pátek 19. září 2014

Pýcha a předsudek

Pár dní jsem se zdržela v nemocnici, což mi trochu zamávalo s připravenými plány, ale nyní jsem zpět s novou recenzí.

Pýcha a předsudek

Autor: Jane Austen
Originál: Pride and Prejudice
Originální vydání: 1813
České vydání: LEDA, 2009
Formát: hardback,  400 stran
Překlad: Eva Kondrysová
Filmové zpracování: Pýcha a předsudek (Joe Wright, 2005)
Seriálové zpracováníPýcha a předsudek (Simon Langton, 1995)

AnotaceKlasický román z prostředí zámožných středních vrstev na anglickém venkově na konci 18. a počátku 19. století.
Autorka líčí klidný a ničím nerušený život, všední radosti, zábavy a starosti. Rodinný klid bývá narušen zejména tehdy, když jsou v rodině dcery a na obzoru se objeví možný ženich. Vdavky jsou pro ženu v této době jedinou možností zaopatření a proto je nutné důmyslné splétání sítí kolem kandidáta ženitby. Autorka dává svému románu ironický podtext. Všechny postavy románu - stoický pan Bennet, jeho energická manželka a pět dcer vstoupily již dávno do podvědomí čtenářské veřejnosti... (Databáze knih)


Pýcha a předsudek se do mého hledáčku dostala v době, kdy jsem začala na YouTube sledovat Madeleine, která tuto knihu považuje za jednu ze svých nejoblíbenějších knih, ne-li tu nejoblíbenější. Ale kdekoli jinde se setkáte s pozitivními a nadšenými ohlasy nad touto knihou. Myslím si, že už to je skvělá reklama pro klasickou knihu - když ji lidé mají tak rádi i po tolika letech.
S touto jedinečnou knihou jsem strávila více než sedm večerů, ale rozhodně nelituji toho, že jsem se s ní plahočila tak dlouho. Některé příběhy je nutné si dávkovat po doušcích a naplno si tím vychutnat tamní atmosféru. Číst Pýchu a předsudek byl takovýto zážitek - pomalý, pozvolný, ale nesmírně krásný.

Hlavní hrdinkou je mladičká Elizabeth Bennetová, která nás provází celým tím úžasným příběhem. Ironickým tónem přiblíží problémy mladých, neprovdaných dívek v 19. století, ale zároveň nám nastíní pro mě asi ten nejpoetičtější romantický příběh, co jsem kdy četla.
Elizabeth si nešlo nezamilovat. Je milá a laskavá, nenechá však sebou zametat, má svůj osobitý pohled na život, i když se možná příliš impulzivně rozhoduje o tom, co si o kom bude myslet. Se svou rodinou to nemá lehké, její matku bych častokrát ráda zpohlavkovala, ale moc jsem si oblíbila jejího tatínka, díky kterému jsem chytala občasné záchvaty smíchu
Autorka stvořila báječné a nápadité postavy - některé vás budou vytáčet, jiné si zamilujete pro jejich důvtip a zvláštní úhel pohledu. Všechny dohromady však vytvoří krásný, fungující celek, který vás pobaví, dojme a pohladí po duši. Především vám ale dojde, že lidé jsou stále stejní, ať už žijí v devatenáctém nebo jedenadvacátém století. 
"Děvčata nic na světě tak netěší - tedy kromě vdavek - jako se tu a tam nešťastně zamilovat. Má aspoň o čem dumat a v očích jejích družek jí to dodává na zajímavosti."
Když se zpětně zamýšlím nad dějem příběhu, nenapadají mě ta správná slova, kterými bych vám knihu lépe přiblížila v celé své kráse. Nejedná se totiž o žádnou akcí vyzbrojenou parádu. Jde pouze o nastínění životů obyčejných děvčat, která prostě žijí a prostě se občas zamilují. Prostý příběh. Ale rozhodně ne nudný. 
Austenová si mě získala. Nevím, zda jsem se tak zamilovala do prostředí starého anglického venkova, do plesů, společných rodinných snídaní, do dob šarmantních gentlemanů nebo zda to byly jen okolnosti, které mně jako spoustě dalších dam pouze napomohly k tomu, abych propadla panu Darcymu, ale vím, že si mě získala. Získala si mě postavami a atmosférou, ironickým laděním, optimismem a veselostí, která z Elizabeth vyzařuje. Dostala mě svou poetičností, která se v celém díle promítla. Pýcha a předsudek mi zkrátka přijde jako báseň v odstavcích. Nádherná, veselá, romantická báseň, do které se zamilujete, aniž byste to stačili postřehnout.

Asi ve čtvrtině knihy jsem pochopila, že je to krásné dílo. A asi v polovině jsem pochopila, proč mu všichni tak nenávratně propadají. Není úplně jednoduché to popsat pouhými slovy. Pokud to chcete sami pochopit, budete si muset přečíst slova samotné Jane Austenové, která s nimi zachází mnohem obratněji a lépe než já. Musíte si Pýchu a předsudek přečíst, abyste pochopili, proč je tento příběh tak nádherný. A pak si pusťte film, který vám jen celý zážitek z knihy umocní.
Pýcha a předsudek je kniha, kterou jsem si naprosto a nevratně zamilovala. Je krásná, poetická a neobyčejně zábavná. Stará Anglie, venkov, rodina a společnost, láska a rozum, pýcha a předsudky, neskutečné postavy. To vše dává dohromady nejkrásnější romantický příběh, který jsem kdy četla.

Hodnocení: 6/5

Zdroje obrázků: www.bux.cz, www.goodreads.com, www.weheartit.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.