době přidávám další recenzi. Doufám, že vám poradí, pokud jste s touto sérií dosud váhali.

Rezistence

Autor: Veronica Roth
Originál: Insurgent
Série: Povstalecká trilogie, 2. díl
Originální vydání: 2012
České vydání: CooBoo, 2012
Formát: hardback, 368 stran
Přeložila: Radka Kolebáčová
Filmové zpracování: Insurgent (Robert Schwentke, 2015)



Recenze prvního dílu Divergence

Anotace: Měl to být pro Tris šťastný a slavnostní den, ale všechno dopadlo úplně jinak. Po krvavé tragédii mezi frakcemi vzrůstají konflikty a nad společností se vznáší válka. Tris se musela rozhodnoutuž jednou – a teď ji čeká další volba. Dřívější rozhodnutí, obavy, zármutek i provinilost, to vše ji teď dostihlo a Tris nezbývá než bez výhrad přijmout svou Divergentní identitu. Dokáže se ale vyrovnat se vším, co to znamená?


Jakmile jsem poprvé dočetla Divergenci, věděla jsem, že okamžitě potřebuji nový díl. Od té doby uplynul nějaký čas, já si Divergenci přečetla znovu a k druhému dílu jsem se dostala až minulý týden. Ačkoli se může zdát, že s koncem školy přibývá volného času, u mě to tak nebylo. Začala mi brigáda a já musela řešit spoustu dalších věcí. Je pravdou, že mi nějaký čas přibyl, ale já si ho nebyla schopna zorganizovat, a proto jsem na čtení neměla moc času. Četla jsem zhruba obden jen pár kapitol. Až před pár dny jsem si byla schopna udělat času natolik, abych knihu přečetla. Je to hanba, protože Rezistence je čtivá úplně stejně jako Divergence, kdybych měla času dostatek, dokážu si představit, že bych ji zvládla přečíst za jeden den.
S novým dílem příběh pokračuje. I když Divergence měla otevřený konec a bylo toho ještě spousta k vyřešení, končila svým způsobem tak, že příběh zvolnil a čtenář měl čas si vydechnout. Rezistence začínala pozvolna, ale rovným skokem do děje. I když čtenáři dala prostor, aby si znovu na její prostředí zvykl a trochu se rozkoukal, nevlekla se dlouho a rovnou nás vpustila do středu dění. To se mi moc líbilo, protože jsem si nejdříve potřebovala ujasnit, jak Divergence končila, co všechno se v ní stalo, ale nenudila jsem se ani na začátku, ani po zbytek knihy. 
Pokud byste si prohlédli můj výtisk Divergence, všimli byste si bezpočtu barevných papírků, které koukají z různých stran. Tam jsem si zakládala svoje oblíbené citáty. Kdybyste se však podívali na můj výtisk Rezistence, našli byste tu papírky jenom tři. Mám několik teorií, proč tomu tak je...
- Tato kniha byla natolik čtivá, že jsem se ani nestíhala pozastavovat nad jednotlivými úseky a zkrátka jsem četla dál a dál.
- V tomto díle nebyl takový prostor na přímočaré úvahy, protože je zde vystřídala spousta akce.
- Všechny nejdůležitější myšlenky jsou schované v průběhu celého příběhu mezi řádky.
A všechny tyto teorie jsou podle mě pravdivé.

Rezistence se nese ve znamení akce a napětí. Stále se v ní něco děje, já byla po celou dobu jako na trní, o to více mě vytáčelo, že jsem měla čas vždy jen na pár kapitol. Všechno dění je zprostředkováno tak čtivě, že se při čtení ani nezastavíte a jedete dál rychlostí světla, vše si však dokážete hravě představit. Stejně jako Divergence tato kniha však není pouze o slepé akci, ale má v sobě ukryto spoustu důležitých myšlenek, které si však čtenář musí sám domyslet nebo pochopit, není čas vypisovat je konkrétně, protože jak už jsem řekla, spoustu se toho tady děje - jsme přece uprostřed války.
Ale i během války se najde čas pro krásné maličkosti všedního života. To jsem na knize oceňovala. Že vnáší do černých dob naději, přátelství a lásku. Především lásku, které tam tentokrát bylo více, ale stále na úrovni. Tolik jsem oceňovala charakteristiku všech vztahů mezi různými postavami, cítila jsem jejich vzájemná pouta, o to více jsem prožívala, když se pouta pomalu rozpadala nebo úplně rozpadla.
S postavami jsem měla chvilku problém. Nejspíš to bylo dáno tím, že jsem knihu neměla čas číst vkuse, a proto mi snadněji vypadávalo, kdo je kdo. V tomto díle k již známým postavám přibylo spousta dalších a já se v tom ztrácela. Ale jen chvilku. Stačilo si jejich charakteristiky vyhledat na internetu a já byla zase v obraze. Proto doporučuji klást větší pozornost než já na jednotlivé postavy, protože jich tu je opravdu požehnaně.

Emocemi nabytá kniha. Tak by se dala Rezistence dále charakterizovat. Tris prožívá několik vnitřních bojů, prošla si již tolika úskalími, že ji to poznamenalo. A já to cítila. Cítila jsem její vnitřní rozkol, cítila jsem všechny její emoce a cítila jsem vše okolo. Tento čtenářský zážitek mě poznamenával i fyzicky - rychle a hlasitě mi tlouklo srdce, třásly se mi ruce. Opravdu. Nejenom že jsem cítila svou psychiku, jak reaguje na jednotlivé pasáže v knize, cítila jsem i své tělo, jak to se mnou prožívalo. To se mi stalo zatím jen u pár knížek a vždy je to znamením, že je ta daná kniha skvělá.

Zatímco se Divergence převážně odehrávala na základně Neohrožených, v Rezistenci poznáváme i další části Chicaga. To je na knížce naprosto famózní. Setkáváme se s dalšími frakcemi, kterým dříve nebyla věnována taková pozornost, Mírumilovným (podívejte se na tu obálku a společně se mnou oceňme to, jak je nádherná) a Upřímným. Celkově nám to pomáhá pochopit celou společnost a utvořit si jednolitější názor i na ostatní. Zprostředkovává nám širší úhel pohledu a máme větší prostor pro naše dojmy a pocity.

Rezistence mě vůbec nezklamala. Mám dokonce pocit, že Divergenci předčila. To však neznamená, že by Divergence byla horší. Příběh se dál vyvinul a vyvinul se skvěle, na Divergenci navázal a dokázal ji dotáhnout mnohem dál. Pokud se někomu zdála Divergence předvídatelná, o Rezistenci se to říct nedá. Prodělala klasický vývoj, který směřuje pouze nahoru. Jsem zvědavá, jak to bude s Aliancí. Nechce se mi věřit, že by autorka nedostála svých kvalit, nevěřím tomu, že by vývoj směřoval dolů. Sama se o tom již brzy přesvědčím.

Pokud jsem Divergenci dala pět hvězd, Rezistence si jich zaslouží více. Celkově jsem s touto sérií více než jen spokojená, jsem z ní nadšená tak, jak jsem byla ze čtení Harryho Pottera. Je akční, napínavá, částečně romantická a skrývá se v ní spousta důležitých myšlenek a poselství. Opravdu stojí za to.

Hodnocení: 6/5

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.