čtvrtek 11. září 2014

Jestli zůstanu

Jestli je u vás také tak ošklivo jako právě u nás, vezměte si nějakou hezkou knížku, teplý nápoj a zalezte si pod deku. Aspoň tak bych to udělala já, kdybych nemusela na dramaťák, tak si prosím tento nečas užijte i za mě!

Jestli zůstanu

Autor: Gayle Forman
Originál: If I Stay
Série: Jestli zůstanu, 1. díl
Originální vydání: Dutton, 2009
České vydání: Ikar, 2011
Formát: hardback, 184 stran
Překlad: Květa Palowská
Filmové zpracování: Zůstaň se mnou (R. J. Cutler, 2014)


AnotaceSedmnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat. (Databáze knih)


knihaVzhledem k novému filmu, který je natočen pod názvem Zůstaň se mnou, se této knize věnuje nová dávka pozornosti. Nepřišla ani o nové filmové vydání, o které se postaralo nakladatelství YOLI. Když jsem si o této knize pročítala informace, dozvěděla jsem se, že kdysi vyvolala obrovský boom mezi knižními blogery. Nový boom je zpátky a má se postarat o nové čtenáře - stojí tedy kniha za to, aby ji lidé četli?

Mia je sedmnáctiletá dívka, skutečně milá a zajímavá, přitom však dočista obyčejná, kdyby jen nebyla výbornou cellistkou. Má obyčejné problémy s rodinou, s kluky, s kamarády, ale poté se jí přihodí něco neobyčejného a osud ji postaví před těžké rozhodnutí.
Námět je to vskutku špičkový, postavy jsou velmi příjemné a především uvěřitelné, ale zpracování mi tak úplně nesedlo. Vysvětluji si to tím, že jsem od knihy čekala něco více. A tady znovu narážím na ten nekončící problém s přehnanými očekáváními. Radím vám, radši nikdy nic neočekávejte.
Většině čtenářů na tomto díle vadilo, že nemělo žádný pořádný děj, ale šlo spíše o vztahy a psychologii postav. S tím já sice souhlasím, ale vůbec mi to nevadí. Mám ráda akční knihy, ve kterých se pořád něco děje a příběh se posouvá dál a dál, ale zrovna tak mám ráda poklidné knihy, kde je třeba se soustředit na jiné věci, které lze vypozorovat spíše mezi řádky.
Nejde tedy říct, že by se mi tato kniha nelíbila, ale byla pro mě spíše průměrná. Autorka ji napsala čtivě, jednoduše a realisticky, ale příliš mě nezasáhla. Člověk by očekával obrovský výbuch emocí a nekončící pláč, ale já jsem po dobu čtení zůstala pevná jako skála. Nejenom, že jsem ani slzu neuronila, kniha mě celkově emocionálně nijak nepotrápila. To mě mrzelo asi nejvíce. Opravdu jsem začala něco cítit až na úplném konci, což už bylo značně pozdě.

Co mě na knize však nejvíce bavilo, byly vedlejší okolnosti, jiné než postavy a příběh.
Nejvíce mě asi z těchto vedlejších faktorů zaujala atmosféra, která se nesla v duchu hudby. Ačkoli hudba byla opravdu důležitou částí celého příběhu, zařazuji ji k těm vedlejším, protože mi nepřišla jako tahoun knihy, ale spíše jako prostředek, který ji dokresluje. A barvy použila nádherné - jemně melancholické i bláznivě barevné. Milovala jsem, jak se propojují dva hudební světy, jak je i ten náš svět přirovnávám k hudbě. To mě nepřestalo uchvacovat a jen mi to připomnělo to, jak je pro člověka hudba důležitá, jak dotváří naše životy, naše nálady, jak nás spojuje. Hudba bylo to nejlepší, co jsem v této knize našla.
Ani ta hlavní otázka celé příběhu - zda zůstat - není rozhodně jen vedlejším faktorem. Tentokrát je na ní celý příběh postaven, po této otázce dostala kniha své jméno. A jelikož si libuji ve filozofických otázkách a co by, kdyby, bylo pro mě opravdu zajímavé představit si Miinu situaci. Tady však nastal ten problém, že ačkoli jsem chápala, čím si musí Mia procházet, nevyvolalo to ve mně žádné emoce. 

Tím se dostávám k tomu, co mě asi nejvíce zarazilo - nad knihou jsem se vůbec nevzrušovala, ale jakmile jsem zhlédla trailer k filmu, rozbrečela jsem se. Sice mě to trochu mrzí, ale opravdu na mě zapůsobil více než kniha (a co teprve budu dělat u celého filmu?). Možná je to tím, že všechno můžete dokonale pozorovat, a ačkoli vám postavy ve filmu namůžou sdělit všechny své vnitřní pocity, vy o nich víte, protože jste o nich četli. Proto se na film nevýslovně těším, protože mám dojem, že mi doplní to, co mi v knize chybělo. Že do sebe zapadnou jako skládačka a já dostanu to, co jsem u knihy postrádala.
Kromě toho však i postrádám druhý díl knihy, který u nás doufám vyjde co nejdříve. Tedy doufám, že vůbec vyjde, jinak nám zůstane druhá polovina příběhu utajena. A to bych opravdu nerada.

Jestli zůstanu je citlivým příběhem, který vám nabídne opravdu zajímavý příběh, který nádherně podkresluje hudební prostředí. Mně osobně přišla kniha spíše průměrná a nevyvolala u mě přehnaný zájem, ale věřím, že by se mohla líbit všem, kteří hledají příběh, který není tolik postaven na akci, jako na vztazích a milých postavách. 

Hodnocení: 3,5/5


2 komentáře:

  1. Na knihu si dělám zálusk od té doby, co jsem v kině viděla trailer :) knížky, které se zaměřují spíš na psychologii postav než na děj bývají náročnější, tak uvidím, jak to na mě bude působit, až se k ní dostanu. Moc pěkná recenze! Moc se ti povedla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to hodně o tom, jak člověk k dané knize přistupuje, záleží to na momentální náladě, ale myslím, že by se tato kniha mohla líbit spoustě lidem :).

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.