sobota 28. února 2015

Rocková balada Eleanor & Park

Eleanor a Park

Autor: Rainbow Rowell
Originál: Eleanor and Park
České vydání: Yoli, 2014
Formát: paperback, 335 stran
Překlad: Jana Kunová


AnotaceRomance ze školního prostředí, neobvyklá je v tom, že hlavní hrdinka není nejkrásnější holka na škole a její milý není nejúžasnější borec; ona je obyčejná, trochu při těle, on nenápadný kluk s částečně asijskými předky. Jejich zvolna se vyvíjející vztah překvapí je samotné a je líčený tak, že když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře.


Eleanor & Park není pouze často diskutovanou knihou v našich literárních vodách, ale velké pozornosti se jí dostalo především v zahraničí, kde se setkala s nadšenými ohlasy. Velká nadšení ovšem způsobují velká očekávání a ta mohou přivodit natěšeným čtenářům i těžká zklamání. V mém případě ovšem nemůžeme mluvit o zklamání - naopak jsem velmi mile překvapena.

zdroj
Eleanor není typickou hlavní hrdinkou romantických knih a ani Park není zrovna tím přesným prototypem romantických hrdinů, ale přesto jsem jim oběma dokázala propadnout. Jejich odlišnost jim přidala na realističnosti, ale neubrala jim na půvabu. Protože co může být lepší než se ztotožnit s hlavními hrdiny? A řekněme si pravdu - ztotožnit se s těmi klasickými krásnými a štíhlými hrdinkami není vždy jednoduché...
Jejich příběh začíná sice pozvolna, ale já jsem byla nadšená už po pár stranách, protože pokud by vás tato kniha nezaujala příběhem nebo postavami, plesat bude vaše fanouškovské srdíčko, až si přečtete o všech odkazech na hudbu, komiksy, filmy a jiné popkulturní záležitosti osmdesátých let. Přesto si však myslím, že to není to nejlepší, co kniha může nabídnout, ačkoli je to příjemné zpestření.
Co je hlavní předností knihy? Realistická roztomilost. Nevím, jak jinak pojmenovat příběh, který se na jejích stranách odehrává - neuvěřitelně sladký a milý, ale přitom poměrně realistický a uvěřitelný. A zato musíme poděkovat především úžasným hlavním hrdinům.

zdroj
Eleanor - kudrnatá zrzka, plnoštíhlá, nosí opravdu hodně zvláštní oblečení a tak úplně nezapadá. Často mi připomínala mě samotnou - ne svým vzhledem, ale svými postoji, chováním a především hudebním vkusem. V jednu chvíli jsem měla pocit, že ta slova nevychází z jejích úst, ale z mých, ale ve chvíli druhou jsem měla pocit, že v ní poznávám svou kamarádku, která je naprostým opakem mě - trochu cynická, mírně pesimistická, ale až tvrdě realistická. Proto byla pro mě osobně tak zajímavá - jednak nezvyklým vzhledem pro hlavní hrdinku, ale i svými názory a myšlenkami, které mi přišly každou chvíli tak různorodé a protichůdné. Až jsem žasla, v jak komplikovaný charakter se může proměnit obyčejná youngadultová hrdinka.
Park - poloviční Korejec, s medovou pletí, v černém oblečení. Také tak úplně nezapadá mezi své spolužáky, ale přesto se drží nad vodou. A já jsem se do něj zamilovala. Pro jeho zálibu v komiksech a v Echo & The Bunnymen, pro jeho citlivost a odvahu, pro jeho rozporuplnost a vlastní uvědomění. Musím se přiznat, že části příběhu z jeho pohledu jsem četla o něco raději, protože jsem se zkrátka ráda vyskytovala v jeho společnosti a ráda jsem vnímala jeho myšlenky, které mě uchvacovaly. V průběhu jsem navíc obdivovala jeho vývoj, vnitřní sílu a odhodlání - tím vším se pro mě stal jedním z mých nejoblíbenějších knižních charakterů.
zdroj
Přestože se však hrdinové musí potýkat s většími i menšími obtížemi, vždy jsem je vnímala jako jedince svého věku. Nikdy mi nepřišlo, že by se chovali přehnaně dospěle, nebo naopak dětinsky, zkrátka mi přišli ideálně vykresleni - inteligentní a vyspělí, ale přesto v teenagerovských mezích. A proto byl pro mě ten příběh tak úžasně realistický a roztomilý zároveň - protože vypověděl o lásce v její nejčistší a nejnevinnější podobě.


Eleanor & Park je příjemná, oddechová romantická knížka, která pokud vás nezasáhne hlouběji, rozhodně vám alespoň přinese milý příběh, u kterého strávíte příjemnou chvilku. Přestože jde o obyčejný příběh o obyčejných lidech, na svých stránkách se promění v něco neobyčejného - a především v něco výjimečného mezi romantickými knihami. Nevinné, sladké, ale opravdové.
Hodnocení: 4/5

2 komentáře:

  1. Knihu jsem četla její průběh se mi moc líbil. Zaujala mě vize autorky, které dokázala vymyslet opravdu kontrastní postavy :) Co mě však na knize moc zklamalo byl konec, nerada čtu knihy s otevřeným koncem, nutí mě to potom moc přemýšlet ... Ale děkuji za úžasnou recenzi, ráda jsem si ji přečetla :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji za pochvalu a za úžasnou reakci. Vím, že je většina zklamána z toho konce, ale mně se i tak moc líbil. Nejprve jsem zuřivě hledala další stránku, ale popravdě mi bylo jasné, co to vše mělo znamenat. Ale s nadějí očekávám, že se autorka k tomuto příběhu ještě někdy vrátí a přinese pokračování :).

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.