pondělí 29. září 2014

Zůstaň se mnou (2014)

V neděli jsem měla možnost jet s kamarádkou do kina. Ona by radši na Labyrint: Útěk, ale jelikož jsem ještě nečetla knížku, pro mě tento film zatím nepřicházel v úvahu. Tak jsme zašly na tento kousek, jehož knižní předlohu jsem nedávno přečetla.

Zůstaň se mnou

If I Stay
Drama / Romantický
USA, 2014, 106 min

Režie: R.J. Cutler
Předloha: Gayle Forman 
Scénář: Shauna Cross
Kamera: John de Borman
Hudba: Heitor Pereira
Obsazení: Chloë Grace Moretz, Mireille Enos, Liana Liberato, Lauren Lee Smith, Jamie Blackley, Aisha Hinds, Joshua Leonard, Aliyah O´Brien, Chelah Horsdal, Gabrielle Rose, Stacy Keach
Česká premiéra: 18. 9. 2014


Obsah: Sedmnáctiletá Mia má všechno, o čem kdy snila - úžasnou rodinu, milujícího přítele a právě ji přijali na prestižní hudební školu. Stojí však před vážným životním rozhodnutím - bude následovat svůj sen o kariéře violoncellistky nebo dá přednost své lásce a zůstane s milovaným Adamem? V jedno zimní ráno se však všechno změní - Mia ztratí milované rodiče i bratra. Najednou vidí samu sebe, jak leží na nemocniční posteli napojena na přístroje a před očima se jí odvíjí celý život. Vidí všechny své blízké a hlavně Adama, prosícího, aby se vrátila k němu. Včera řešila svou budoucnost, dnes stojí před jedinou osudovou otázkou: Zůstanu? (Forum Film CZ)


Pokud jste četli mou recenzi na knižní předlohu, kterou k tomuto filmu byla kniha Jestli zůstanu (ve druhém vydání jako Zůstaň se mnou), mohli jste se dozvědět, že jsem z knihy nebyla nijak extrémně nadšená. Nejvíc mě asi mrzelo, že ve mně nevyvolala žádné emoce, a tím pádem jsem ve film vkládala obrovské naděje, doufala jsem, že ve mně probudí cit - a řeknu vám, že se mu to nemohlo povést lépe.

Opravdu zřídkakdy se mi stává, že by se mi film líbil více než kniha. Kniha má tu moc sdělit vám toho více - více příběhu, více detailů, lépe pochopíte hlavní postavu, dostanete se jí pod kůži. S knihou jsem měla ten problém, že jsem necítila, že bych se dostala Mie pod kůži a bohužel ani příběh sám mě pořádně nechytil, i když byl ohromně zajímavý. A i když ve filmu nebylo vše, byl tak nádherně zpracovaný jak sám o sobě, tak i hezky zúročil vše, co si vzal z knihy. Pro mě toto filmové zpracování zkrátka překonalo knihu na plné čáře.

Prvním důvodem je, že film ve mně vyvolal silné emoce. Ano, plakala jsem. A myslím si, že je to právě tím, že to všechno vidíte na vlastní oči. Doopravdy vidíte, jak jsou lidé nešťastní, jak je Mia zoufalá (tím chci pochválit herecký výkon Chloë Grace Moretz), z filmu to sálá a vy tomu nemůžete uniknout. To bylo pro mne první plus.
Další důvodem, který zvyšuje kvality filmu, je fakt, jak moc se filmaři drželi knižní předlohy. Samozřejmě nešlo do filmu vecpat vše ani vše nechat  nepozměněné, ale jak film v konečné podobě vypadá, to je čistá nádhera. Drží se i malicherností, detailů, které mě ale na knize okouzlovaly - jaké oblečení nosí Miin táta, jaká ztřeštěná latté pije její kamarádka a mnohé další. 
Držet se knižní předlohy je jedna věc, ale kniha není film - často, i když se držíte knižní předlohy, film sám o sobě stojí za houby, pokud jste knihu nečetli. Ale Zůstaň se mnou si troufám tvrdit dokázal vytvořit takové prostředí, které bude vhodné jak pro čtenáře, tak i pro nečtenáře. Film sám o sobě stojí perfektně, má zajímavý příběh, příjemné hlavní herce, které jsem si zamilovala, nádherný soundtrack, který jsem si zamilovala, a hlavně velký potenciál (alespoň pro mladší divačky).
Nemůžu se zastavit s chválou - oceňuji, že tvůrci vybrali pro roli sedmnáctileté dívky sedmnáctiletou dívku. Já sice miluji Jennifer Lawrence v roli Katniss, ale nevypadá na šestnáct, to mi nikdo nevymluví. Proto pro mě ze začátku bylo těžké si zvyknout, že Chloë Moretz vypadá tak mladě - a pak jsem se musela ťuknout do čela, protože je přece jen o rok starší než já - takhle mě filmový průmysl zblbnul. Takže tento film v tomto ohledu oceňuji ještě o něco více.

Po celou dobu filmu jsem se neuvěřitelně bavila - bylo to zábavné, romantické, smutné, občas sice dost klišoidní, což i mne trochu potrápilo, ale ve výsledku to byl opravdu nádherný film. Ale opravdu nejvíce jsem si vedle zaláskované hlavní dvojice užila hudební stránku filmu - hudební složku jsem obdivovala už v knize, to mě na ní bavilo asi nejvíce, ale přece jenom - knihu neslyšíte. Naopak film ano. Nejsem sice vášnivý posluchatel klasické hudby, ale strašně se mi líbí. Zato jsem ale vášnivý posluchatel indie rocku a hudba, kterou hrál Adam a několik písniček ze soundtracku bylo pro mne jako stvořených, přesně můj oblíbený styl. Nemůžu ani popsat své nadšení, když začala hrát písnička, kterou ráda poslouchám v telefonu. To ale nebylo vše - jak byla hudba použitá a zakomponovaná do příběhu, to byla slast pro uši a neuvěřitelně krásně doplňovala dějovou linku.
Nejúžasnější scénou celého filmu byl rozhodně táborák, pro který jsem se modlila, aby ho z filmu nevyřadili. Líbil se mi i v knize, ale když jsem to konečně mohla slyšet na vlastní uši, byl to nepopsatelný pocit. Miluji, když se spojí klasika s rockovou hudbou a z celé té scény sršela taková příjemná atmosféra a já naplno pochopila, jak se Mia cítí, jak si užívá ten pocit, že někam patří. 
A všechny tyto prvky stvořily dohromady perfektní zpracování knihy, která ačkoli mi přišla průměrná, se ukázala jako perfektní materiál pro film, který ve mně zanechal příjemný zážitek, který si sebou ponesu ještě dlouho.

Hodnocení: 5/5

A teď si prosím tu atmosféru vychutnejte spolu se mnou....

4 komentáře:

  1. Tuto knihu bych si chtěla přečíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to zkus, třeba tě osloví více než mě :).

      Vymazat
  2. Mně se knížka moc líbila a na film se chystám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že se ti bude líbit i filmové zpracování :).

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.