úterý 26. srpna 2014

Kostičas

Po dvoudenním uklízení pokoje (nepřeháním, uklízím od rána do večera, včera jsem začala, dnes skončila a mám to tu super útulné a našla jsem i volné místo na knihy! + asi udělám fotografickou Bookshelf Tour) se konečně dostávám k psaní recenzí na knihy, které jsem přečetla v rámci read-a-thonu.

Kostičas

Autor: Samantha Shannon
Originál: The Bone Season
Série: Kostičas, 1. díl
Originální vydání: Bloomsbury, 2013
České vydání: Host, 2014
Formát: hardback, 450 stran
Překlad: Lenka Kapsová



Anotace: Příběh začíná v roce 2059. Devatenác­tiletá Paige Mahoneyová pracuje v londýnském kriminálním podsvětí, kde působí jako jakási „spojka" či „posel" – je krajinochodec, zvláštní typ jasnovidce, a díky svým schopnostem se dokáže vnořit do mysli druhých lidí. Žije v represivním režimu Scion, kde páchá velezradu už jen tím, že dýchá. Jednoho dne se její život navždy změní. Je přepadena, unesena a převezena do někdejšího Oxfordu, města, které před dvěma sty lety zmizelo z map. Tam je Paige vydána na milost a nemilost Strážci, nejkrásnější, ale zároveň nejděsivější bytosti, jakou kdy potkala…

O této knize jste patrně již slyšeli, pokud se alespoň trochu pohybujete ve vodách knižní blogosféry. Jedná se o první kousek z nové řady nakladatelství Host, které začalo s vydáváním knih žánru Young Adult. Pokud je vám tento žánr známý, jistě víte, že narazit na dobrou knihu tohoto typu je v současné době trochu obtížnější. Pokud ale stále máte rádi tento žánr a neradi byste šlápli vedle, zkuste Kostičas, protože něco podobného jste nejspíš ještě nečetli.

Do této knihy jsem vstupovala naslepo. Netušila jsem, okolo čeho se točí dějová linka, neměla jsem ani představu o tom, zda jde o fantasy, romantiku nebo dystopii. Nečetla jsem si ani žádné recenze, pouze jsem se dívala po hodnocení ostatních a sem tam jsem zahlédla komentář, že jde ze začátku o opravdu matoucí čtení. Jediné, co jsem tedy od knihy očekávala, byl složitý začátek, který pravděpodobně nebudu chápat. Jasnější představu jsem dostala, když jsem se podívala na předsádky knihy - na mapu a jakési řády jasnovidnosti. A bylo mi jasné, že se v příběhu totálně ztratím, ještě než jsem vůbec začala číst.
Ale mýlila jsem se. Pravdou je, že autorka se se čtenáři zpočátku nikterak nemazlí a zahlcuje je novými pojmy bez špetky vysvětlení. Pokud se v příběhu nechcete ztratit, udělejte to tak jako já - nepozastavovala jsem se nad neznámými slovy, zkrátka jsem četla dál a soustředila se, protože jsem věděla, že dříve nebo později se významy nových slov dozvím. Proto jsem nebyla zmatená, ačkoli jsem vůbec nic nechápala. Musíte to brát tak, že jste obyčejný amaurotik, který se teprve musí seznámit se světem vidoucích.

Samantha Shannon alias "nová Rowlingová" je dle mého názoru naprosto scestné přirovnání. Příběh ani styl psaní nemají společný, svět kouzel a svět jasnovidců se od sebe navzájem liší jak nejvíce to jde. Přesto jsou ale oba světy úžasné. Věnujme se však světu jasnovidců, na kterém stojí celá kniha. 
Jedná se o složitý a komplikovaný svět, nad kterým vám zůstane rozum stát. Zahrnuje větší počet dimenzí, sedm řádů jasnovidnosti a spoustu, spoustu nových slovíček. Přesto nebylo tak těžké svět zcela odlišný od toho našeho pochopit - protože autorka se do vlastního příběhu nezapletla a dokázala unést to, co si pro nás přichystala. Vytvořila velkolepý a originální příběh, ve kterém se míchá sci-fi, fantasy a dystopie s příslibem romantiky. Nejedná se o jednoduchý příběh, nejde zcela o odpočinkovou četbu, ale právě proto tuto knihu v sekci youngadultovek považuji za skvost.
Pokud však během čtení budete na pochybách, jak může takovýto příběh skončit, aby to nedopadlo nereálně a uměle, buďte si jisti, že vás Kostičas nezklame. Baví od začátku až do samého konce, kde se nejenom ukáže, že celý éterický svět má svoji logiku, že nejde pouze o snůšku nesmyslů, ale postará se i o parádní vyvrcholení, při kterém budete cítit srdce až v krku.

Nacházet vhodná slova pro tuto knihu je směšně snadné - epická, geniální, velkolepá, omračující, výjimečná, akční, zajímavá a především originální. Pokud jste doteď s Kostičasem váhali, neváhejte o mnoho déle, protože přicházíte o pořádnou dávku nevšední zábavy.
 
Kostičas nelze nazvat jinak než jako unikát mezi knihami žánru pro "mladé dospělé". Jedná se o zcela odlišný příběh od těch, na které jsme u tohoto žánru zvyklí, ačkoli se drží klasického konceptu dystopií. Tím však veškerá podobnost končí, proto se musíte připravit na pořádnou dávku akce, éteru a nových slovíček. Věřte mi však, že i přes veškerou složitost nového světa pro vás nebude těžké se do knihy začíst a vy si její čtení vychutnáte plnými doušky.

Hodnocení: 5/5

2 komentáře:

  1. Tuto knihu bych si chtěla přečíst:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen do toho, stojí minimálně za to, aby si na ni každý udělal názor :).

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.