úterý 24. března 2015

Hra začíná...

Ready Player One: Hra začíná

Autor: Ernest Cline
Originál: Ready Player One
České vydání: Jota, 2012
Formát: paperback, 512 stran
Překlad: Naďa Funioková


AnotacePíše se rok 2045 a svět, utápějící se v energetické a ekonomické krizi, je velmi chmurným místem k životu. Není divu, že většina lidí utíká před realitou do uměle vytvořeného vesmíru videoherního systému OASIS, kde mohou zapomenout na běžné starosti, vytvořit si novou identitu a jejím prostřednictvím se pak pohybovat po tisícovkách virtuálních planet, pracovat, studovat, bavit se a prožívat své sny. Navíc se tam někde skrývá i dědictví po tvůrci této videohry, miliardáři Jamesi Hallidayovi, který před svou smrtí zanechal ve skrytých koutech OASIS několik klíčů, jež mají hráčům ukázat cestu k pokladu. Trvá však dlouhých pět let, než se středoškolákovi Wadu Wattsovi podaří objevit první z nich. A potom vypukne hotové peklo, protože zájemců o dědictví, které nálezci zajistí doživotní bohatství a obrovskou moc, je nespočet a v cestě za svým cílem se neštítí žádných prostředků. Když se pak soupeření přenese z virtuálního světa do toho skutečného, končí veškerá legrace - tady už jde o život.

Ready Player One se stala první knihou čtenou v rámci nového čtenářského klubu, který má v držení Melinda. Právě díky tomu jsem se ke knize dostala mnohem dříve, než bych si ji nejspíše vzala z vlastní vůle. A díky tomu jsem si mohla přečíst jeden opravdu perfektní a výjimečný příběh.

Už nějakou chvíli se snažím přijít na větu, která by vyjadřovala mé nadšení z této knihy. Nenapadá mě žádné inteligentní a konstruktivní vyjádření, takže to zkrátka řeknu tak, jak to cítím - bylo to úžasné! Vše, co mě v poslední době iritovalo na youngadultových příbězích, jako by zde vymizelo a nastavilo pro mne úplně novou laťku - protože něco tak promyšleného, komplexního a originálního mezi YA příběhy už jen tak nenajdete.
Těch aspektů, které mě na této knize uchvátily, je hned několik - svět a prostředí, postavy, námět a zápletka, neuvěřitelná čtivost a v neposlední řadě odkazy na popkulturu. Ale vezměme to popořadě.

Příběhem jsme přenesení do roku 2045, do našeho světa, který je v budoucnosti stíhán hrozivou energetickou krizí, ale zároveň obdařen vidinou ideálního života - v herním programu OASIS. Ať už šlo o autorovo vykreslení skutečného světa nebo počítačové reality, nepřestávala jsem žasnout. Vystavění tak autentické a přesvědčivé budoucnosti nechce pouze talent, ale i prozíravost, schopnost reálně, ale zároveň hodně drsně uvažovat. Protože pokud náš svět někam směřuje, míří přímo směrem, který zde popsal Ernest Cline. A pokud je o vykreslení OASIS? Něco tak úžasně nápaditého a rozmanitého najdete snad jen ve fantasy knihách, a jelikož já tolik zkušeností s fantasy nemám a většinou čtu jiný žánr, toto bylo opravdu požehnané čtení pro mou představivost.
Stejně zdařeně jako svět se autorovi podařilo zachytit postavy, s kterými je radost novým světem a příběhem proplouvat, protože s jejich smyslem pro humor to nemůže být nuda. Je s nimi příjemné trávit čas, ze svých úst vypouštěli jen takové hlášky, které mně nevadily, ale naopak velmi bavily. Nejsem si jistá, zda ve mně zůstanou zakořeněné jako výrazné literární charaktery napořád, ale bylo opravdu skvělé s nimi jejich příběh prožít. Menší posedlost ve mně však zanechal James Halliday a musím uznat, že úplně chápu, proč jsou jím všichni tolik zaujatí.
V autorově podání by mě bavilo číst snad jen o tom, jak hlavní hrdina chodí do školy, pokud by se to odehrávalo v tak zajímavém světě, ale zkrátka musím smeknout před jeho úžasně promyšleným a propracovaným příběhem, který čtenářům nastolil. Vše mělo smysl, řád a účel, nic se mi nezdálo prvoplánové, nahodilé nebo povrchní. Jednoduše geniální, dokonale čtivé a podmanivé natolik, že těch pět set stránek ani nezaregistrujete. A pak budete chtít přídavek ještě jednou tak velký.
Pokračovat v úžasnosti této knihy by bylo na dlouho, ale na závěr tohoto výčtu ještě musím zmínit aspekt, který je tak pevnou součástí knihy, že by bez něj nemohla existovat, ztratila by část svého kouzla a zkrátka by to nebylo ono. Mluvím tady o neustálých odkazech na hry, filmy a seriály, hudbu, knihy a komiksy, hrdiny, osobnosti a další popkulturní záležitosti osmdesátých i následujících let. Pokud se rozplýváte při každé zmínce o Pánovi prstenů, Stopařově průvodce Galaxií nebo třeba o Monty Pythonech, tahle kniha je něco pro vás. Mně stačila pouhá poukázání na Harryho Pottera a Doctora Who, abych knize naplno propadla. Teď je řada na vás!

Tuto knihu bych zkrátka doporučila všem - chlapcům i dívkám, mladým i dospělým, počítačovým nadšencům stejně tak jako nadšencům literárním, filmovým, komiksovým, ale i těm, co si pouze rádi přečtou originální, zajímavý a poutavý příběh, který vás rozesměje, zamrazí, ohromí, překvapí, některé i rozbrečí a v neposlední řadě vyvolá potřebu zkouknout každičký zmíněný film a přečíst si tisícistránkovou knihu o fiktivním šílenci. Tohle je prostě bomba ve svém žánru.

Hodnocení: 5/5

2 komentáře:

  1. Zrovna jsem v polovině Ready player one a zatím je to vážně dokonalé.

    OdpovědětVymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.