neděle 26. října 2014

Andělé všedního dne (2014)

Včera jsem měla šanci vidět nejnovější snímek Alice Nellis a zároveň nejnověji zfilmovanou knihu Michala Viewegha. Jeho knižní předlohu jsem sice nečetla, ale i tak jsem se rozhodla vám zprostředkovat svůj názor na film, ačkoli nevím, co z knihy bylo zachováno a co ne. Proto budu film hodnotit jako film bez ohledu na jeho knižní předlohu.

Andělé všedního dne

posterDrama
Česko, 2014, 97 min

Režie: Alice Nellis
Předloha: Michal Viewegh
Scénář: Alice Nellis
Kamera: Matěj Cibulka
Hudba: Michal Novinski
Obsazení: Marián Labuda st., Vojtěch Dyk, Vladimír Javorský, Eliška Křenková, Bolek Polívka, Zuzana Bydžovská, Klára Melíšková, Václav Neužil ml., Zuzana Kronerová, Josef Kuhn, Pavel Gajdoš,Ondřej Sokol
Česká premiéra: 9. 10. 2014


Obsah: Našimi hrdiny jsou lidé, kteří si nechávají život prokluzovat mezi prsty. Neměli by. Pro některé z nich to totiž dneska večer skončí. A proto se v jejich blízkosti objevili andělé. Jejich podoba a názory vás asi zaskočí. Ono je to vzájemné. Lidskému oku neviditelní strážci našich osudů bývají zase pro změnu překvapeni překážkami, které sobě a jim dobrovolně stavíme do cesty. Podle mimořádného románu Michala Viewegha Andělé všedního dne natočila režisérka Alice Nellis originální příběh, v němž pomyslné andělské perutě nosí Marián Labuda, Vojtěch Dyk, Eliška Křenková a Vladimír Javorský. Tihle čtyři se snaží provést své lidské svěřence jejich nejtěžším dnem. Učitel autoškoly Karel (Bolek Polívka) se souží v citově prázdném manželství s Marií (Zuzana Bydžovská), které si kompenzuje sny o své studentce Ester (Klára Melíšková). Ta však právě pohřbila manžela a zatím není připravená na nové vztahové dobrodružství. Zdeněk (Václav Neužil) se chce dneska večer zabít, protože mu jeho kamarád Filip (Ondřej Sokol) přebral ženu. Těžce to nenese jen on, ale i jeho esotericky založená matka (Zuzana Kronerová), která se kvůli tomu navíc rozhádala se svou nejlepší kamarádkou, výše uvedenou Marií, protože Filip je její syn. Tenhle složitý vztahový propletenec rozetne osud už za pár hodin. Přestože andělé mají být nestrannými pozorovateli, nedá jim to, aby se alespoň částečně nepokusili situaci zachránit. (CinemArt)


Na tento film jsem nešla ani tak ze zvědavosti nebo touhy ho vidět, ale proto, že jsme měli volný večer a chtěli ho nějak hezky strávit a v našem nedalekém kině dávali zrovna tento film. Ale i tak jsem se na něj těšila, protože filmy Alice Nellis mě vždy bavily - Perfect Days byl pěkný snímek a Revival jsem si v kině vyloženě užila. O to větším pro mě tento film byl zklamáním.
Na film jsem se těšila nejen díky režisérce, ale také díky námětu o andělech a lidech. Samotný námět pro mě zůstal zajímavý i po dobu trvání filmu, zpracování tohoto tématu však bylo to, co se mi nelíbilo.
Když se setkáváme s anděly poprvé, je nám jasné, o koho se jedná, ale alespoň já jsem v první části vůbec nedokázala pochopit, o co jim jde. Setkali jsme se s velkým množstvím dalších postav, ve kterých jsem se nějakou tu chvilku nedokázala zorientovat a u kterých jsem se domnívala, že je andělé chtějí zachránit před smrtí, ale dle jejich činů to moc nevypadalo. Začátek filmu byl nekonečně zdlouhavý - andělé jen povídali a povídali a dívali se a dívali, jak lidé, které mají údajně zachránit, jí snídani. Byla jsem zmatená a nebavilo mě to.
Film mě však od začátku bavil jednotlivými kamerovými záběry, které byly moderní, nové a zajímavé. Vytvářely zajímavé filmové prostředí a celkově film hezky zkrášlovaly. Postupem času mě však začínaly víc a víc iritovat jednotlivé záběry, které si andělé přehrávali na tabletu nebo se jim zjevovaly na stěně či v jiných obrazovkách. Přišlo mi, že to do filmu nepatřilo a tak nějak se to bilo se vším ostatním.
Další věc, se kterou jsem nebyla spokojená, bylo herecké obsazení. Nevím proč, ale jednotlivým hercům jsem ani za mák nevěřila, co mi povídali. Asi to bude tím, že většinu herců zkrátka známe už příliš dobře z velkého množství filmů. A jejich herecké výkony nebyly natolik dobré, aby mě přesvědčily, že tentokrát hrají jinou roli než ve filmu předešlém. 
Spásou pro mě byly neznámé herecké tváře a Vladimír Javorský, který mi byl jako jediný anděl sympatický a zároveň jediný herec, kterého znám a kterému jsem jeho slova a činy věřila. Na druhou stranu se mi ale opravdu vůbec nelíbil Marián Labuda, ten mě ve filmu ve skutečnosti dost šíleně vytáčel.


Ani celkové pojetí filmu se mi příliš nelíbilo - zdálo se mi, že se snaží ze sebe dělat něco, co není. Snažil se o dramatické pojetí, ale ani za nic ve mně nevytvořil potřebu se zajímat, jestli dané postavy nakonec umřou nebo ne - bylo mi to srdečně jedno. Snažil se být vtipný, ale ani jednou jsem se nezasmála a jen pár okamžiků ve mně dokázalo vydolovat úsměv. Až ke konci, kdy se drama začalo stupňovat a film se snažil být poněkud napínavý, jsem se začala trochu bavit, protože se konečně něco dělo. Myslím si však, že za samotnou závěrečnou dramatičnost mohla z největší části hudba než cokoli jiného.
Co se mi líbilo byl právě závěr. Čekala jsem, že takto skončí, nebylo to pro mě žádné velké překvapení, ale i tak se mi líbilo jeho závěrečné poselství.
Proto bych film nechtěla jenom sepsout, protože se v něm našlo několik pěkných myšlenek, které nebyly úplně k zahození. Plus pár dalších scén nebo nápadů jak ozvláštnit postavy nebo děj se mi opravdu líbilo a častokrát jevilo jako poměrně originální. Ve výsledku pro mě film nedokázaly však dostatečně povýšit.
Hned po skončení filmu jsem začala přemýšlet nad hodnocením. Film se mi celkově jevil jako průměrný, což by odpovídalo třem hvězdičkám, ale vadilo mi na něm spoustu věcí, což by odpovídalo v mém systém dvěma hvězdičkám. Ale nějakým způsobem mi nepřišlo správné dát hvězdy jen dvě, protože se v něm opravdu našlo i něco, co se mi doopravdy líbilo. Proto výsledné hodnocení označím jako horší průměr - film, který bych si znovu nepustila, ale kdyby nebylo zbytí, nesnažila bych se utéct před obrazovkou.
Já bych vám tedy osobně tento film nedoporučila, ale neříkám, že by se vám nemusel líbit nebo že byste se nebavili - celé kino se jinak smálo a vypadalo, že si film užívá. Můžete to tedy zkusit, ale kdybych já měla druhou šanci, nezaplatím si za vstupenku na promítání, ale počkám si, až film budou dávat v televizi.

Hodnocení: 2,5/5

2 komentáře:

  1. Pěkná filmová recenze :) Na Andělé všedního dne jsem viděla trailer, ale moc mě neupoutal, ale stejně se na ně zkusím kouknout, snad mě nezklamou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Tenhle film rozhodně není pro každého, ale fanoušky si určitě také najde. :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.