pátek 5. prosince 2014

Jak hodnotím knihy?

V poslední době spousta nápadů na články ke mně přichází od zahraničních booktuberů. I TBR Killer není čistě můj nápad. Chtěla jsem to sice udělat, ale nevěděla jsem si rady s názvem, tak jsem ho převzala na základě videa Megan Olivier, která ho nazvala Killing my TBR. To je takové dovysvětlení, jak jsem se dostala k názvu - není to tedy můj originální nápad...
Další dvě moje oblíbenkyně z YT natočily videa, která mě inspirovala zrovna k tomuto článku. Mluvily o tom, jak hodnotí své knihy, jaký systém používají a jak jim vyhovuje. Jelikož se můj způsob hodnocení od toho jejich naprosto liší (a to neznamená, že se mi ten jejich nelíbí), rozhodla jsem se s vámi o to podělit, abyste třeba pochopili, proč nešetřím tak vysokým hodnocením.



#becritical

amazing | via TumblrTento hashtag byl "vyvinut" proto, aby se mezi lidmi, kteří na internetu hodnotí knihy (a předpokládám, že nejenom je), rozšířilo poselství, že by lidé měli knihy posuzovat trochu kritičtěji, a ne neustále opakovat, jak ta kniha byla úžasná, takže čtyři hvězdy BUM, pět hvězd BUM a tři hvězdy znamenají, že to byl propadák BUM!
Mně osobně se tento přístup líbí, protože rozhodně nesouhlasím s přístupem toho, že tři hvězdičky znamenají něco špatného. Pro mě tříhvězdičková kniha je průměrná kniha, která je fajn, baví vás, ale nijak zvlášť nenadchne nebo nezůstane ve vaší paměti natrvalo. Jsou knihy, kterým jsem dala tři hvězdičky, a byla jsem nadšená (protože jsem měla nízká očekávání) a pak jsou knihy, kterým jsem dala tři hvězdičky, ale jsem z nich dost zklamaná (protože jsem měla vysoká očekávání), to ve výsledku ale neznamená, že se mi ta kniha nelíbila.
Jako příklad můžu uvést Esej o tragédii (recenze). Tuto knihu jsem hodnotila na Goodreads třemi hvězdičkami, v recenzi na blogu potom třemi hvězdičkami a půl, ale když se za touto knihou ohlížím zpětně, asi bych jí dala rovné tři hvězdičky. Protože to bylo krásné čtení, milé, povznášející, zajímavé a bavilo mě to. Ale samotný příběh mě nedokázal natolik vtáhnout, necítila jsem moc silné pouto s postavami, což je obecně největší problém. Já hodnotím knihy především na základě zážitku z jejich čtení. To je u mne hlavní hledisko.

#tryingtobecritical

Tento hashtag jsem si právě vymyslela, protože odpovídá mému počínání více než první hashtag. 
Mně se přístup kritičtějšího hodnocení více než jen zamlouvá, rozhodně bych potom lépe rozlišovala knihy, které opravdu stojí zato, a pravděpodobně i moji čtenáři by měli větší jistotu, že když už něco hodnotím pěti (až šesti) hvězdičkami z pěti, stojí to opravdu zato.
TumblrJá se snažím. Snažím se moc, ale popravdě - pokud znáte moje recenze, víte, že v tom nejsem moc úspěšná. Pěti- až šestihvězdičkovým hodnocením moc nešetřím, ale ne proto, že bych knihy takto hodnotila jen tak zbůhdarma, ale mám k tomu své důvody. Proto píšu recenze, abych si svá hodnocení obhájila.
Také si myslím, že má vysoká hodnocení jsou dána tím, že jsem v knižní komunitě relativně nová. Knihy čtu odmalička (a že jsem jich v knihovně přečetla valnou většinu), ale nikdy mě tehdá nenapadlo knihy hodnotit. Zkrátka jsem je přečetla a vrátila do knihovny, tím to pro mě končilo. A proto si dnes už ani nepamatuji, jak se mi které knihy líbily, protože jsem to zkrátka nerozlišovala. A teď, když už rozděluji přečtené knihy na dobré a špatné, moc si ten pocit užívám, ale je to pro mne celkem nové, takže jsem možná ze všeho příliš nadšená.
Ale na druhou stranu svá hodnocení myslím vážně a upřímně, ačkoli jsou hodně subjektivní (ale jelikož jsem amatér, a ne profirecenzent, můžu si to dovolit...) Jsem zkrátka pouhý blázen, kterému se líbí hodně knih, ale jak říkám - dokážu si to obhájit. A když už se stane, že se mi nějaká kniha nelíbí, dokážu si to obhájit také.

Hvězdičkový systém

Jako spousta dalších blogerů a booktuberů používám k hodnocení knih hvězdičkové hodnocení, tedy hodnocení pěti hvězdiček. Používám ho tak na Goodreads, na blogu jsem si ho však trochu upravila - přidávám půl body a celou šestou hvězdičku. 
Jak mi tento systém vyhovuje? Perfektně. Kdyby mi nevyhovoval, používala bych jiný. Zkoušela jsem procenta i hodnocení 10 hvězdičkami, ale zjistila jsem, že to je na mě moc velké rozpětí. Je v něm sice mnohem snazší jednotlivé knihy porovnat mezi sebou a také lépe a konkrétněji zhodnotit tu danou knihu, ale mně pět hvězdiček stačí. 
Je sice pravdou, že ne každá kniha se stejným počtem hvězdiček se dá hodnotit zcela stejným pohledem. Třeba nemůžu porovnat Amy&Roger: Na cestě s Farmou zvířat, ačkoli obě tyto knihy dostaly pět hvězdiček. Ale k vysvětlení daného hodnocení mi slouží recenze, potažmo Wrap Up, proto mi pět hvězdiček zatím vyhovuje a v nejbližší době toto hodnocení měnit nehodlám.

Kolik znamená kolik?

Jak jsem již zmínila výše, knihy hodnotím především na základě zážitku. Jak moc silně zapůsobí na mou psychiku, jak moc silně se cítím vtažena do příběhu a propojena s postavami. Proto je mé hodnocení hodně proměnlivé a tento výčet hodně obecný. Navíc jsem zde ani nedokázala zařadit půl hvězdičky navíc, protože ty přidávám už skutečně jen na svém aktuálním pocitu, který z knihy mám.

1/5 - Toto hodnocení jsem zatím dala jen jedné knize, protože mě neskutečně vytočila. Myslím ale, že toto hodnocení nebude u mne moc časté, dostala by ho rozhodně kniha, která by se mi jednak nelíbila, ale jednak by mě musela totálně znechutit.

2/5 - Toto hodnocení dostane kniha, která mě zpravidla nebavila nebo se mi na ní nelíbilo spoustu věcí. Většinou mám problém takové knihy dočítat. 

3/5 - Fajn knížka, s kterou jsem strávila čas, který jsem si relativně užila, ale tím nezískala trvalé místo v mém srdci. Většinou jde o knihy, z kterých si neodnáším intenzivní čtenářský zážitek.
TumblrUntitled
4/5 - Úžasná kniha, která mě moc bavila, zaujala, milovala jsem čas strávený s ní, ale měla nějakou chybku, která mi nedovoluje jí dát plné hodnocení.

5/5 - Dokonalá kniha, která mě naprosto dostala, nevidím v ní žádný nedostatek, a pokud ano, dokážu ho něčím pozitivním zakrýt. Poskytla mi úžasný čtenářský zážitek a rozhodně ji doporučuji.

6/5 - Perfektní kniha, která nejenom že poskytla vše, co kniha za 5/5, ale hodně, hodně silně na mě zapůsobila po všech stranách. Jsou to většinou knihy, z kterých si odnáším nejsilnější čtenářský zážitek - následuje po nich deprese nebo knižní kocovina, pláč, silný pocit uspokojení nebo bouřlivý smích. Tyto knihy patří k mým úplně nejoblíbenějším a mají to nejdůležitější místo v mém srdci.

Pin by BELLES & GHOSTS© on ○ Written Word ○ | PinterestPinterestPin by BELLES & GHOSTS© on ○ Written Word ○ | Pinterest
V komentářích si ráda přečtu, jak vy hodnotíte knihy, které přečtete. Používáte hvězdičkový, procentový nebo jiný systém?

2 komentáře:

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.