pondělí 8. září 2014

Dřív než půjdu spát

A už se dostáváme k poslední knize, kterou jsem přečetla v rámci Bout of Books 11.0. Příště se můžete těšit na recenzi Napůl zlého a Jestli zůstanu.


Dřív než půjdu spát

Autor: S. J. Watson
Originál: Before I Go To Sleep
Originální vydání: 2011
České vydání: Knižní klub, 2011
Formát: hardback, 368 stran
Překlad: Šárka Kadlecová
Filmové zpracování: Dřív než půjdu spát (Rowan Joffe, 2014)


AnotaceVzpomínky: právě ty definují, kým jsme. Bez paměti člověk přestává existovat. A právě takto žije Christine, která po autonehodě ztrácí paměť pokaždé, když usne. Každý nový den je pro ni první a zároveň poslední. Její manžel Ben jí každé ráno trpělivě vypráví její vlastní život a obětavě se o ni stará… Anebo je vše trochu jinak? Christine se podaří za pomoci mladého doktora začít psát deník, a jeho stránky jí jednoho dne prozradí: Nevěř svému muži. Napsala to však vůbec sama? Jak se lze dopátrat pravdy o minulosti, když jediné, co znáte, je dnešek? (Databáze knih)


Když se zpětně rozpomínám, jak na mě kniha působila během čtení, je to opravdu složité. Jako pomůcku si vždy během čtení zaznamenávám do zápisníku své dojmy a momentální pocity, abych při psaní recenze neměla takový problém se vzpomínáním. Tato kniha byla ovšem tak poutavá, že jsem se nedokázala odtrhnout od čtení ani na tu malou chviličku, v které bych si své pocity sepsala.

Tento příběh se stal mým prvním setkáním s opravdovým thrillerem. Nebyla jsem si tedy úplně jistá, do čeho jdu, ale anotace mě velice navnadila - příběh o ženě, které se ve spánku vymažou vzpomínky a každý den začíná nanovo. Napoprvé mi to připomnělo film 50x a stále poprvé, ale věřte mi, že to nejde ani trochu připodobnit k romantické komedii - Dřív než půjdu spát je temným příběhem o zoufalství, které se vám dostane pod kůži.
Příběh Christine začíná v současnosti, kdy se opět musí dozvědět, kdo je, vedle koho se to probudila a proč si nic nepamatuje. Po telefonátu a schůzce se svým doktorem se jí ale do rukou dostane deník, který si pečlivě po nějakou dobu vedla a zapisovala do něj všechny podrobnosti z celého dne, jen aby se druhý den mohla dozvědět, co dělala den předešlý. Postupně však neodkrývá jen své ztracené vzpomínky, ale i tíživou pravdu.

Slovo thriller vychází z anglického slova thrill, což znamená napětí, chvění. Podstatou správného thrilleru by tedy mělo být uvést vás v již zmíněné napětí, donutit vás dychtit po dalších informacích, nedýchat až do posledního slova a nakonec již jen žasnout nad tím, jak to celé dopadlo.
Přesně takové pocity jsem zažívala během čtení této knihy.
Nejsem si jistá, nakolik by takovéto pocity prožíval již zkušený čtenář v tomto žánru, ale domnívám se, že by tento thriller mohl zaujmout i ostřílenější milovníky napětí - přesvědčuje mě o tom komentář Tess Gerritsen na přední straně obalu, která tuto knihu označuje za nejlepší debut, jaký kdy četla. A já jí nemůžu dát než za pravdu - možná bych tuto knihu nehodnotila v rámci debutů, ale rozhodně bych ji vyzdvihla jako skvělou knihu plnou napětí a dramatických zvratů, která vás naprosto odrovná.
Jediné, co by se ostatním nemuselo líbit, ale mně se to naopak výjimečně líbilo moc, byl otevřený konec. Obecně nemám otevřené konce ráda - mám mnohem radši, když autor sám dopoví, jak to dopadlo, aniž bych si já musela něco domýšlet. Ale u tohoto případu jsem to vzala více než jen dobře - kdyby kniha skončila happy-endem, nesedělo by mi to ke zbytku atmosféry knihy, která je celkově zoufalá a ponurá. Kdyby ovšem skončila špatně, asi bych to psychicky neunesla a složila bych se. Když je vám však ponechána alespoň malá jiskřička naděje, necítíte se nijak špatně, i když vám vlastně autor neprozradil, jak to nakonec dopadlo. Tento otevřený konec tedy můžu prohlásit za velice povedený a skvěle mi ke knize pasoval.
Pokud jsem vás však stále nenalákala na tuto knihu, pomoci by vám mohlo zjištění, že 18. září tohoto roku bude mít premiéru filmové zpracování této knihy v hlavních rolích s Nicole Kidman a Colinem Firthem, což si myslím, je více než jen lákavé. I když se sama na film těším, musím dát najevo své nemalé obavy - co jsem sledovala trailer, pochopila jsem, že toho filmaři dost pozměnili. I když se však film bude od knihy lišit sebevíc, sama dokážu na knihu zapomenout a ocenit film jako takový.
Dřív než půjdu spát je velice poutavým thrillerem, který se vám dostane až pod kůži. Chytne vás a nepustí až do posledního okamžiku. O dramatické zápletky se nemusíte bát, protože je jimi propletena celá kniha, proto se pro vás rozhodně nestane nudným a nezáživným čtením, ale naopak vás strhne a pohltí natolik, že nebudete ochotni knihu odložit až do okamžiku, kdy se dozvíte, jak to celé dopadne.

Hodnocení: 5/5

2 komentáře:

  1. Dnes jsem knihu dočetla a byla jsem nadšená! Naprosto souhlasím, akorát v jedné části jsem se trochu začínala nudit, ale to se hned na další straně zmizelo. Ten otevřený konec mě trochu mrzí, ale žádný jiný konec si pro knihu nedokážu představit. Hodí se k ní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Otevřené konce normálně nesnáším, ale sem se mi naprosto hodil. Netuším, jak jinak by to mělo skončit. :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.