pátek 24. července 2015

Navštivte Asii a zajděte si NaFilM

Jelikož se teď delší dobu vyskytuji v Praze a jsem osoba, která preferuje kulturu před sportem, nemohla jsem si nechat ujít několik výstav, které se v Praze právě konají. Příští týden se chystám na další, ale nyní bych vám ráda představila dvě, které jsem už měla možnost zhlédnout. 


Umění Asie


Když jsem se procházela po Staroměstském náměstí kolem Národní galerie, všimla jsem si upoutávek na tuto výstavu, která se momentálně koná v Paláci Kinských. Když za mnou přijela kamarádka, která je nadšenou obdivovatelkou všeho asijského, rozhodla jsem se ji sem vzít, protože to koneckonců zajímalo i mě. 
Při vstupu jsme byly příjemně překvapeny, protože jako studentky jsme měly vstup zdarma. Kromě toho jsme měly i volný vstup na vedlejší výstavu moderní kaligrafie. Nakonec jsem byla i trochu ráda, že jsem za lístek nemusela platit, protože tato expozice úplně nenaplnila má očekávání.
Já moc nemusím muzea a výstavy, kde je všechno prostě jenom vystavené (nevím, co jiného očekávám od výstav). Takové akce mi přijdou vhodné jen pro lidi, co se o dané téma opravdu zajímají, a nepřijde mi, že by se vystavovatelům dařilo přiblížit danou problematiku i ostatním návštěvníkům. Tato výstava byla podobná. Všude vystavené obrazy, sošky a další asijské předměty a spousta textu na okolních tabulkách. Co mě opravdu zaujalo, i když nemůžu říct, že se mi to zcela líbilo, byly moderní práce českých umělců připomínající nebo znázorňují asijské umění. Nebyly to vyloženě hezké práce, ale mnohem více upoutaly mou pozornost.
Musím ovšem říct, že se mi moc líbila výstava moderní kaligrafie. I tady byly pouze vystavené práce současných kaligrafistů s vysvětlujícími popisky, ale přišlo mi to mnohem zajímavější. Některé "obrazy" se mi opravdu líbily a určitě by mi nevadilo mít je doma na zdi. S autorovými vysvětlivkami, citáty nebo verši to bylo moc zajímavé. Takže za druhou část výstavy rozhodně palec nahoru.
Pokud se zajímáte o asijské umění nebo o kaligrafii, určitě byste si neměli tuto výstavu nechat ujít. Pro všechny ostatní bych si s doporučením tak jistá nebyla. Kaligrafická část si myslím ale stojí za vidění.











NaFilM

Jako opravdový filmový fanoušek tělem i duší jsem musela zajít na výstavu filmu věnovanou. Tímto děkuji pražskému metru, díky jehož reklamám u eskalátorů jsem se o této výstavě dozvěděla.
NaFilM právě můžete navštívit v Museu Montanelli. Tato výstava je součástí projektů studentů FF UK, kteří věří, že si český film své muzeum zaslouží - a já nemůžu než jen souhlasit. Právě proto je tato malá expozice věnována právě českému filmu.
Pro mě to byl velmi zajímavý náhled do historie mého oblíbeného druhu umění. Dozvěděla jsem se spoustu informací, o kterých jsem dříve neměla ani ponětí. A na rozdíl od asijské výstavy, tato byla i interaktivní, což o to víc umocnilo můj zážitek. I tak bych ale asi byla nadšená, protože jde přeci jenom o něco, o co se zajímám.
Pro filmové fanoušky je to obzvlášť výborné. Můžete si zde vyzkoušet práci filmových ruchařů, podívat se na filmy českých avantgardistů, sami si namixovat zvuk na mixážním pultu, poslechnout si film bez dívání a dozvědět se něco o českých režisérech, kteří odešli do exilu.
Já jsem byla nadšená! Výstava byla moc hezky udělaná, moderně, ale jemně, příjemně, zajímavě a poutavě. Krásné prostředí, spousta možností na vyzkoušení, texty na tabulkách byly pouze krátké, stručné, ale výstižné,... Mrzelo mě akorát to, jak byla výstava krátká! Já bych ji klidně mohla mít dvakrát tak delší a zaměřenou na více témat. Ale je mi jasné, že jde o studentský projekt, který nemůže mít rozměry kompletního muzea.
Studentské vstupné mě vyšlo na 40,- Kč a utracených peněz vůbec nelituji. Výstavu bych doporučila všem, co se zajímají o film v trochu větším měřítku - to znamená všem, co se na filmy nekoukají jen proto, aby zabili čas. Výstava je zaměřena především na zvuk ve filmu a práce českých režisérů 1. poloviny 20. století. Pokud by vás toto zajímalo, neváhejte NaFilM zajít. Snad se jednou opravdového filmového muzea dočkáme.

http://www.nafilm.org/











2 komentáře:

  1. Škoda, že je pro mě Praha tak z ruky. Obě výstavy vypadají skvěle!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemohla jsem sice najít, do kdy tam obě výstavy ještě budou, ale myslím, že ještě nějakou chvíli ano. Třeba se ti poštěstí je ještě zastihnout, až budeš mít do Prahy někdy cestu ;) :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.