úterý 12. května 2015

Měsíční chvástačka | DUBEN 2015

Ani v dubnu jsem neměla v plánu nic nakupovat. Ale to bych nesměla být v Holandsku, kde se to tak nějak semlelo. Ale zato k tomu mám skvělé historky! Proto se omlouvám, že jsem se tentokrát tak rozpovídala, ale pokud máte čas, nebojte si to přečíst. Ten zážitek z antikvariátu je unikátní.

Meme pořádá Judit


Kolja
Začnu ale něčím, co jsem si koupila ještě před odjezdem do Holandska, a ačkoli se to netýká knih, zařadím to sem, protože tento blog je nejenom o mé lásce ke knihám, ale i o mé lásce k filmům. Proto jsem nemohla odolat, když jsem v Tescu uviděla Kolju Jan Svěráka za 49 Kč. Jelikož jsem tento Oscarem ověnčený český skvost ještě neviděla, nemůžu se dočkat, až ho zhlédnu. I když se za tu nevědomost i stydím, nemůžu se ubránit nadšení - protože první pocity při prvním zhlédnutím filmu jsou neopakovatelné, a proto jsem ráda, že je mám teprve před sebou.



Zážitek z antikvariátu
S jednou holčinou, s kterou sdílím lásku ke knihám, jsme v Holandsku zoufale hledaly nějaký stylový bookshop. Když už jsme výjimečně nějaký našly, měli tam pouze knihy v holandštině. A když už jsme v Amsterdamu konečně na jeden s anglickou sekcí narazily, nebyly jsme tolik nadšené, jako když jsme o den později našly úžasný stylový antikvariát přímo v Goudě, hned naproti pekárně, kde pečou Stroopwafels. Snad by nám ke štěstí stačil jen pohled na řadu starých knih a jejich slastná vůně, ale s úžasem jsme zjistily, že pan prodavač tam má i kupu knížek v angličtině. Nejzajímavější ovšem byl rozhovor, který se mezi ním a námi odehrál.

S kamarádkou jsme si povídaly česky, když vtom se nás anglicky zeptal:
"Vy jste z Ruska?"
A my: "Ne, z České republiky."
A on: "A bojíte se Ruska?"

Bylo znát, že se pán zajímá o politiku. Chvilku ještě mluvil o pádu Zdi, o tom, jak se Rusko všude cpe a my jsme ještě vybíraly knížky. 
Já sama jsem si jí nevšimla, ale pak mi ji Terka ukázala - Harry Potter and the Philosopher's Stone, krásně vybledlý paperback, vydání z roku 1997, zapadlý holandský antikvariát v Goudě. Stál jen 4€. Moje nadšení se rovnalo výbuchu sopky. Ale uklidnila jsem se, začala uvažovat racionálně, připomněla si Book Buying Ban, taky moje šetření peněz na zájezdy, zkrátka jsem se sama sebe ptala, jestli tu knihu vážně potřebuji právě teď. Jelikož jsme se musely vrátit za ostatními na náměstí, knihu jsem vrátila do poličky a nechala si vše projít hlavou. Nechala jsem na osudu, zda mi ještě poskytne čas se do antikvariátu vrátit a zda mezitím kniha nebude prodána někomu jinému.
Naštěstí jsme ještě měly čas se do obchodu vrátit, naštěstí tam na mě Harry čekal. Samozřejmě jsem ho koupila. Důvody? Původní a velmi staré vydání, vzpomínka na Goudu, 4€, jsem kurňa Potterhead, ne? Zajímavý byl však i další rozhovor s prodavačem.

On: "Narodily jste se až po Studené válce?" 
Tato otázka mě natolik zmátla, že jsem začala pochybovat o svých znalostech dějepisu.
My: "Ano, až potom."
On chvíli mluvil zase o tom, jak se Rusko roztahuje, něco o politice atd. Pak se na nás obrátil s otázkou, které jsme nejdřív nerozuměly.
Ptal se: "Žije ještě ten ..., nebo už umřel?" Řekl nějaké jméno. Neměly jsme ponětí, o kom mluví. Když to ještě párkrát zopakoval, konečně jsem pochopila, koho myslel, Terce to došlo ještě dříve. 
Ona: "Myslíte Václava Havla?" Přikývl. Jeho jméno ale hrozně komolil.
My: "Ano, ten už bohužel umřel."
On: "Ale byl to dobrý prezident, ne?"
My: "Velmi dobrý."
On ještě nadšeně dodal: "Mám tu dokonce nějaké jeho knihy!"
Pán byl moc milý. Nevím, zda bych vydržela bavit se s ním jenom o politice, protože v tom nemám takový přehled ani vyhraněný názor, protože tomu zkrátka moc nerozumím, ale potěšilo mě, že má naše země v zahraničí i dobré renomé díky několika výjimečným osobnostem.





Jak říkám, v Holandsku jsem zažila jeden z nejlepších týdnů svého života. Je to úžasná země s nádhernou přírodou, kulturou a architekturou. Lidé jsou ale ti, co dělají tuto zemi tak přátelskou a vřelou. Strávit ten týden v rodinách, v autentickém prostředí byl ten nejlepší způsob, jak tuto zemi poznat na vlastní kůži a ještě jak se co nejvíce nasmát a zažít tolik zábavy. Hned bych se tam vrátila.

záběr na antikvariát (bílý domeček vlevo, před vchodem je paní s kolem) ze Street View
(naproti (dům s modrobíle pruhovanou plentou) je Stroopwafel pekárna)

Harry Potter pyžamo
Do Primarku v Den Haagu jsem šla s dvěma cíli - koupit bráchovi sluneční brýle a koupit si nějaké fanouškovské tričko. Smutně jsem zjistila, že brýle ani fan předměty nikde nevidím, tak jsem to už zabalila a s ostatními se ubírala k východu. A pak zasáhl osud. Přede mnou celý regál s Harry Potter pyžamy - Slytherin zelené, Gryffindor rudé, Ravenclaw modré, Hufflepuff žluté a Hogwarts černé. Já jsem bez váhání popadla mrzimorské, protože jsem zkrátka na svou kolej pyšná. Stálo mě to 10€. Ale spí se v něm báječně (proto se omlouvám, že je tak pomačkané...).




Harry Potter kartička a čokoládová žabka
V Amsterdamu jsem procházela uličky s Terkou a Ančou, které obě sdílí mou lásku ke knihám, ale Anča je kromě toho i stejný milovník Harryho Pottera jako já. V Amsterdamu jsme zašly do obchodu s potravinami, který napohled vypadal obyčejně, ale ve skutečnosti byl neuvěřitelně stylový - stylové plechovky, konzervy, asi milion různých druhů Oreo sušenek, cool cereálie, chipsy v úžasných obalech, ostatně všechno tam prostě vypadalo cool a mělo úžasný obal. Normální jídlo, ale přitom neuvěřitelně stylové. Pak to Anča objevila - Harry Potter sladkosti - Bertíkovy fazolky, Čokoládové žabky a Slimáci ze želatiny. Koupila jsem si žabku, protože jsem si myslela, že fazolky jsou ze želatiny, kterou jako vegoš nejím. I tak mě to ale stálo 5€, což je sice kruté vydělávání na fanoušcích, ale to dokážu překousnout, protože jsem kurňa Potterhead. Anča si koupila žabku i fazolky, které jsem nakonec ochutnala i tak, protože ve složení o želatině nic nepsali. Příchuť zvratek ve mně ovšem vyvolávala vlastní přídavek. Fuj. Už nikdy prosím! Žabka byla ale moc dobrá a dostala jsem k tomu kartičku Madame Hooch, takže jsem výsostně spokojená. Těším se, až nasbírám všechny.


Děkuji všem, kdo dočetli až sem. Do komentářů se pochlubte, jaké jsou vaše nejnovější knižní přírůstky! Přeji krásné, prosluněné jarní dny.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.