středa 10. září 2014

Napůl zlý

Pomalu se blížím ke konci svých recenzních restíků. Pak už na vás čeká jen Jestli zůstanu.

Napůl zlý

Autor: Sally Green
Originál: Half Bad
Série: Napůl živý, 1. díl
Originální vydání: 2014
České vydáníYOLI, 2014
Formát: paperback, 368 stran
Překlad: Marcela Nejedlá



AnotaceFantasy příběh o nezdolné vůli přežít. Příběh, který vás chytne a nepustí až do poslední stránky. Nadpřirozený thriller se odehrává v novodobé Anglii, kde mezi lidmi žijí v utajení černí-zlí a bílí-hodní čarodějové. Obě frakce rozděluje silná nenávist a spojuje jedna jediná věc – strach z chlapce, který pochází z obou stran.
Patnáctiletý Nathan je synem smíšeného čarodějnického páru a ostatními čaroději vězněn a mučen. Chlapec musí ze svého žaláře uprchnout před svými šestnáctými narozeninami a najít svého otce, nejsilnějšího a nejkrutějšího černého čaroděje na světě, jinak zemře. Zvládne svůj nelehký úkol přesto, že nemůže nikomu věřit? Ani dívce, kterou miluje? (Databáze knih)

Kniha Napůl zlý se stala mým prvním setkáním s mladičkým nakladatelstvím YOLI. O koupi této knihy mě však nepřesvědčilo samotné nakladatelství, ale spíše opravdu nadšené recenze zahraničních booktuberů. Když jsem se pak v knihkupectví rozhodovala mezi několika kandidáty, nakonec vyhrál Napůl zlý, protože mě naprosto uchvátila jeho obálka.
Tímto úvodem bych tedy chtěla moc YOLI pochválit, že se jim podařilo zachovat původní obálku, ale mnohem krásnějším způsobem. Originální obálka je stříbrná, ale české provedení se mi líbí o to více, že je na jedné straně černé a na druhé straně bílé, příjemné na dotek a tato zvláštní forma paperbackové vazby se příjemně drží a krásně se z ní čte.
Co mně ovšem kazí celkový dojem z grafické stránky knihy, je použitý font u nadpisu - Calibri. Dámy a pánové, pokud jste ještě nepoznali vyloženého odpůrce tohoto typu písma, poznáváte ho teď. Nemám tento font vůbec ráda a už vůbec se mi nelíbí, když se používá v profesionálních záležitostech. Přijde mi amatérský, nepěkný a v tomto případě se hrozně tluče se zbytkem textu knihy. Zkrátka se mi nelíbí, ale to je samozřejmě jen můj malý vrtoch.

Když jsem ze sebe dostala pocity ohledně fontu, ráda bych teď přešla k té důležité části, kterou je samotný příběh knihy. Pokud jste doposud o této knize nic neslyšeli, anotace vám napoví, že jde o temný čarodějnický thriller. Já bych s tím tak úplně nesouhlasila.
Nutno podotknouti, že jsem přes většinu zklamaných recenzí ostatních čtenářů, od knihy moc neočekávala. Ale je pravdou, že i tak jsem očekávala úplně něco jiného, než se mi nakonec dostalo. Ale líbilo se mi to.
Pokud vezmete knihu do rukou s tím, že budete očekávat nadpřirozený thriller, jak nabádá anotace, budete spíše zklamaní. Tento příběh by se možná dal nazývat thrillerem, ale mě rozhodně neuvalil do nekonečného napětí, nevstávaly mi vlasy na hlavě ani mě vyloženě nestrhl, ale to bylo způsobeno tím, že mě tak neuchvátila čarodějnická tématika. Příběh sám o sobě mi nepřišel tak napínavý jako zábavný.
Nathana jako hlavní postavu jsem si moc oblíbila. Ze začátku jsem ho dost litovala, ale postupem času mi přirostl k srdci jako velká vůdčí osobnost, která hledí na svět z jiné perspektivy. Žije přítomností, ačkoli musí strpět den zavřený v kleci, a svůj osud bere s tak hořkým a ironickým humorem, že jsem se nejednou usmála. Ale nejenom toto tvoří pěkný příběh - celkově je velmi poutavý a zajímavý, už nepochybuji o tom, že se těší takové oblibě v zahraničí, ale mě osobně tolik nezaujalo prostředí zdejších kouzel a magie.

Co jsem na knize dost dobře nepochopila, byly pasáže psané ve druhé osobě. Když jsem knihu začala číst, nejdříve jsem se zděsila, že takto bude psán celý příběh. Nemohla jsem se do toho začíst, zvyknout si na zvláštní styl. Velice se mi ulevilo, když autorka přešla na klasickou formu. Jenže potom to udělala znovu a já nepochopila proč. První část knihy, která je takto napsaná, bych pochopit ještě dokázala - autorka chtěla být zajímavá, neotřelá, což se jí skutečně povedlo. Ale nepochopila jsem, proč to tak znovu udělala podruhé. Jednoduše mi to nedávalo smysl.
Když však opominu toto mé zaváhání, celkově mi kniha příjemně sedla. Od poloviny se začala rozjíždět, přibývalo na akci a já jsem měla radost ji číst. Rozhodně budu v této sérii pokračovat a uvidím, zda mě autorka dokáže strhnout o něco lépe.
Napůl zlý je velice zajímavá a čtivá kniha. Najdete v ní skvělého hlavního hrdinu, který vás uchvátí svým pohledem na život, a provede vás svým životním osudem, který k němu nebyl příliš milosrdný. Pokud máte rádi knihy o čarodějnicích a magii, které se nepodobají magii světa Harryho Pottera, rozhodně tuto knihu zkuste, mohla by vás příjemně překvapit. A nejenom milovníkům čarodějnických příběhů doporučuji, ať tuto knihu zkusí i přes horu negativních recenzí - nepochybuji o tom, že si své fanoušky najde.

Hodnocení: 3,5/5

4 komentáře:

  1. Ta obálka s obličejem, který na první pohled nevypadá vůbec jako obličej, se mi strašlivě líbí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napoprvé mi ani nedošlo, že je tam vyobrazen obličej. Až když jsem si obálku prohlédla pořádně jsem to zjistila :D. Je fakt úžasná. :)

      Vymazat
  2. Krásně napsaná recenze, příběh mě docela zaujal. Je fajn, že sis i přes velká očekávání knihu oblíbila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :). Asi je to opravdu o tom, co člověk očekává :).

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.