sobota 24. ledna 2015

Velký Gatsby

Leden s klasikou


Velký Gatsby

Autor: Francis Scott Fitzgerald
Originál: The Great Gatsby
České vydání: Československý spisovatel, 2012
Formáthardback, 197 stran
Překlad: Michal Prokop







Velký Gatsby je kniha malá rozsahem, ale velká v tom, jaký příběh v sobě nese. Alespoň to jsem o této knize slyšela, to jsem si o ní myslela, když se na ni pěje tolik chvály a když se dočkala převedení na filmová plátna. Já se však s těmito názory neztotožňuji, což se mně osobně příliš často nestává. Faktem ale zůstává, že pro mě tato kniha neznamenala vůbec nic převratného.

Některé knihy vám zkrátka nesednou, na některé nemáte dost životních zkušeností a prostě na ně musíte dozrát. A já mám tušení, že toto byla jedna z nich. Ačkoli příběh nebyl nijak složitý a nepochopitelný, sám o sobě byl na můj vkus poměrně nudný. Z nadšení ostatních usuzuji, že to senzační na této knize se skrývá mezi jejími řádky, ale buďto v tom ostatní vidí něco, co já jsem přehlédla, nebo je to něco, co já nemůžu pochopit, protože jsem pro tuto knihu ještě nedozrála.
Ani bych se nedivila, kdyby tomu tak bylo, protože tato kniha byla pro mě dost podivná. Podala mi příběh ze světa dospělých, kterému jsem nerozuměla, příběh o vztazích a chování, které mi bylo cizí, z doby, ke které nemám moc blízko, a rozhodně se autor příliš nepřičinil na tom, aby mi toto období bylo po přečtení bližší.

Na můj vkus byla kniha málo svižná. Na to, jak je krátká, jsem ji četla poměrně dlouhou dobu a musela jsem se nutit do jejího dočtení. Nejvíce mi dala zabrat její první polovina, které mi přišla tak trochu o ničem. Musela jsem se nejprve seznámit s postavami a s jejich postoji, s profesionálními záležitostmi z oblasti obchodu, které jsem automaticky očima pouze přelétla, a všechno na mě bylo takové ucourané a zbytečně se táhnoucí. V druhé polovině jsem v příběhu začínala rozeznávat obrysy skutečného příběhu, skutečné zápletky, o které jsem pochybovala, že se v příběhu ještě objeví. Jenže i s ní byl pro mě příběh nadále příliš nezajímavý.

V poslední době mám největší problém ztotožnit se s postavami, přijít jim na chuť a oblíbit si je. V této knize jsem tento problém měla o to větší, že tu všechny postavy měly prvoplánově pokřivený charakter. Pochopila jsem, že myšlenkou této knihy bylo ukázat pokroucené morální hodnoty tehdejší společnosti, ale to mi v dané chvíli nevyhovovalo z jednoho prostého důvodu. Kdyby všichni byli neupřímní a lstiví, dokázala bych to pochopit, kdyby se však hlavní postava netvářila jako inteligentní člověk, který to má v hlavě v pořádku, a přitom se nepřátelila s takovými hroznými osobami plně dobrovolně. To byla asi nejhorší stránka příběhu, která se mi zkrátka nezamlouvala. Postavy mi nedávaly smysl, nedokázala jsem pochopit jejich postoje a chování a opravdu jsem se zklamala v hlavním hrdinovi. A doteď jenom tápu, zda to neporozumění bylo způsobeno mou nedostatečnou životní zkušeností, nebo to bylo samotným příběhem.

Velký Gatsby mě nezaujal a v této fázi bych si ho ani nechtělo přečíst znovu. Nebyla to vyloženě špatná knížka, ale zážitek z ní jsem si odnesla nulový. Kromě pár zajímavých myšlenek mi nic nedala, nepochopila jsem ji, příliš mě nezabavila. Ani autorův styl mě neoslovil natolik, abych se netrpělivě poohlížela po jeho dalších dílech. Bohužel.
Hodnocení: 2/5

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.