sobota 14. února 2015

Neprolomitelný Kód Enigmy

Po delší době vám s radostí přináším další filmovou recenzi na film, o kterém vzhledem k jeho všeobecnému úspěchu ještě rozhodně uslyšíte.

Kód Enigmy

The Imitation Game
Válečný / Životopisný / Thriller / Drama
Velká Británie / USA, 2014, 114 min

Režie: Morten Tyldum
Předloha: Andrew Hodges (kniha)
Scénář: Graham Moore
Kamera: Óscar Faura
Hudba: Alexandre Desplat
Obsazení: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Mark Strong, Charles Dance, Allen Leech, Tuppence Middleton, Rory Kinnear, Matthew Beard, Tom Goodman-Hill, Steven Waddington, Lee Asquith-Coe, Alex Lawther, Victoria Wicks, Winston Churchill (a.z.), Adolf Hitler (a.z.)
Česká premiéra: 29. 1. 2015


Obsah: V zimě roku 1952 britská policie dostala hlášení o vloupání do domu profesora matematiky a kryptoanalytika Alana Turinga (Benedict Cumberbatch). Namísto pachatele tohoto zločinu však v poutech odvedli samotného Turinga, který byl obviněn ze sexuálních přestupků a čekal ho zničující soudní proces. Téměř nikdo ze zúčastněných nevěděl, že jde o válečného hrdinu, který se spolu s týmem podílel na prolomení kódu legendárního německého šifrovacího stroje Enigma. The Imitation Game vypráví příběh matematického génia, který díky svému úžasnému talentu pomohl zkrátit 2. světovou válku a zachránil tak tisíce lidských životů. (Forum Film CZ)


Kód Enigmy se pro mě stal jedním z nejočekávanějších filmů tohoto roku a od začátku jsem věděla, že právě na něj chci přednostně zavítat do kina, ačkoli právě teď promítají tolik zajímavých snímků, které bych chtěla vidět. Důvody pro mou natěšenost byly dva - Benedict Cumberbatch a oscarová nominace. Stojí však tento film opravdu za tu zlatou sošku? Stojí za to sám král dámských srdcí, Benedict "Sherlock" Cumberbatch?

Nejsem znalec válečných filmů, ale přesto si myslím, že se tento film trochu od těch ostatních odlišuje. Většina válečných filmů vypráví příběhy z bojiště, kde se stateční vojáci perou za svou zem, nebo příběhy rodin a dětí, které rozdělil krutý osud. Tyto filmy jsou plné krve, potu a slz, plné bolesti a akčních scén. Právě v tomto je tento film jiný. Vypráví příběh z druhé světové války - ale bez krve i akčních scén. Naopak je poměrně klidný. Ale ne bezcitný.
Kód Enigmy vypráví životní příběh Alana Turinga, geniálního matematika a kryptologa, jehož sociální inteligence možná nedosahovala takových výšin jako jeho genialita, ale i tak zachránil mnoho lidských životů a zažíval bolesti a zklamání jako každý jiný člověk.
zdroj
Pokud jsem kdy viděla dobrý životopisný film, nezůstal mi tak dobře zakořeněn v paměti jako tento, po všech stránkách perfektně zvládnutý snímek. Jako se jeho první polovina mohla zdát chladná a bez citu, avšak špičková ve všech ostatních ohledech, druhá polovina mohla diváka přesvědčit, že tento film není pouze o technice a historii, ale především o lidském osudu, o lidské bytosti, která toho v životě možná zakusila více než my kdy v budoucnu poznáme.
Právě druhá polovina mě přesvědčila, že si Benedict nominaci na Oscara zaslouží. Prostor, který měl pro herecký výkon, plně zužitkovával po celou dobu až k samotnému konci, kdy jsem mu vše zbaštila i s navijákem. Pokud jsem ze začátku měla pochybnosti, že mi jeho Alan Turing až příliš připomene Sherlocka, všechny obavy byly rozprášeny během pár minut a nakonec byly totálně zneškodněny závěrečnými scénami, které mě upřímně chytily za srdce natolik, že jsem získala jistotu, že tento film není pouze řemeslně skvěle odvedenou prací, ale že má i vlastní duši.
zdroj
Nejistotou před zhlédnutím filmu pro mě bylo, zda mě může vůbec historický film zaujmout. Bylo vůbec možné, aby mě bavilo sledovat vývoj stroje, který sice zkrátil válku o několik let, ale který by i tak stále zůstával pouhou sestavou koleček, drátů a páček?
Pokud byste i vy do filmy vstupovali s podobnými obavami, můžu vás uklidnit. Film není pouze o vědě a technice. Není ani pouze o válce. Je o lidech a o době, ve které žili. O jejich osudech a přáních a rozhodnutích. A stejně jako filmaři dokázali vědeckou část filmu zprostředkovat pro nevzdělaného diváka, podařilo se jim pro všechny zpřístupnit i ostatní složky filmu - aby zůstal napínavý, zábavný i emotivní. Aby neztratil na věrohodnosti a faktech, ale aby zároveň neztratil na lidskosti.
Proto se pro mě celý film stal obrazem Alana Turinga samého - plný výpočtů a kalkulací, komplikovaný jako jeho osobnost, ale přesto prostý jako jakákoli jiná lidská bytost. Záhadná a hravá křížovka Alan Turing, která možná žádá čas k rozluštění, ale když se vám to podaří, pochopíte jeho úžasný a zároveň nespravedlivý život, jenž by nám všem měl zůstat inspirací.

Hodnocení: 5/5

4 komentáře:

  1. Na tento film som sa dlho chystala, nakoniec som sa tam ale nedostala.. dosť toho ľutujem. Veľmi som sa naň tešila a ty si mi len potvrdila, že môžem banovať :) ale nevadí, o chvíľku sa bude dať stiahnuť a budem ho pozerať! :D
    PS: pekná recenzia :)

    www.readingbookswithlove467.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :). Myslím si, že ho snad ale ještě v kině dávají, zas taková doba od premiéry neuběhla? Ale chápu, že je stáhnutí jednodušší, ačkoli se to pocitu v kině nevyrovná :).

      Vymazat
  2. Ja som odchádzala z kina so zmiešanými pocitmi. Bolo to najmä kvôli koncu, ale myslím si že predovšetkým aj preto, pretože človek išiel do kina na vojnový, životopisný film, ale divákovi sa postupne dávkovali omnoho ťažšie životné témy. Ďakujem za recenziu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Očekávání jsou většinou poměrně nešťastná - hlavně, když nedojde k jejich naplnění. Já jsem na film šla už s určitým povědomím, protože jsem si předem přečetla jinou recenzi, takže jsem nebyla tolik zaskočena :). A nemáte zač :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.