středa 3. prosince 2014

Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky

Po delší době k vám přicházím s další recenzí, tentokrát to bude na již klasický pohádkový příběh z jedné vzdálené země. Tak se pohodlně usaďte a můžete číst.

Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky

zdroj
Autor: J. R. R. Tolkien
Originál: The Hobbit or There and Back Again
České vydání: Odeon, 1978
Formát: hardback, 384 stran
Překlad: Lubomír Dorůžka
Filmová zpracování: Hobit: Neočekávaná cesta, Hobit: Šmakova dračí poušť, Hobit: Bitva pěti armád (Peter Jackson, 2012, 2013, 2014)


AnotaceHobit je v prvním plánu pohádkový příběh o velké cestě čaroděje Gandalfa, družiny trpaslíků a hobita Bilba Pytlíka za pokladem střeženým drakem Šmakem. V plánu druhém je to ovšem jeden z prvních kamenů rozsáhlého a světoznámého cyklu příběhů, legend a mýtů z dávné Středozemě, které svého autora proslavily po celém světě.



Podzim je již téměř za námi, začíná období Vánoc a zimních radovánek. A které knihy se hodí číst v tomto období? Mému vkusu nejvíce lichotí klasická četba a pohádky. A představte si knihu, která splňuje obě kategorie - Hobit. 

Pokud jste knihu dosud nečetli a není vám známa ani její dějová linie, stačí vědět, že se jedná o dobrodružný příběh o odvaze a přátelství. Pak se vám tam vyskytne jeden hobit a čaroděj, pár trpaslíků, sem tam nějaký skřet a spoustu dalších fantastických bytostí, které obývají Tolkienův nádherný svět. Pokud máte rádi pohádky, fantasy nebo dobrodružné příběhy nebo si zkrátka chcete přečíst něco zábavného a milého, co vás pohladí na duši a pomůže vám uniknout z reálného světa, zkuste tuto knihu, protože mně úžasně pomohla v těchto pochmurných dnech zvednout náladu a zapomenout na školu.

Za svůj čtenářský život jsem nepřečetla moc fantasy příběhů, devadesát procent z nich tvoří Harry Potter, proto vám Hobita nedokážu k ničemu přirovnat. I tak si ale myslím, že o jeho kvalitách svědčí neustálý zájem čtenářů po celém světě, převedení na filmová plátna a především to, že se stal první knihou, kterou můj bratr přečetl dobrovolně a rád. A to už o něčem vypovídá.
Sama jsem se k fanouškům této knihy přidala už během čtení. Je to svižný a roztomilý příběh v zajímavém prostředí a s úžasnými postavami. Ačkoli by člověk u pohádky čekal, že budou mít hlavní představitelé ve vínku jasně dáno, zda jsou hodní nebo zlí, není tomu vždycky tak. I když je jasným motivem knihy boj dobra a zla, postavy nejsou nijak černobílé, rozhodně nejsou nudné a prvoplánové. Na jednu stranu je příběh podán jednoduchou formou vhodnou pro děti, na stranu druhou v sobě skrývá mnohem více aspektů atraktivních i pro dospělého čtenáře. Základem však zůstává živý příběh, který je radost číst.

Některé příběhy zhltnete na jedno, dvě posezení, některé s vámi stráví několik krásných dní. Jsem si jistá, že kdybych nechodila do školy, Hobita byl přelouskla za dva dny, ale právě díky nedostatku času jsem s Bilbem Pytlíkem a ostatními mohla strávit mnohem více času, za což jsem zpětně velmi vděčná. Každý den jsem se mohla těšit na jejich další dobrodružství, věděla jsem, že mi zbývá ještě dostatek stránek, abych se svými oblíbenci mohla zůstat co nejdéle. Ke štěstí mi stačilo uvařit si teplý čaj, zachumlat se pod peřinu a vydat se do Středozemě.
A co oceňuji asi nejvíce, je to, že se Hobit dostal až na náš maturitní seznam a já si jsem už teď jistá, že si ho do svého výběru zařadím. Protože co může být lepší, než mluvit o nádherné knize, kterou bylo potěšení číst?

Pohladí na duši, vtáhne vás a bude vás držet za hranicemi Středozemě do poslední stránky. Já sama se už nemůžu dočkat, až se tam vrátím s Pánem prstenů a nějak tuším, že to bude ještě o něco epičtější. 
Hodnocení: 5/5

6 komentářů:

  1. Tuto knihu jsem si chtěla už delší dobu přečíst. Už se nemůžu dočkat až si ji přečtu. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus se k ní propracovat teď o Vánocích, to by bylo kouzelné čtení :).

      Vymazat
  2. Skvělá recenze :) Hobita jsem četla hned několikrát a pořád se k němu ráda vracím :) Nejspíš proto, že ho považuji za jednu z nejlepších fantasy knih vůbec :) Překoná ho snad jenom Pán prstenů :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :). Tak to se nemůžu dočkat ještě víc, až si LOTRa přečtu :).

      Vymazat
  3. S Hobitem jsem vyrostla (a s Narnií). Postupem jsem se propracovala k Pánovi prstenů a k Silmarilionu (na který podle všeho zatím nejsem dost stará). Líbily se mi i jiné Tolkienovi knihy, ale Hobit je pro mě prostě číslo jedna. A nejen mezi Tolkienovými knihami, ale i mezi všemi knihami. Mám několik vydání téhle krásné knihy a všechny už jsou ošoupané a takříkajíc očtené. Ten kouzelný příběh ale nikdy nezačal být nudný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je krásné, když s nějakou knihou takto člověk vyroste! Já se ke všem takovým dostala až v nedávné době, sama jsem vyrůstala čistě na pohádkových knihách, které jsem četla stále dokola. :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.