neděle 22. února 2015

Podivní a černobílí X-Meni

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Autor: Ransom Riggs
Originál: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
Série: Sirotčinec slečny Peregrinové, 1. díl
České vydání: Jota, 2012
Formáthardback, 360 stran
Překlad: Bronislava Grygová
Filmové zpracování: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (Tim Burton, 2016)


AnotaceTajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, nezapomenutelném románu, kde děj a děsivé fotografie přináší jedinečný čtenářský zážitek. Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak – i když to zní jako něco nemožného – jsou možná stále naživu. 
Fantasy doprovázená strašidelnými starými dobovými fotografiemi, při které běží mráz po zádech. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti zaujme dospělé, teenagery a všechny, kdo mají rádi temná dobrodružství.


Nebudeme si nic nalhávat - youngadult žánr mě už moc nepřitahuje, ale sem tam se naskytne kniha, která mě svým námětem nebo zpracováním natolik zaujme, že si ji i přesto musím přečíst a doufat, že pro mě bude znamenat světlý bod v jinak už celkem neatraktivním žánru. A co si budeme povídat - Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti zaujme okamžitě. Asi nejsem jediná, kdo si všiml, že má tak trochu creepy obálku.

Co je na této knize tak báječné, je, že grafická úchvatnost knihy nekončí obálkou, ale pokračuje i uvnitř. Strašidelné dobové fotografie, z kterých mi možná nešel mráz po zádech, jak nabádá anotace, ale i tak mě hodně znepokojovaly, dopisy a další listoviny a nádherné zpracování kapitol. Pokud pro toto máte slabost tak jako já, určitě by vás tato kniha mohla zaujmout.
Grafická stránka ovšem na knihách není to nejdůležitější, nejpodstatnější vždy bude příběh - a musím říct, že ani ten tolik neztrácí, ačkoli mě osobně nezaujal tolik, jako má potenciál zaujmout ostatní
Fantasy, záhady a nadpřirozeno. Minulost a budoucnost, cestování časem, superschopnosti. To jsou věci, které mě zajímají, které mě přitahují a tvoří pro mě velmi atraktivní základ pro dobrý příběh, který to má o to snazší, že mám pro tyto aspekty slabost. Sirotčinec slečny Peregrinové toto všechno má a poměrně dobře všechno zpracovává - ale i tak to na mě bylo příliš...jak to říct...youngadult.
Rozhodně nejde o to, že bych youngadult nějak zatracovala - ještě minulý rok jsem v něm byla pečená vařená. A romantické YA knihy ze života stále patří k mým oblíbeným, protože popisují něco, co je mi blízké. Ale pokud jde o fantasy, dystopie, sci-fi, záhady a všechny ostatní žánry, radši si přečtu něco komplexnějšího pro dospělé, než abych četla o puberťácích, co zachraňují svět.
Nejvíce, co mi na youngadult žánru asi vadí, je snaha udělat z teenagerů obrovské osobnosti v obrovském příběhu, a přitom takové častokrát skvěle vystavěné charaktery popsat směšně jednoduchým stylem. Ta jednoduchost je něco, co mi už samo o sobě překáží. A pak najednou, zničehonic přijde peprná hláška, která má čtenáři zůstat v paměti - a já se spíš cítím trapně za toho skvělého hrdinu, že vypustil z pusy něco takového. Většinou mám právě problém v dialozích, které mi buď přijdou tak nějak prázdné nebo chtějí být mermomocí zajímavé a nezapomenutelné, až mi zkrátka nepřijdou opravdové. A celý příběh se pro mě stane povrchním. Ačkoli s touto knihou ta povrchnost nebyla tak špatná, vše ostatní pro mě zůstávalo skutečně jednoduché a místy prázdné, ale schované za "úžasnou" hláškou.
Přesto jsem si čtení Sirotčince užívala, nemůžu říct, že bych se nudila nebo že by mi něco v knize zvlášť překáželo, jen jsem si z ní nesedla na zadek. Stala se pro mne výbornou oddechovou knihou se zajímavým námětem, nezaujala mě však natolik, abych o ní přemýšlela ještě několik dní zpátky. Popravdě mi dává i docela zabrat sepsat tuto recenzi, protože mi z jejího přečtení nezůstalo tolik zážitků, o kterých bych se zde mohla rozepisovat.

Knihu bych doporučila všem nadšencům YA žánru, protože tato se svým námětem a především zpracováním tak trochu vymyká, fanouškům tajemných, mysteriózních a paranormálních příběhů (ale trochu jednoduššího a oddechovějšího rázu) a také filmovým fandům Tima Burtona (kterým jsem já sama), který nám přinese film založený na této předloze - a já se neskutečně těším, protože si myslím, že to bude báječná podívaná!
Hodnocení: 3/5

2 komentáře:

  1. Och ja už sa na túto knihu taaak dlho chystám. Neskutočne dlho. A neviem sa dočkať :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že se bude líbit a že bude za to čekání stát :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.