neděle 4. ledna 2015

TOP 10 | Animované filmy

S posledním Zkouknuto jsem si uvědomila, kolik animovaných filmů jsem viděla a jak moc animované filmy miluji. V poslední době jsem ale stejně plánovala, že vytvořím nějaké ty TOPky, protože je to vždy něco, co mě baví číst na ostatních blozích.

Tak nějak jsem dopředu tušila, že vybrat vždy přesně deset titulů bude sakra těžké. Vždy vám zůstane alespoň jeden, dva kandidáti, které byste také rádi zmínili, ale už vám na ně zkrátka nezbude místo. Tak mi to trhá srdce, protože mám tolik oblíbených animáků a nemůžu je zmínit.
Ještě těžší pro mě je potom rozřadit do pořadí podle oblíbenosti. Jasno mám o pořadí prvních dvou filmů, protože tyto dva považuji za nejlepší, co jsem kdy viděla. Ostatní prosím berte pouze orientačně, protože zkrátka nejsem schopna rozhodnout, zda mám radši ten nebo ten.

1. Princezna Mononoke
Věřte mi, že o anime nic nevím. Za svůj život jsem viděla snad jen Pokemony a Digimony. A potom jediný anime film - Princeznu Mononoke. Tento film je nejlepším animovaným filmem, co jsem kdy viděla, je můj nejoblíbenější a patří i mezi mé nejoblíbenější filmy celkově. Poprvé jsem ho viděla už jako dítě a byla jsem z něho tak odvařená, že jsem za Mononoke šla i na karneval, sundávala jsem naše chlupaté povlaky ze sedačky a hrála si, že jsem ona. A já ten film miluji dodnes, protože je úžasný. Nádherná animace, překrásný a neuvěřitelně působivý příběh a úžasné poselství. 

Pokud bych měla nadosmrti koukat jen na jeden animovaný film, byl by to tento.

2. Koralína a svět za tajnými dveřmi
Tento film je adaptací známé stejnojmenné knihy Neila Gaimana a je to jedna z nejpůsobivějších adaptací, na které můžete ve filmovém světě narazit. Poprvé jsem ji viděla na táboře, kde nám ji pustili v domnění, že jde o pohádku pro děti. Musím vám říct, že takto jsem se nebála ani u nejhoršího hororu. Tu noc po zhlédnutí jsem byla náměsíčná, což se mi nikdy dříve nestalo, a celou noc jsem měla noční můry o knoflících místo očí. Už jsem říkala, jak je pro mě nejdůležitější zážitek a zapůsobení na emoce? Proto vám nepotřebuji vyjmenovat další důvody, proč je tento film tak úžasný.

3. Hledá se Nemo
O Hledá se Nemo už jsem se zmiňovala v prosincovém Zkouknuto jako o svém nejoblíbenějším animovaném filmu. Později jsem však musela své tvrzení trochu poupravit, protože jsem se špatně vyjádřila. Hledá se Nemo je můj nejoblíbenější animovaný film z dílny Pixar nebo DreamWorks, protože tato dvě studia považuji za "klasické" tvůrce animáků. Tento film je skvělý, úžasný, báječný a více o něm říkat nebudu, protože jsem se o něm zmiňovala už dost ve Zkouknuto.



4. Vall-I
Nejsem žádný velký sci-fi nadšenec, roboti a technologie mě ve většině případů nechávají chladnou, ale tento film na mě udělal obrovský dojem. Nejen myšlenkou, že i stroje mohou cítit, poselstvím o ochraně planety, ale i samotnou animací, příběhem a humorem. Pixar zkrátka filmy umí a tvoří takové, které se vám neokoukají ani po několika zhlédnutích.





5. Anastázie
Toto je dle mého názoru jeden z těch nedoceněných filmů. Nemá tak nízká hodnocení, ale podle mého názoru by mohl mít i vyšší. Rozhodně by se však měl dostat do širšího povědomí lidí, protože za to stojí. Je to skvělé osvěžení mezi všemi těmi princeznovskými filmy od Disneye. Vypráví příběh ruské carské rodiny, která byla rozdělena po napadení mocného čaroděje Rasputina. Je to společně s Mononoke film, na který jsem koukala jako malá ještě na kazetách a prosila jsem tátu, aby ho ničím nepřetáčel. Dokonce mám dojem, že oba filmy jsou právě na té stejné kazetě a o to větší a silnější na ně mám vzpomínku.

6. Lví král
Dle mého názoru se toto dá považovat za klasiku mezi animovanými filmy. Jen co to píšu, se mi vrací vzpomínky na nádherné okamžiky, které jsem strávila se Simbou, Pumbou a Timonem pokaždé, když jsem zastrčila kazetu do přehrávače. Tento film má duši, má poselství a úžasnou hudbu. Nevím, co víc dodat, je to zkrátka srdeční záležitost a tu nedokážu rozebrat dopodrobna.




7. Kráska a zvíře
Cítila jsem potřebu sem zařadit alespoň jeden film s Disney princeznou. Ale aniž bych to plánovala, sama se mi zde objevila Kráska a zvíře, protože zkrátka patří tak jako tak mezi mé nejoblíbenější animáky a mezi Disney princeznami je mi Bella nejsympatičtější. Možná je to tím, že je náruživou čtenářkou, možná je to tím, že má tento film francouzský nádech, možná je to tím, že se nenarodila jako princezna, ale jako obyčejná, slušně vychovaná dívka, která si vše, co získala, tvrdě vybojovala. Je to nádherný příběh lásky a naděje, o odpuštění a o síle člověka, úžasná ukázka boje dobra a zla a zkrátka jeden z nejlepších Disneyho filmů.

8. 12 úkolů pro Asterixe
Když se nad tím zamyslím, tohle je asi nejvtipnější ze všech animáků, co zde uvádím. Ačkoli je to už stařeček z roku 1976, neztrácí nic na humoru, na originálnosti a ve všech ohledech předčí mnohé současné komedie a animáky. Když na tento film vzpomínám, jeho největší zbraní je opravdu vtip v podání ústřední dvojice Asterixe a Obelixe, kteří byli vybráni, aby splnili dvanáct úkolů a tím se konečně zbavili Římanů. Pokud jsou vám tito dva chlapíci sympatičtí, rozhodně se podívejte na animované zpracování spíš než na to filmové. A obzvlášť vám doporučuji právě tento film, protože u něj se rozhodně nudit nebudete.

9. Ratatouille
Já nesnáším krysy. Věřte, že miluji zvířata, ale pokud mám z něčeho hrůzu a znechucuje mě to, jsou to krysy, které běhají v kanále. Přesto však tento film miluji a krysy mi zde přijdou neuvěřitelně roztomilé. Kdo by také chtěl v animovaném filmu předvádět ošklivé, špinavé krysy? Nicméně kromě krys má tento film něco, co ostatní nemají - krysu, která je pravým gurmánem a umí uvařit speciality francouzské kuchyně. Miluji Francii, miluji jídlo, miluji animované, vtipné a originální filmy a tento toto všechno spojuje, proto pro mne vytváří nejlepší kombinaci. Avšak vás varuji - nekoukejte se na tento film bez jídla, jinak umřete hlady a závistí! Opět je to film ze studia Pixar, což zaručuje určitou kvalitu, kterou vám i já můžu zaručit. Tento film totiž nezískal Oscara jen tak pro nic za nic.

10. Příšerky s. r. o.
Jak si postupně uvědomuji, většina filmů, co zde zmiňuji, jsem jako poprvé viděla na videokazetě, což mi přináší čím dál dojemnější vzpomínky. Na tento vzpomínám s krásnou nostalgií, protože takovým nějakým způsobem rovněž utvářel mé dětství. Dokonce jsem hrála i hru na motivy tohoto filmu, zkrátka jsem ho se vším všudy milovala. A zbožňuji ho dodnes a nepřestávám být vděčná Pixaru, který je opravdovou špičkou a který mému dětství dopřál tolik skvělých filmů. Mike a Sullivan jsou neobyčejně vtipnou dvojkou a malá holčička filmu dodává roztomilý nádech. Nechybí ani pořádný záporák a strašení může začít!

TOP 10
  1. Princezna Mononoke - Hajao Mijazaki (1997) - 87% na ČSFD
  2. Koralína a svět za tajnými dveřmi - Henry Selick (2009) - 80% na ČSFD
  3. Hledá se Nemo - Andrew Stanton, Lee Unkrich (2003) - 85% na ČSFD
  4. Vall-I - Andrew Stanton (2008) - 85% na ČSFD
  5. Anastázie - Gary Goldman, Don Bluth (1997) - 72% na ČSFD
  6. Lví král - Rob Minkoff, Roger Allers (1994) - 86% na ČSFD
  7. Kráska a zvíře - Gary Trousdale, Kirk Wise (1991) - 84% na ČSFD
  8. 12 úkolů pro Asterixe - René Goscinny, Albert Uderzo, Henri Gruel (1976) - 88% na ČSFD
  9. Ratatouille - Brad Bird, Jan Pinkava (2007) - 85% na ČSFD
  10. Příšerky s. r. o. - Pete Docter, Lee Unkrich, David Silverman (2001) - 85% na ČSFD

6 komentářů:

  1. Tiež milujem animované filmy ♥ Čo sa tvojho zoznamu týka, s niektorými súhlasím, s niektorými nie, ale Anastáziu milujem určite ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Jé Příšerky s.r.o. jsem neviděla už sto let asi se na ně kouknu. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Nemo byl film mého dětství!

    OdpovědětVymazat
  4. Hledá se Nemo a Příšerky s.r.o určitě patří mezi nejlepší animáky :) Jsou to mé oblíbené filmy z dětství :)

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za tip na Anastázii, moc fajn pohádka, neznali jsme. Koralína při domácí premiéře před nějakým časem byla fakt bomba. Sice jsem předem trochu projel recenze, ale má dcera (5) měla fakt silný zážitek. Celou noc mě pak držela za ruku...a ráno jsme našli na polštáři utržený knoflík - panika. Nicméně další týden jsme snad nepouštěli nic jiného...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane jo! To je ale super, když film dokáže takto zapůsobit. I já jsem po zhlédnutí ještě dlouho odmítala knoflíky :D.

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.