pátek 15. května 2015

Fantastická cesta z Čech až do ledové pouště

Blíženci z ledové pouště

Autor: Zdeněk Jecelín
Ilustrace: Matěj Němeček
České vydání: Mladá fronta, 2007
Formát: hardback, 360 stran


AnotaceDobrodružný fantasy příběh s prvky hororu pro děti od 9 let a jejich rodiče. Toto není příběh o skutečnostech zjevných navenek. Sáře bude jedenáct. Navenek obyčejná malá holka. Žije s tátou, bývalým polárníkem, nyní učitelem fyziky na venkovské škole. Maminka krátce po Sářině narození zmizela v mrazivých pouštích Antarktidy. Sáru pronásleduje noční můra, ve které její maminku unáší ledový drak. Je to opravdu jen sen? Nebo dávná vzpomínka? Sára se zásadně nedívá pod postel. Bojí se. Jednoho dne najde odvahu a brány světů se otevřou.


Pokud se pohybujete v knižním světě s větším zapálením, nepřekvapí vás, že se většina mladších čtenářů (neodvažuji se mluvit i za starší, dospělé čtenáře) tak nějak zašklebí, když slyší o knize z pera českého autora. Nebo ještě hůře pokud tu knihu mají číst. Já se v tomto neliším. Ne že bych každou českou knihu předem odepsala, ale upřímně od ní nikdy nemám taková očekávání jako od jí podobných zahraničních sestřiček. Ale nechci ani tvrdit, že by to byla chyba. Protože přehnaná očekávání se častokrát nevyplatí. A nízká očekávání vám můžou naopak přihrát báječný čtenářský zážitek.

 
  
Sára je obyčejná dívka, která chodí do školy, problémy probírá s kamarádkami, jezdí za babičkou na chatu, žije celkem prostý život. Až na to, že se narodila na Antarktidě, kde v ledové poušti ztratila svou maminku, její tatínek ztratil paměť a ona si od té doby odnáší nejeden psychický problém. Bojí se. Bojí se příšer pod postelí. Dospělí jí tvrdí, že se není čeho bát. Jenže dospělí přece jenom nemají vždycky pravdu.

Pokud jste alespoň částečnými fanoušky fantasy příběhů a nevadí vám ani fantasy pro děti, rozhodně nezatracujte tuto knihu předem jen kvůli tomu, že ji napsal český autor. Vykašlete se na všechny předsudky a přečtěte si tu anotaci. Nezaujalo vás to alespoň trochu? Mě ano, ale předsudky mě nutily tuto knihu odkládat po pět let, až jí stránky lehce zežloutly. Ale příběh uvnitř určitě za to čekání stál.
Zpočátku je číst českou knížku tak trochu zvláštní. Česká jména, česká města, české názvy, česká nátura. Všude na vás dýchá češství. Ne že by to bylo špatně. Svou zemi mám ráda, češtinu miluji, ale jak moc na to nejsem v knihách zvyklá, je to opravdu ze začátku divné. Ale když se mohou ty nejnapínavější příběhy odehrávat v New Yorku nebo na okraji Los Angeles, proč by se nemohly odehrát i v Boru nebo v Jahodnicích?
Češství je podstatně znát i z autorského stylu. Nevím proč, ale u českých spisovatelů mi většinou přijde, že mají potřebu všechno okecávat, všechno až přehnaně vysvětlovat a rozebírat. Zdeněk Jecelín v tomto nebyl jiný, ale jakmile ve mně i tak vyvolal potřebné emoce, přestala jsem to vnímat a jen si užívala příběh, který mi předložil.
Když vám na zadní stranu knihy napíšou Dobrodružná česká fantasy s prvky hororu, s úšklebkem očekáváte, že to dostanete, ačkoli tomu moc nevěříte. Nevěřila jsem, že se budu bát. I když bát se je možná moc silný výraz, tato kniha ve mně opravdu v určitých chvílích vyvolala pořádné znepokojení a mrazení v zádech - a to si myslím na dětskou knížku bohatě stačí. Kromě toho však kniha byla doopravdy napínavá a dokázala mě sem tam i rozesmát přirozenou reakcí hlavní hrdinky nebo nějakou její hláškou.
A pokud by vás ani toto nepřesvědčilo, v neposlední řadě má tato kniha opravdu zajímavý a poutavý příběh. Nejenom že v sobě kombinuje řeckou mytologii, vědu, paralelní světy a fantastické tvory, ale podává i obyčejný příběh o vztahu otce a dcery, o dětském myšlení a strachu. 

Nikdy bych nevěřila, že by česká kniha mohla mít tak originální, komplexní a promyšlený příběh. Že by mohla být napsána tak čtivě, napínavě a zábavně. Že by mi mohla přinést tak příjemný čtenářský zážitek. Ale teď už tomu věřím. Jediným jejím negativem však zůstává, že chybí pokračování. A to zoufale potřebuji.


Hodnocení: 4/5

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.