pátek 8. srpna 2014

Vražedná pomsta

Pokračujeme recenzí na druhý díl fenomenální trilogie...

Vražedná pomsta

Autor: Suzanne Collins
Originál: Catching Fire
Série: The Hunger Games, 2. díl
Originální vydání: Scholastic Press, an Imprint of Scholastic Inc., 2009
České vydání: Fragment, 2010
Formát: paperback, 336 stran
Překlad: Zdík Dušek
Filmové zpracování: Hunger Games: Vražedná pomsta (Francis Lawrence, 2013)

Databáze knih | Goodreads


Anotace: Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé? (Zdroj: Databáze knih)



FavouritePrvní díl se stal strhujícím čtením pro obrovskou masu lidí, vzbudil nadšení po celém světě i v mém pokojíčku. Doufala jsem, že i druhý díl naplní má očekávání, ačkoli i zde jsem již byla předem obeznámena s dějem knihy díky filmu. První díl mě však dokázal strhnout i tak, ale jak se se mnou popral druhý díl?
Jednoduše - více než obstojně. Nejenom že se mi Vražedná pomsta moc líbila, líbila se mi dokonce více než první díl. I když se mi první díl zdál neskutečný a nepřekonatelný, hned, co jsem dočetla Vražednou pomstu, začal se mi jevit zpětně trochu suchý. On ve skutečnosti suchý není vůbec, ale Vražedná pomsta vás zkrátka zaujme větším množstvím rozmanitých a zajímavých postav, složitějším prostředím a větším množstvím událostí. A nervy drásajícím koncem.

Aréna smrti skončila velice zajímavě, nikdo si nemohl být jistý ničím. Obzvláště Katniss, která to nemá zkrátka jednoduché, i když se sama vůbec nesnažila o to, aby to měla složité. Je to silná hrdinka, ačkoli si to sama neuvědomuje a sama sobě připadá spíše sobecká než statečná. Já v ní však vidím obrovskou sílu postavit se za své nejbližší, která překrývá její sobeckost. Její sobeckost jí však nelze vyčítat, protože je to lidská sobeckost, kterou si každý nosí v sobě - touha zachránit si vlastní krk. Ale i přes tuto touhu dokáže bojovat za ostatní, i když sama v sobě svádí možná ještě větší boj.
~Katniss je úžasná postava, silná a krásně zmatená. Sledovat její myšlenkové pochody je neskutečné díky spisovatelským schopnostem Suzanne Collins, která dokáže podat jednotlivé scény knihy svým jedinečným stylem. Díky ní poznáte Katniss, okolní prostředí a atmosféru, akční a vypjaté scény, sami uslyšíte, jak Katniss buší srdce - nebo je to to vaše?
Opět ve mně tato kniha vyvolala fyzické projevy nadšení - tajila jsem dech, měla jsem husí kůži a mráz mi běhal po zádech. I tak se však tato kniha jevila v mnoha částech velice optimisticky, popichování jednotlivých soutěžících mezi sebou, popichování mezi Katniss a Haymitchem, naděje, která je ukryta v symbolu reprodrozda. Přese všechny hrůzy, přese všechen strach se v této knize nachází spousta momentů, které ukazují člověku, že i když je nejhůř, může být vlastně dobře, i když jen na malý okamžik.

Celkově se mi tento díl zdál propracovaný ve všech směrech. Jednotlivé části do sebe úžasně zapadaly a vytvořily neskutečnou podívanou. Nejlepší částí příběhu se pro mě rozhodně staly nové postavy. Byly zajímavější a osobitější, právě protože tvořily takovou různorodou směsku lidí. Finnick a Johanna jsou jasnou dvojkou, která mi navždy utkví v paměti, ale díky této knize jsem měla šanci lépe porozumět a poznat i další postavy, Katniss, Peetu i Hurikána, mého oblíbeného Haymitche, Prim, prezidenta Snowa. Autorka mi umožnila se jim dostat pod kůži, i když jsem je poznala pouze z Katnissina pohledu.

Filmové zpracování této knihy se mi rozhodně jeví lépe než zpracování prvního dílu. Ovšem už při prvním sledování jsem byla zmatená a nepochopila jsem spoustu věcí. Měla jsem dojem, že mi chybí souvislosti, že nerozumím něčemu, co ani nebylo řečeno. Když jsem film viděla poté ještě několikrát, došla jsem k názoru, že chyba bude na straně filmařů, kteří nedokázali vysvětlit úplně vše. Po přečtení knihy mi je vše jasné, vše jsem pochopila a můžu v klidu spát. Pokud jste tedy knihu ještě nečetli, přečtěte si ji první. A pokud jste už viděli film, přečtěte si knihu tak jako tak, protože je úžasná a možná i vám pomůže pochopit to, co jste nejspíš nepochopili.


Vražedná pomsta je pro mě úžasným vygradováním prvního dílu série Hunger Games, která se řadí rozhodně k těm nejoriginálnějším, které jsem kdy přečetla. Pokud se vám líbil první díl, z Vražedné pomsty budete nadšení, protože to, co vás uhranulo tehdy, se vyšplhalo ještě o příčku víc - prostředí, postavy a akce. 

Hodnocení: 6/5

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.