pondělí 4. srpna 2014

Aréna smrti

O mně je známo, že se vše ke mně donáší až se zpožděním - drby, trendy mezi mladými a tak to bylo i s touto sérií. I když jsem si její existence byla vědoma přibližně od dob jejího vydání v Česku, dotlačil mě k ní až tlak ze strany spolužaček, které si oblíbily filmy. Proto jsem se i já svezla na této vlně a podívala se nejdříve na první dva filmy. Teprve teď jsem si přečetla i knižní předlohu. Tady je moje recenze na populární fenomén pro ty, kteří právě vylezli z jeskyně a ještě o něm neslyšeli - Hunger Games.

Aréna smrti

Autor: Suzanne Collins
Originál: The Hunger Games
Série: The Hunger Games, 1. díl
Originální vydání: Scholastic Press, an Imprint of Scholastic Inc., 2008
České vydání: Fragment, 2010
Formát: paperback, 384 stran
Překlad: Zdík Dušek
Filmové zpracování: Hunger Games (Gary Ross, 2012)

Databáze knih | Goodreads


Anotace: Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hladové hry začínají… Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit? V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her – boje na život a na smrt živě přenášeného televizí. Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti – a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce.

Pokaždé, když sleduji filmy, o kterých vím, že byly natočeny podle knihy, představuji si během jeho sledování, jakým stylem je knižní předloha asi napsaná, jak je popisována ta scéna, na kterou se zrovna dívám. Většinou si to nedokážu dost dobře představit a stejné to bylo i u sledování Hunger Games. Proto mě autorka překvapila už první kapitolou.
Znovu a znovu si připomínám, že stále stojí za to si přečíst knižní předlohu, i když už jste viděli film, který je podle ní natočen. V knize zůstává mnohé skryto, často není řečeno vše a kniha ve vás zpravidla zanechá zcela jiný dojem. Hlavní nedostatek, který filmy mívají oproti knihám, je, že nedokáží popsat emoce. Zatímco v knihách jsou pocity a myšlenkové pochody hrdinů popsány do detailů a vy máte dokonalý přehled, jak hrdina na danou skutečnost nahlíží a co si o ní myslí, ve filmech vám toto umožněno není. Zpětně jsem si toto uvědomila, když jsem po přečtení Arény smrti znovu zhlédla film, ve kterém toto chybí a vy často nemáte šanci pochopit, co se Katniss honí hlavou.

Together?I když jsem znala příběh, jeho začátek i konec, kniha se pro mě stala i tak kouskem plným zvratů a překvapení. Jak se dalo čekat, ve filmu toho spoustu chybí nebo je pozměněno. Neřekla bych, že se film nevyvedl, ale po přečtení knihy už mě značně nudil, protože se knize rozhodně nevyrovná, natož aby ji překonal.
Kniha pro mě však nebyla překvapením jen na základě "utajených" informací, ale i zvláštním stylem autorky, který mě neskutečně bavil, ale musím také říci, děsil. Stahoval se mi žaludek a občas se mi i zvedal, především při čtení první kapitoly. Pak už jsem si pomalu začala zvykat na krutý život ve Sloji a ztotožnila jsem se i s krutým stylem, kterým autorka prostředí Panemu popisuje. To bylo to, co mě uchvacovalo - reálný a ničím nezkreslený popis prostředí a událostí, bez omáčky. Běhal mi mráz po zádech, tajila jsem dech i v situacích, o kterých jsem věděla, jak skončí. Často jsem zapomínala, že vím, co se stane. Zkrátka jsem četla dál.

Udělala jsem chybu, že jsem si prvně pustila film. Můj čtenářský zážitek nebyl o nic menší, i když jsem se připravila o prvotní momenty překvapení, ale části, které jsem znala a nešlo v nich o mnoho akce, pro mě byly trochu nudnější. Ale jakmile došlo k nějakému zvratu, nemohla jsem se od čtení odtrhnout.

Spousta lidí srovnává Hunger Games s Divergencí. Jde o dvě velké dystopické trilogie se silnou hlavní hrdinkou, ale tam bych skončila ve výčtu věcí, které mají společné. Jsou odlišné svým námětem, prostředím a zpracováním. Každá čtenáři přináší něco nového. Každá je jiná. Nelze je srovnávat. Pro mě jsou obě svým vlastním způsobem jedinečné.


První díl fenomenální série Hunger Games byste si neměli nechat ujít, pokud jste mu zatím unikali. Je velkolepý tak, jak se o něm říká. Plný akce, napětí a krutého prostředí, kde nikdy nevíte, co na vás čeká. Přenese vás do světa, ve kterém se budete děsit představy, že byste do něj mohli patřit také. Tento příběh je jedinečný a odnesete si z něj neopakovatelný čtenářský zážitek.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.