neděle 11. října 2015

Zředěný zážitek v řídké atmosféře

Marťan

The MartianSci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2015, 134 min

Režie: Ridley Scott
Předloha: Andy Weir
Scénář: Drew Goddard
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Harry Gregson-Williams
Obsazení: Matt Damon, Jessica Chastain, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Michael Peña, Kate Mara, Sean Bean, Kristen Wiig, Aksel Hennie, Sebastian Stan, Mackenzie Davis, Donald Glover, Naomi Scott, Jonathan Aris, Lili Bordán, Brian Caspe, Gruffudd Glyn, Sam Spruell, Eddy Ko
Česká premiéra: 1. 10. 2015


ObsahAstronaut Mark Watney (Matt Damon) během mise na Mars málem zahynul v prašné bouři. Zbytek jeho posádky planetu opustil v domnění, že je mrtvý. Ale Watney přežil a ocitne se tak omylem sám na nepřátelské planetě. Má k dispozici jen hubené zásoby a tak musí využít veškerý důvtip, invenci a technické znalosti, aby nejen přežil, ale také nalezl způsob, jak vyslat signál na Zemi, že je naživu. V okamžiku, kdy se mu to podaří, začne miliony kilometrů daleko od něj NASA a mezinárodní tým vědců neúnavně pracovat, aby dostali tohoto „Marťana" domů. Zatímco členové jeho posádky souběžně prokazují svou odvahu na téměř nemožné záchranné misi. (CinemArt)

I hned po dočtení velmi podařené knižní předlohy Andyho Weira jsem se nedočkavě podívala na trailer stejnojmenného filmu Ridleyho Scotta - a začala jsem se nesmírně těšit, až film v kině uvidím. Sálal z toho stejný náboj jako z knihy, opepřený úžasným hudebním doprovodem a neuvěřitelnými efekty. Neměla jsem nejmenší pochybnosti, že film bude stejně úžasný jako kniha. Ale bohužel jsou mé pocity z filmu spíše smíšené.

Budu předpokládat, že jste člověk, který ještě o tomto filmu ani knize neslyšel, který si nedokáže odvodit hlavní premisu na základě názvu, plakátu nebo sloganu. Marťan vypráví příběh Marka Watneyho, astronauta, kterého posádka v domnění, že zemřel, nechá na Marsu a odletí po odvolané misi zpátky na Zemi. Jenže Mark nezemřel. Nemá se jak spojit s NASA a nemá dostatek zásob, aby přežil další čtyři roky, kdy na Mars přiletí další výprava. Takže je tak trochu v háji.
Pokusím se na film zpětně dívat jako divák, který není seznámen s knižní předlohou. Jako první nastoupí údiv nad prostředím a efekty. Nad nimi mi zůstával rozum stát - kam až ta technika dospěla? Tam, kde nejsem schopna vidět jediný detail, jediný nedostatek, který by mi dal na srozuměnou, že jde o pouhou práci počítače. Opravdu jsem žádný takový nedostatek nenašla, měla jsem pocit, že se zkrátka filmový štáb vydal přímo do mezihvězdného prostoru, aby pořídil tak autentické záběry.
Potom tu máme úžasné herecké obsazení, v němž nacházím hned několik svých oblíbenců. A všichni odvádí svou práci na výbornou. Jsou přesvědčiví, jsou zajímaví, nezapadají do prázdna, ačkoli třeba ostatní členové posádky nedostali takový prostor na vyjádření. 
Potom je tu vlastní příběh, který splňuje vše, co má dobrý příběh mít - originální, neotřelou zápletku, které předchází úvod, po ní přichází děj, který směřuje k vyvrcholení a po něm získáme nějaký závěr, s kterým spokojeně z kina odejdeme. Vše je navíc výborně zrežírováno, odvyprávěno, doplněno zajímavým soundtrackem a... Tady nevím, jak pokračovat jako divák neseznámený s knihou. Protože je možné, že se takovému divákovi film jevil jako velmi vtipný, dobrodružný a napínavý. Nebo se mu jevil stejně jako mně, divačce seznámené s předlohou, které film přišel jako slabý odvar všeho, co jsme v knize dostali.
Nechci zde řešit, jaké scény byly pozměněny, co bylo vynecháno, jak moc byla kniha osekaná, aby se do filmu vše důležité vešlo. Protože to by byla ohraná písnička - ve filmu musíte něco vynechat nebo změnit, film je jiné médium, které vždy bude jiné než kniha. A já jsem byla celkem spokojená s příběhem, který pro nás Ridley Scott nakonec natočil, neviděla bych problém s tím, co tam nebylo, nebo s tím, co tam bylo jinak. Problém vidím v tom, že film ztratil náboj, který byl předností knihy a na který jsem se těšila po zhlédnutí traileru.
Mark Watney je v knize nesmírně veselou postavičkou, sypající jednu hlášku za druhou. Ačkoli jsem ocenila, že ve filmu byla ukázána i ta stránka Marka, která se cítila zoufale a osaměle (to mi pro změnu zase trochu chybělo v knize), a že Matt Damon byl skvělým Markem Watneym, scénář zkrátka nebyl tak vtipný. Vtip je však předností celé knihy, nejenom Marka. Vtipné jsou i situace a dialogy na Zemi v NASA, ale i ty ve filmu jako by něco ze sebe ztratily. Většina vtipů ve filmu buď vyzněla do prázdna, nebo mě přinutila se pouze pousmát. Pár opravdu vtipných okamžiků jsem tam také našla, ale ve výsledku mě samotná kniha rozesmála nahlas vícekrát.
Dalším aspektem knihy, který jsem milovala, bylo to, že mě napětím nutila tajit dech. Bála jsem se o Markův život při každé komplikaci, která pro něj na Marsu nastala. Zoufalost nad jeho osudem se táhla po celou knihu, ačkoli byla vyvažována tou pravou dávkou humoru. Ale film mi nepřišel napínavý vůbec. Všechny zvraty a akční scény na mě neměly takový účinek, jaký jsem si přála. A nebylo to proto, že jsem věděla, co se stane. Zkrátka to tak nepůsobilo.
Marťan je zábavný film, Marťan je dobrodružství, Marťan je krásnou podívanou. Bavilo mě se na něj koukat, nenudila jsem se, byla jsem spokojená, ale po závěrečných titulcích jsem nevěděla, co si vlastně myslím. Byla to zábava, ale ne taková, jaká by ve mně něco zanechala. Jak jsem po dočtení knihy věděla, že se k ní ještě někdy ráda vrátím, o filmu toto prohlásit úplně nemohu. Sice nebyl špatný, ale do kolen mě úplně nedostal. Sice má velký potenciál zabavit všechny, co knihu nečetli, pro znalce předlohy to ale může být zklamání. Protože mně opravdu nejde o vynechané scény, mně jde o to, jak na mě film zapůsobí, jakou má atmosféru - a pokud je stejná jako v knize. Ta atmosféra je stejná, ale několikrát zředěná. A takový byl nakonec i můj zážitek - dobrý, poměrně kvalitní, ale velmi, velmi zředěný.
Hodnocení: 3,5/5

3 komentáře:

  1. Konečně někdo vyjádřil můj názor přesně tak, jak ho mám celou dobu po zhlédnutí filmu! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super, já myslela, že jsem jediná, kdo měl takové rozporuplné pocity. :D Všichni vypadají tak nadšeně, až to nechápu.

      Vymazat
    2. Já jsem se původně tvářila nadšeně, protože jsem si přála, aby ten film byl dobrej, ale pak jsem si musela přiznat pravdu, že to zas tak skvělý nebylo a knížka je mnohem lepší. :( :D

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.