sobota 11. října 2014

Bez naděje

Tentokrát si můžete přečíst můj názor na něco jiného, než je klasika, proto možná o to více naláká ke čtení ostatní čtenáře, protože - přiznejme si to - ne všichni klasiku zrovna vyhledávají.

Bez naděje

Autor: Colleen Hoover
Originál: Hopeless
Série: Bez naděje (Hopeless), 1. díl
Originální vydání: 2013
České vydání: YOLI, 2014
Formát: paperback,  384 stran
Překlad: Jana Jašová




AnotaceJe lepší zjistit pravdu, nebo věřit lžím?
Když se sedmnáctiletá Sky seznámí s Deanem Holderem – možná jediným klukem, jehož provází ještě horší pověst než ji – něco se v ní změní. S ním poprvé ucítí něco, co v ní všechny povrchní známosti předtím probudit nedokázaly.
Holder ji uchvátí i vyděsí už během prvního setkání, ale hlavně ji dokáže probrat z citové otupělosti, kterou už začala považovat za součást své povahy. A vyvolat v ní vzpomínky na minulost... vzpomínky tak bolestné, že by si přála nechat je dál hluboko pohřbené. (Databáze knih)



Kniha Bez naděje je autorčinou první knihou, která u nás vyšla. Zároveň se stala první publikací nového nakladatelství YOLI, které funguje teprve od letošního roku. Nejenom samotné nakladatelství spustilo mnoho nadšených ohlasů a chvály, ale i samotná kniha vyvolala vlnu reakcí. Nutno podotknouti, že ve většině případů naprosto euforické nadšení. A nejinak je tomu u mě.

Začala jsem o sobě před nějakou dobou trochu pochybovat, protože valná většina knih, kterou přečtu a zde zrecenzuji, se mi moc líbí. V poslední době pětihvězdičkovým hodnocením nešetřím a tři nebo dvě hvězdičky už jsem také dlouho nedala. Mám pro to dvě vysvětlení - buďto si vybírám skvělé knihy, kterou jsou pro mě jako dělané, nebo jsem v hodnocení příliš měkká.
Při hodnocení této knihy jsem se tím však moc nezaobírala, protože Bez naděje je naprosto výjimečná. Nemám vůbec černé svědomí, že už zase nějaké další knize dávám tak vysoké hodnocení, protože právě u Bez naděje jsem si na dvě stě procent jistá, že si to zaslouží. 

Sama jsem do knihy vstupovala trochu naslepo. Sice jsem si přečetla úryvek i anotaci na přebalu knihy, ale popravdě jsem neočekávala nic extra. Pomýšlela jsem na milý, romantický příběh s pěkným koncem, u kterého se budu culit, a především jsem předpokládala, že to bude klasická čtyřhvězdičková kniha, když nebude moc tuctová. Jen mi s tím v rozporu šly trochu názory ostatních čtenářů, kteří hodnotili knihu s takovým nadšením, že jsem se neubránila pocitu, že se v knize musí skrývat o něco více.
A skrývalo se tam o dost víc.
Dvě strany příběhu. Na jedné straně opravdu ten milý, romantický příběh, při kterém jsem se červenala a usmívala jako blázen, zamilovala se, zasmála se. Tato strana příběhu byla vtipná, svěží a nádherná. Pro tak vysoké hodnocení by mi však jen toto nestačilo. Naštěstí kniha má i druhou stranu příběhu - temnou, psychologickou, napínavou a mírně thrillerovou, při které se mi svíral žaludek, vstávala mi husí kůže a bušilo mi srdce nejenom z bláznivého, zamilovaného roztoužení. Přitom se ale tyto dvě navzájem rozdílné strany příběhu nebijí, ale perfektně k sobě pasují.
Colleen Hoover vymyslela geniální příběh, ve kterém se nám nádherná láska proplétá s děsivou pravdou minulosti. Přitom se to četlo opravdu rychle, měla jsem pocit, že mi stránky běhají před očima samy, což mi zároveň přišlo dost líto, protože jsem zkrátka nechtěla, aby příběh Sky a Holdera jen tak skončil. A všechno, všecičko v jejich příběhu dávalo smysl, vše se vysvětlilo, vše do sebe zapadlo. Všechny různé reakce, narážky měly svůj logický základ, na kterém pevně stály. To příběhu rozhodně dodala na opravdovosti.
Ale to, jak je tento příběh dobrý, nevyjadřuje jen jeho dokonalá souhra, ale také zajímavé postavy, krásné dialogy a humor. Nejdřív jsem si myslela, že se budu smát jen v duchu, ale čím dál jsem knize propadávala a docházelo mi, jak je skvělá, tím častěji jsem všechny své vnitřní pocity dávala znát i na povrch. Kolikrát se vám stane, že na knihu špulíte pusu, když už sakra chcete, aby ten kluk dal tý holce toho zatracenýho hudlana? Většinou se přistihnu, že tajím dech nebo mi běhá mráz po zádech, ale toto byl můj první případ, kdy jsem sama sebe přistihla s našpulenou pusou.
Nejspíš proto jsem se do knihy zamilovala tolik - že ve mně vyvolala tolik různých emocí. Smích, radost, strach, napětí, smutek. Smála jsem se, plakala jsem. S touto knihou jsem snad vystřídala celičkou škálu toho, co můžu nazývat emocemi. A pokud toto ve vás dokážou vyvolat pouhá slova, jak krásná slova to musí být?

Jsem dívka, které nevadí romantické knihy. Dokonce bych i tvrdila, že knihy ze života s romantickým příběhem a s myšlenkou jsou moje nejoblíbenější. Tato kniha měla všechno - romantiku, která se mi líbila, a myšlenku. Ne vždy se mi totiž romantika v knihách líbí, občas mi nesedí nebo mi přijde přeslazená. Ačkoli vztah Sky a Holdera byl sladký, necítila jsem se ulepená.
Jediné, co mě na knize zklamalo a nijak to nesouviselo s příběhem, byly chyby v knize. Ty na svědomí nemá Colleen Hoover, ale nakladatelství. Jedná se o překlepy, které jsou v knihách celkem běžné, ale na druhou stranu znám spoustu knih, kde nenajdete překlep jediný. Chápu, že překladatel je jen člověk a lidé, kteří to po něm kontrolují jsou také jenom lidé, člověk se zkrátka přehlédne, nejsme dokonalí. Ale tady těch překlepů bylo poměrně dost, a ačkoli to nijak nenarušilo příběh, přece jenom si toho čtenář všimne. A já si toho všimla i v knize Half Bad, kde překlepů také není jenom pár.
YOLI je ale jinak skvělé nakladatelství, vydává úžasné knihy a já už teď vím, že si Bez naděje i její pokračování Ztracená naděje musím koupit, výtisk z knihovny mi už stačit nebude. Protože tato kniha byla natolik skvělá, že ji chci mít doma, abych si ji mohla kdykoli znovu přečíst. A to se jistojistě stane. Rovněž se chystám koupit nově vycházející autorčinu knihu Život jedna báseň (Slammed), protože jsem se do jejího psaní zamilovala a já chci zjistit, jestli se stane mou oblíbenou autorkou nebo jestli moje láska zůstane zakořeněna jen v jedné její knize. Ale popravdě té druhé možnosti moc nevěřím.
Bez naděje je nádherný, romantický příběh, který v sobě ovšem skrývá mnohem více, než se na první pohled může zdát. Čte se velmi rychle, a pokud si ho zamilujete tak jako já, bude vás mrzet, že to tak rychle ubíhá. Je to svěží, je to vtipné, je to milé, je to napínavé. Tento příběh ve vás vyvolá celou škálu emocí, a proto byste si ho neměli nechat ujít.

Hodnocení: 6/5

6 komentářů:

  1. Tuto knihu bych si chtěla přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Krásná recenze :). Knížku už mám nějaký čas doma a těším se až se do ní pustím :).

    OdpovědětVymazat
  3. Naprosto souhlasím se vším, co jsi napsala!! :) Tuto knihu jsem si zamilovala a pokračování z pohledu Holdera je taky naprosto fantastické. :)

    OdpovědětVymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.