úterý 7. října 2014

Pán much

Jelikož jsem si v poslední době moc oblíbila kromě moderní četby také klasiku, s radostí vám v recenzi představím další z nich.

Pán much

Autor: William Golding
Originál: Lord of the Flies
Originální vydání: 1954
České vydání: Maťa, 2003
Formát: hardback,  267 stran
Překlad: Heda Kovályová
Filmové zpracování: Pán much (Peter Brook, 1963); Pán much (Harry Hook, 1990)



AnotaceJiž klasický příběh chlapců z britské internátní školy, kteří se ocitnou na opuštěném ostrově. Hra na Robinsony se však brzy změní v boj všech proti všem, v němž je hlavní předností síla, autorita a schopnost šířit strach. Kniha se obrací ke stále aktuální otázce: Je civilizace v našem chování opravdu tak silně zakořeněna, jak si namlouváme? Nebo jsme stále jen příslušníky smečky? (Databáze knih)


Tato kniha mě vábila již delší dobu, ačkoli jsem neměla nejmenší ponětí, o čem pojednává, z kterého je období nebo kdo je jejím autorem. Přitahovala mě jakousi zvláštní silou, a tím jsem získala pocit, že se mi určitě bude líbit.
Poté, když jsem ji poprvé otevřela a pustila se do čtení, jsem příběhu přišla na chuť, líbil se mi, ale zároveň mi přišlo, že to nebude tak zvláštní příběh, aby mě hlouběji zasáhl. To jsem se ale mýlila.

Při letecké nehodě uvíznou chlapci z britské internátní školy na pustém ostrově. Ralph, vůdčí osobnost, je zvolen za náčelníka, který má ostatní chlapce vést a zajistit, aby se co nejdříve dostali domů. Jejich život na ostrově se ze začátku vyvíjí jako magické dobrodružství, postupem času ale nadvládu přebírá strach a touha po moci.
Ačkoli jsem to nečekala, příběh sám o sobě je docela děsivý. Ne v tom hororovém slova smyslu, ale spíš tak, když si uvědomíte, že by se to vlastně mohlo stát, a když začnete přemýšlet, jak byste se na jejich místě zachovali vlastně vy. Přitom děj knihy začíná celkem nevinně, hravě a vesele, jenže on je pouhým odrazem všech povah na ostrově - příběh začíná nevinně stejně tak, jak nevinně chlapci začínají svůj život na ostrově - ale jakmile se začne děsivě měnit povaha jednotlivých chlapců, stejně děsivé obrátky nabírá i celý příběh.

Je to čtivé, napínavé a strhující. Příběh je to velmi nevšední a zajímavý, protože vám nejenom nabídne psychologickou sondu do duší malých chlapců, ale zároveň poskytne akční příběh v zajímavém prostředí. Autor vytvořil nevšední dílo, které se hned po několika stránkách vyjímá opravdu neskutečně.
Autorovi se podařilo špičkově zachytit vývoj postav, především Ralpha, Čuňase, Jacka, Rogera a Simona, kteří se postupně projevují jako hlavní nositelé děje, na kterých příběh stojí a na jejichž základě se příběh dále rozvíjí. Jejich představu mám neustále před očima, protože byli vykresleni neobyčejně realisticky, o to potom bylo drsnější uvědomit si, že to jsou pouhé děti.

Myslím, že tento příběh má obrovskou sílu. Nese v sobě velké poselství, velkou myšlenku, nad kterou by se každý z nás měl zamyslet. Jde o myšlenky o lidech, o člověku, o civilizaci a divočině. Kde je jejich hranice? Je člověk tak civilizovaný tvor, za kterého se pokládá? A především - jak silní jsme, jak silný je každý z nás, aby nepodlehl zlu, které se skrývá v každém z nás? Je lepší vytrvat a držet se určitých pravidel, nebo zvolit jednodušší cestu? 
Ve mně toto dílo zanechalo velkou stopu, silně na mě zapůsobilo, což pokaždé svědčí o jisté kvalitě. Tuto knihu oceňuji především pro její obsah, který mi nenabídl pouze dobrodružné vyprávění, ale zároveň i menší psychologický a sociologický rozbor malého společenství několika chlapců, kteří se ocitli mimo lidskou civilizaci. Jen si to sami zkuste představit. Nebo lépe rovnou přečíst.
Pán much je zajímavé dílo z prostředí opuštěného ostrova, kde se setkáte jak s akcí a napětím nabitým příběhem, tak i se zajímavým hlubším pohledem pod povrch nevinných dětských tvářiček. Příběh je to drsný, silný a s mocí zapůsobit. Mě samotnou dokázal pohltit a strhnout naplno a jeho odkaz si ponesu ještě dlouho v sobě. Doporučuji všem, kteří hledají rozptýlení od současné literární tvorby.

Hodnocení: 5/5

Zdroje obrázků: www.theguardian.com, www.postavy.cz

2 komentáře:

  1. No tak to je klasika, škoda že ji ještě v přečtených knihách nemám. Měla bych to napravit.

    OdpovědětVymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.