úterý 5. srpna 2014

Seznam tajných přání

Po delší době jsem si přečetla trochu něco jiného než typickou YA, tentokrát jsem zabrousila i do krásné literatury určené starším čtenářkám, proto snad moje recenze budou přínosnější i pro větší okruh čtenářů.

Seznam tajných přání

Autor: Lori Nelson Spielman
Originál: The Life List
Originální vydání: Bantam Books, 2013
České vydání: Ikar, 2013
Formát: hardback, 336  stran
Překlad: Petra Klůfová

Databáze knih | Goodreads





Anotace: Brett Bohlingerová si až do svých 34 let žila jako princezna. Ze dne na den ale přichází o všechno, když zjišťuje, že milovaná maminka, majitelka obří kosmetické firmy, ji vynechala ze své závěti. Přesněji - její díl dědictví jí připadne pouze v případě, že dokáže do roka splnit všechna svá dětská přání, jejichž seznam si jako malá sepsala a na které už dávno zapomněla. Na rozdíl od matky. Jenomže proč by se měla Brett najednou stát učitelkou a ve volném čase dělat sólového komika, když se tak tvrdě připravovala na to, že jednou převezme rodinné impérium? A k čemu by jí byl kůň? Brett se cítí podvedená a ponížená, navíc přichází o práci, jistý příjem i dlouholetého přítele. S vidinou dědictví začíná plnit jeden bod seznamu za druhým a brzy si s překvapením uvědomuje, že jí ten starý ušmudlaný list papíru úplně ovládá. A že jí to vlastně vůbec nevadí … Půvabný románový debut americké autory o cestě za štěstím a o snech, jichž bych se člověk neměl nikdy vzdávat. (Zdroj: Databáze knih)


Když si člověk přečte anotaci této knihy, snadno si dokáže o tomto kousku udělat obrázek - půjde o oddechový román o lásce a snech. Nic náročného, nic překvapivého. Předvídatelná zápletka, rozuzlení, konec. S tímto jsem do čtení této knihy vstupovala i já. Čekala jsem něco krásného a milého na letní dovolenou. To se mi svým způsobem splnilo, ale hned na začátek vás chci upozornit, že v této knize se toho skrývá mnohem více, než se může na první pohled zdát.

Příběh Brett otvírá dost smutně. Se smrtí milované maminky se lze těžko vyrovnat, celková atmosféra tedy ze začátku působí poměrně depresivně a vás hned napadne, že kniha možná nebude tak oddechová, jak jste si mohli prvně domýšlet. Jakmile se však tíživá situace trochu uvolní, poznáte, že kniha ve skutečnosti není tak depresivní jako právě vtipná a milá. Nečekejte vtipy, které vás nahlas rozesmějí, ale dočkáte se milého úsměvu, který vám vykouzlí na tváři, aniž byste to sami postřehli.

Tuto knihu bych snadno mohla přirovnat ke kdejakému typickému americkému romantickému filmu. Je psána lehkým, nenáročným stylem, který vám dovolí knihou jen tak proplout a nezastavovat se. Není náročná na přemýšlení, nemusíte si nad ní lámat hlavu, proto je na letní odlehčené čtení ideální. Ale není vůbec tak prvoplánová, jak americké filmy o lásce bývají. Ačkoli zápletka není nikterak originální, v knize na vás čeká spousta nečekaných zvratů a překvapení. Já sama jsem byla překvapována neustále, mohu tedy s klidným svědomím říci, že pro mě kniha nebyla vůbec předvídatelná. Navíc se v ní nachází spousta životních pravd, které je potřeba si neustále připomínat.

NICOLINA JOVIC -Práva na zfilmování této knihy již byla prodána, není divu, námět knihy k filmu přímo vybízí. Přesto si myslím, že se bude řadit k snímkům levnějšího typu. Bude sázet na atraktivní herce a jednoduchost, která knižní předloze spíše ublíží. I když se na film těším, mám z toho obavy, i když nerada někoho dopředu podceňuji. Nicméně tuto informaci, že kniha bude zfilmována, jsem využila i při představování si některých postav jako herců - ku příkladu můžu říct, že Brad Midar se mi neustále vybavoval jako Mark Ruffalo. Obecně si radši vymýšlím vlastní verze jednotlivých postav, ale při popisu Brada mi automaticky naskočil Mark a už mi tam po zbytek knihy zůstal.

Postavy v této knize jsou dalším doplňkem, který knize přidává na milosti. Ne všichni jsou milí, ale většinu z nich si zamilujete, protože jsou sympatičtí, vtipní, charismatičtí a inteligentní. Nemyslím si, že jsou natolik zajímaví, aby mi nadobro uvízli v paměti, protože se přeci jenom jedná o knihu jednoduššího rázu, ale během čtení knihy jsem je opravdu ráda vídávala.

Love.Jediné, co mě na knize zklamalo, byl závěr. Nechápejte mě špatně, mám ráda takovéto konce, když se k příběhu hodí. A tento se rozhodně k příběhu hodil víc než dost, ale musím říct, že mi trochu pokazil průběžný dojem z knihy. Byla jsem nadšená, že se nejedná o žádný přeslazený blábol, ale ke konci kniha začínala být sladší a sladší a stále více mi připomínala, jak jsou podobné příběhy nereálné. V průběhu čtení jsem byla nadšená, že i takovýto příběh je udržován v oblasti únosnosti, ale konec byl sice krásný, ale sladký jako blázen. Tak sladký, že mi to trochu pokazilo dosavadní dojem z knihy. Ale i tak to byla jediná vada na kráse - a vada, že je něco příliš krásné, nemůže být zase až taková zásadní vada, protože příliš krásné, nereálné věci jsou občas v životě potřeba, i když jsou jen na papíře.


Seznam tajných přání je krásná, milá kniha, se kterou si odpočinete, ale dočkáte se i příjemného čtenářského zážitku s mnoha zvraty, romantickou zápletkou a příběhem o touze a plnění si vlastních snů. Ideální letní čtení, které vám vykouzlí úsměv na tváři.

Hodnocení: 4/5

2 komentáře:

  1. Krásně napsaná recenze !!! Knížku si chci koupit a po přečtení tvé recenze ji chci ještě víc :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, kniha za to rozhodně stojí. Alespoň z mého pohledu :).

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.