sobota 20. září 2014

Na Větrné hůrce

Dnes bych se s vámi ráda podělila o knihu, kterou jsem si vybrala ze svého maturitního seznamu. Zároveň by to mohlo sloužit jako doporučení pro vás, kdo váháte, které knihy si vybrat. Třeba zjistíte, že tato by mohla být ta pravá pro vás.

Na Větrné hůrce

Autor: Emily Brontë
Originál: Wuthering Heights
Originální vydání: 1847
České vydání: Odeon, 1968
Formát: hardback,  302 stran
Překlad: Květa Marysková
Filmové zpracování: Emily Brontëová: Bouřlivé výšiny (Coky Giedroyc, 2009), Bouřlivé výšiny (Peter Kosminsky, 1992)



AnotaceTento historický román se odehrává na Drozdově a Větrné hůrce od druhé poloviny 18. století do počátku 19. století. Působivý román je mistrnou psychologickou studií člověka, který zasvětil život pomstě. Autorka sugestivně líčí prostředí, v němž hrdina vyrůstal, objasňuje příčiny, pro které se z normálního chlapce vyvinul v ovzduší nenávisti tvor, který splácí všechny domnělé i skutečné křivdy nelidským způsobem a jenž nezná slitování ani sám se sebou. Jediná bytost, žena, která je schopná učinit z něho normálního člověka, se provdá za jeho soka a za dramatických okolností umírá. Tím jsou spáleny všechny mosty mezi hrdinou a okolním světem a začíná příběh fanatické pomsty na všech příslušnících rodiny milované ženy. (Databáze knih)


Na Větrné hůrce zůstane navždy v dějinách literatury zapsáno jako jediný román Emily Brontëové. Moje mysl však nedosahuje takových rozměrů, abych si vůbec dokázala představit, jak slavná by tato významná autorka byla, kdyby napsala jen o jednu knihu více. Slávu si vydobyla už jen touto jedinou knihou a nemůžu nic než jen uznat, že více než oprávněně. Na Větrné hůrce je dílo, které mě dokázalo uhranout - a tím se zařadilo k nejlepším knihám, které jsem kdy četla.

Příběh začíná dnem, kdy pan Lockwood přijíždí do anglických vřesovišť, aby se jako nový nájemce panství Drozdov setkal s jeho majitelem, panem Heathcliffem, který sám bydlí na Větrné hůrce, malé usedlosti nedaleko Drozdova. Jak sám pan Lockwood zjistí, Heathcliff nepatří k nejpřívětivějším lidem pod sluncem a vzápětí mírně přihlédne jen zlomku tíživé a nenávistné atmosféry, která na Větrné hůrce panuje. Od služebné v Drozdově si nechá vyprávět celý Heathcliffův příběh. Příběh, který popisuje okolnosti, které z Heathcliffa postupem času udělaly nelidskou bytost dychtící po pomstě.

Na Větrné hůrce je román, který se opravdu příjemně čte z hlediska autorského stylu. Je psán poměrně svižným tempem, ačkoli by se mohlo zdát, že jeho tempo zvolňují autorčiny popisné pasáže, které se ovšem staly jednou z věcí, která mě na knize tak okouzlila.
Náročnější je tato kniha z hlediska příběhu a atmosféry, ve které se dějová linka odehrává. Sama za sebe můžu říct, že tak depresivní dílo jsem snad v životě nečetla. Opravdu není příjemné číst o nekonečné touze po pomstě, nenávisti a zlobě, není příjemné neustále narážet pouze na zlé lidi, kteří se vám hnusí, ale vzápětí ve vás i přes všechen odpor dokážou vydolovat drobný záchvěv soucitu. I když to ale bylo složité, obdivovala jsem, s jakou realistickou opravdovostí je autorka dokázala promítnout do slov, která napsala na papír. Ačkoli se o jednotlivých postavách doslýcháme z pouhého vyprávění obyčejné služebné, cítila jsem jejich přítomnost natolik, že mi běhal mráz po zádech, jako by stály vedle mě.
Příběh, který cestou napříč několika generacemi postupně odkrývá vývoj malého dítěte v nelidského tyrana, si mě naprosto podmanil. Žasla jsem nad silou celého příběhu, jeho hloubkou a především tím, jak na mě dokázal zapůsobit.
Pravdou je, že i když jsem do knihy vstupovala se značnou sebejistotou, v jedné chvíli jsem měla chuť s ní praštit o zeď. Byla jsem zmatená a za žádných okolností jsem nedokázala pochopit rodinné vztahy jednotlivých postav. Snažila jsem se to překousnout, a i když mi to dalo práci, zvládla jsem i tak číst dál a musím říct, že se mi to vyplatilo. Když paní Deanová odkryje celé tajemství rodinné historie, vše do sebe začne zapadat a dávat smysl. A k dalšímu zmatení už u mě nedošlo.

Nejtěžší na této knize bylo sledovat, jak se z hodných lidí stávají lidé zlí a sobečtí. A nikde poblíž nebyl člověk, který by vás svou povahou nezklamal, protože vás někdo něčím zklamával neustále. Jak jsem v některou postavu vložila své naděje, opět mě zklamala. Ale to dělá toto dílo výjimečným - autorka se o celé situaci vyjadřuje mimořádně otevřeně, což možná lidi udivovalo více v její době, mě to ovšem udivuje i dnes. A především mi to pomohlo si uvědomit, do jak příjemné společnosti jsem se narodila, v jak úžasné rodině jsem vyrůstala a jak dobré lidi mám momentálně kolem sebe.
Tato kniha, když už nic jiného, vám doširoka otevře oči - možná hrůzou a znechucením, ale třeba i poznáním. Uznávám, že nemusí sednout každému, ale zaručuji vám, že po dočtení této knihy nebudete stejní. Nedokážu si představit člověka, který by příběhem Větrné hůrky nebyl nijak poznamenán.
Na Větrné hůrce je jedinečná kniha, která s otevřeností a krutostí vypráví příběh života poznamenaného nenávistí, fanatickou láskou a nekonečnou touhou po pomstě. Samotnou mě tato kniha hodně poznamenala a zařadila se mezi mé nejoblíbenější tituly. Je jen na vás, jestli se odvážíte překročit práh Větrné hůrky a odkryjete její temnou historii. Mně to za to stálo.

Hodnocení: 6/5

Zdroje obrázků: www.antikvariatolomouc.cz, www.goodreads.com, www.weheartit.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.