úterý 8. července 2014

Lásky jedné rusovlásky

Naše sondování do útrob knih mých bývalých oblíbených autorek, díky kterým čtu v takové míře i teď, pokračuje knihou od Cathy Cassidy. Jen tak mimochodem - Cathy Cassidy je jedna z mála cizích autorek, kterým se nepočešťuje jméno - jak by také Cathy Cassidyová vypadala, že? I když ono Veronica Rothová také nezní moc vábně, proto nechápu, proč se to dělá - jména by se neměla měnit...

Lásky jedné rusovlásky

Autor: Cathy Cassidy
Originál: Ginger Snaps
Originální vydání: 2008
České vydáníBB/art, 2011
Formát: hardback, 200 stran
Přeložila: Jaroslava Kočová

Databáze knih | Goodreads




Anotace: Když Tiziana nastoupí na Kinnertonské reálné gymnázium, udělá tlustou čáru za minulostí. Už nechce být ušlápnutá, nechce být páté kolo u vozu, naopak chce být v pohodě a drsná. Od základu změní svůj styl a dosáhne přímo megaúspěchu – její nejlepší kamarádkou se stane Shannon Kershawová. Pak se ale všechno obrátí. Tizianu zaujme Sam Taylor, kluk, který odmítá zapadnout. Má s ním víc společného, než si původně myslela, jenže… může si dovolit dát kvůli němu všechno všanc? Ztratit svou těžce vydobytou „dobrou“ pověst? Tiziana se musí rozhodnout – má dál předstírat, že je někdo jiný, nebo se má trhnout a hrdě přijmout, kým je doopravdy?
Lásky jedné rusovlásky je knížka o důvěře, o naději, o přátelství, odvaze a o všem, co skrýváme před světem, abychom byli „normální“. Úplně nejvíc je ale o tom, jak jedna praštěná holka přišla na to, že lidé, na kterých opravdu záleží, ji mají rádi takovou, jaká je, ať se děje cokoli. (Zdroj: Databáze knih)

Bylo krásné vrátit se do doby, kdy Cathy Cassidy bývala mou nejoblíbenější autorkou, jak jsem ji všude prezentovala. Před lety, když jsem přečetla jen pár jejích knížek, jsem jí dokonce napsala i e-mail, který v jedné z knížek uvedla (tedy svou e-mailovou adresu, ne mou zprávu samozřejmě). Bylo to trochu trapné, protože jsem si netroufla psát v angličtině, tak jsem to napsala česky a hodila do google překladače. A poslala jí to. Teď si sice připadám trapně, ale tehdy jsem to brala jako hrdinský čin. O to víc mě teď těší, že i tak odpověděla. Ten e-mail už bohužel nemám a nepamatuji si, co odepsala, ale tuším, že to bylo něco ve smyslu Děkuji, podpory fanoušků si vážím, vždyť to dělám pro vás. Ale jak říkám, byl to naprosto nepopsatelný pocit, když vám vaše oblíbená spisovatelka odpoví.
Připomenout si ji touto knihou byla skvělá volba, společně s knihou Scarlett jsou tyto dvě nejlepší, co jsem kdy od ní četla (a já od ní četla všechno, co bylo přeloženo do češtiny). Teď už bych ji sice ke svým oblíbeným autorkám neřadila, ale tehdy, když jsem ty knihy četla, byly určeny mé věkové skupině, proto se mi líbily moc, pro mladší dívky jsou tedy ideální.
Cathy Cassidy píše podobným stylem jako Jacqueline Wilson - proto jsem si ji oblíbila. Není to ničím specifický styl, proto možná většině čtenářům neutkví v paměti, protože se vyznačuje pouze jako jednoduchý a čtivý. Což je ideální pro lehké, oddychové, letní čtení, ale ruku na srdce - abyste se dostali do širšího povědomí, to vám k velké slávě nestačí. Ale pokud hledáte opravdu rychlé a milé čtení na léto, Cathy Cassidy je ideální, minimálně tento konkrétní titul. Stránky ubíhají rychle, protože kapitoly mají vždy okolo pěti stran a celá kniha má pouze dvě stě stránek - to máte sfouknuto za jeden, dva dny, rychlí čtenáři za jedno odpoledne. Ale i tak tuto knihu doporučuji o dva či více let mladším čtenářkám, protože hlavním hrdinkám je třináct let.
Věk postav je to, co mě celkem vyděsilo a překvapilo. Sice se v knize povídá o Tizianině oslavě jedenáctých narozenin, a že se současný příběh odehrává o dva roky později, ale byla jsem příliš líná si spočítat, kolik jí vlastně je (jsou to totiž velmi složité počty). Mluvilo se o tom, že chodí do osmičky, tak jsem si představovala, že jim je tak čtrnáct. Ale jejich chování a vystupování mi na čtrnáctky nesedělo, myslela jsem si, že jsou starší, aspoň patnáct, možná šestnáct let (i když v poměru s Tris to je směšné srovnání). Tak jsem si stále říkala, že osmá třída v Anglii není možná to samé jako osmá třída u nás. Jenže oni mi tam pak vyrazili dech - Shannon slavila teprve TŘINÁCTÉ narozeniny. A já jsem si představila třináctileté holky u nás na gymplu a nešlo to, zkrátka to nešlo. I u nás sice najdu pár podobných třináctiletých holek, ale jsou to spíše výjimky. I já jsem řešila kluky ve třinácti, dokonce i ve dvanácti, ale rozhodně ne takovým způsobem, plus ty šminky a oblečení... to už vůbec ne! Zkrátka věk bylo to, co mě zaráželo a tím se pro mě příběh stal trochu nereálným.
Co se týče dějové linky, ta je sice zajímavá, ale vůbec ne originální - dvě nejlepší kamarádky, jedna chytrá a hodná, druhá vypatlaná královna, připlete se třetí do party a nastávají rozkoly mezi nejlepšími kamarádkami. Pak přiskočí do cesty kluk, který to všechno ještě více zamotá. Nic originálního, našla bych minimálně tři americké filmy, které se točí kolem podobného tématu. Ale i když je příběh předvídatelný a nepříliš originální, je podán hezkým a milým způsobem, který vás pobaví a zahřeje u srdíčka. Autorka využívá zajímavých doplňků k ozvláštnění jednotlivých postav i samotného děje, což nedělá příběh tak tuctovým.
Ani postavy tentokrát nejsou tak zajímavé. Ničím vás nepřekvapí, příliš nenadchnou, ale rozhodně nejsou nudné. Spíš budete mít pocit, že už je znáte, protože podobných typů najdete spousty a spousty v jiných knihách a ve filmech. Sam Taylor je v tomto případě mým oblíbencem, protože mám slabost pro kluky se saxofonem (a kytarou, klavírem,...). Vytáčela mě Shannon, ale ta vás má vytáčet, od toho jsou školní pipiny.
I tato kniha nese spoustu krásných myšlenek o přátelství a o důvěře, jak už je řečeno v anotaci, ale opět to ve vás vyvolá pocit déja-vu, protože toto poselství je lidem opakováno pokaždé. Ale opakování je matkou moudrosti.


Lásky jedné rusovlásky je skvělá, oddychová kniha na léto, kterou přečtete jedním dechem a budete z toho mít radost. Nepřekvapí, neoslní, ale zahřeje u srdíčka. Je ovšem určena mladším čtenářkám, které si autorku oblíbí pro její jednoduchý a čtivý styl.

Hodnocení: 3/5


Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.