neděle 15. března 2015

Víte, kdo jste?

Sofiin svět

Autor: Jostein Gaarder
Originál: Sofies verden
České vydání: Albatros, 2006
Formát: hardback, 432 stran
Překlad: Jarka Vrbová


AnotaceNa obálce knihy je napsáno „Román o dějinách filosofie“, což je dost výstižné shrnutí děje. Patnáctiletá Sofie se zaplétá do sítě neuvěřitelných událostí a poznává prostřednictvím svého učitele Alberta svět filosofie a filosofů od antiky až po současnost.

Sofiin svět by se dal považovat za současnou klasiku mezi příběhy pro mladší čtenářské publikum. Ovšem já bych tuto knihu doporučila nejenom mladým, ale i dospělým - a to úplně každému jedinci. Skrývá totiž nejenom vlastní působivý příběh, ale především výklad o tom nejdůležitějším v historii lidstva - dějiny myšlení lidského pokolení. A ty by měl znát podle mě každý z nás.

Ráda se ponořuji do příběhů, které mi doporučili jiní čtenáři. Na Sofiin svět jsem se těšila o to více, že mi jej doporučila má mamka, která má tento příběh moc ráda. Pokaždé, když čtu nějakou její oblíbenou knihu, vždy mám pocit, že v rukou držím poklad, kterého si vážím, a navíc cítím obrovský tlak - co když se mi ten příběh nebude líbit? Jsem však své mamce podobné víc, než si dokážu přiznat, protože mě Sofiin svět naplno pohltil.
Sofiin příběh začíná jednoho dne, když ve schránce objeví tajemný dopis od neznámého pisatele, ve kterém stojí pouhá dvě slova: Kdo jsi? A od té chvíle začne Sofie přemýšlet nad sebou, svým životem a okolím. A já vám zaručuji, že nejenom ji, ale především vás bude napadat milion různých myšlenek.
Pokud by vás zpočátku kniha odradila podtitulem Nejžádanější dějiny filosofie, nenechte se. Polovinu této knihy sice opravdu tvoří výklad o historii této vědy, ale druhou polovinu tvoří vlastní, tajemný a k zamyšlení nabádající vlastní příběh. Pokud byste ale k filosofii chovali zvláště negativní postoj, asi bych vám tuto knihu nedoporučila - protože pokud se zrovna nedozvídáte o myšlení nejvýznamnějších filosofů, budete filosofovat a přemýšlet vy sami. Pokud se však nebudete bát a půjdete do toho s tím, že se něco dozvíte a že zapojíte své mozkové závity, nebudete zklamáni.

Dějepis mě nikdy nebavil. Myslím tím, ale ten školní dějepis. Učení se desítek dat, míst významných bitev a jmen každého panovníka na trůně zpaměti nikdy nebyl můj šálek čaje a vždy mě to spíše odrazovalo. Naučila jsem se, co jsem potřebovala na písemku, a vše jsem úspěšně opět zapomněla. Ale historie sama o sobě mě vždy bavila - staré kultury, umělecké slohy, dřívější způsoby života, móda, divadlo, literatura, určité osobnosti. Ale nikdy jsem neměla pocit, že mě ve škole z dějepisu skutečně něčemu naučili, ačkoli je jedna z nejdůležitějších věcí v našich životech znát naši historii. Kolik jsem se toho nenaučila ve škole, tolik jsem toho pochytila z jedné jediné knihy - ze Sofiina světa.
Josteina Gaardera bych okamžitě brala jako svého učitele dějepisu. Jeho výklad o dějinách filosofie nejenom, že je poučný a přehledný, je i zábavný a poutavý, protože kromě pouhé a suché teorie uvádí i množství příkladů, kterými jednotlivé teorie výborně demonstruje. Navíc vypráví i o soukromí a životech probíraných filosofů, o společensko-historickém pozadí dané doby, vše uvádí do souvislostí a co je těžší, to opakuje. Téměř není potřeba číst nějaký odstavec dvakrát, protože většina z toho, je znovu shrnuta nebo řečena znovu zjednodušeně. Můžu říct, že pokud kdy budu (a jako že budu určitě) znovu potřebovat výklad o určitém filosofovi nebo filosofickém směru, stačí mi nalistovat si příslušnou stránku a dozvím se toho více než z klasické učebnice.

Kromě dějin filosofie ale v knize poznáváme i čtrnáctiletou Sofii a její život, který se postupem času mění, čím více se toho o filosofii dovídá a čím víc toho poznává o sobě a svém životě. Její příběh je sám o sobě neuvěřitelně poutavý a zajímavý. 
Já jsem bohužel před několika lety viděla filmové zpracování této knihy, a ačkoli jsem si z filmu nezapamatovala pomalu ani jména hlavních postav, v hlavě mi z něj utkvěla hlavní myšlenka a závěrečné rozuzlení - což byla opravdu škoda, protože věřím, že komukoli jinému by celá pointa příběhu vytřela zrak. Proto mi věřte, že kniha není pouhou učebnicí (i když tou nejlepší a nejzábavnější), ale obsahuje i velmi dobře promyšlený příběh, který s vámi zamává.
Ačkoli jsem z celé knihy byla nadšená a unešená a milovala jsem to, jak mě přinutila zamyslet se i nad nejrůznějšími maličkostmi, jedna prostá věc mně vadila během celého čtení. Jostein Gaarder je skvělý a velmi vzdělaný autor, který píše čtivě, zajímavě a poutavě a který toho ví o filosofii a o světě více než kdokoli, koho znám, ale dle mého názoru toho moc neví o dívkách. Sofie je hlavní nositelkou příběhu a autorovou poctou ženám, ale on ji zkrátka nedokázal vystihnout. Nedokázal proměnit mladou dívku ve skutečnou lidskou bytost, nepovedlo se mu vykreslit její vnitřní pocity, její chování a myšlení a dost mi vadily její repliky, které vypouštěla z pusy během jakéhokoli dialogu - buďto byly příliš neopravdové a umělé, nebo příliš přehnané a zkrátka takové, jaké by mladá dívka nikdy neřekla. Každý se máme, co učit. A Jostein Gaarder se musí naučit něco o dívkách, pokud o nich chce i nadále psát.
Tato na první pohled maličkost mě mírně otravovala po celou dobu čtení a vyvolala u mě dost smíšené pocity ohledně celé knihy. Nakonec jsem mu ale tuto nedokonalost odpustila, protože mě jinak svým příběhem a filosofií naprosto odzbrojil a já se nemohu dočkat, až si od něj zase něco přečtu.

Hodnocení: 4,5/5

4 komentáře:

  1. Na mňa táto kniha čaká už asi ...no pekných pár rokov. Musím ju už konečne prečítať :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se na ni odhodlávala taky pěkně dlouho, ale nakonec stála za to! :)

      Vymazat
  2. Sofiin svět je jedna z mých oblíbených knih.:)

    OdpovědětVymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.