neděle 1. listopadu 2015

Jiný kraj, jiný čas, jiný muž a v neposlední řadě i jiný mrav

Cizinka

CizinkaAutor: Diaba Gabaldon
Originál: Outlander
České vydání: Omega, 2015
Formát: hardback, 707 stran
Překlad: Marie Fulková


AnotaceZde je příběh, kterým to všechno začalo. Seznámíme se v něm se dvěma pozoruhodnými postavami, Claire Randallovou a Jamie Fraserem. Román je plný vášně a historických zajímavostí a snoubí se v něm dech beroucí dobrodružství s milostným příběhem, vedoucím napříč epochami.Píše se rok 1945 a Claire Randallová, bývalá armádní zdravotní sestra, se právě vrátila z války, aby se znovu setkala se svým manželem a vydala se na druhé líbánky. Při prohlídce jedné ze starověkých kamenných ruin, které jsou rozesety po celých britských ostrovech, se však dotkne jednoho z menhirů. Náhle je z ní Sassenach – cizinka – ve Skotsku zmítaném válkou a nájezdy klanů v pohraničí, to vše léta Páně… 1743.
Claire je katapultována zpět v čase silami, kterým nerozumí. Ocitá se uprostřed intrik zemanů a špehů. Někteří z nich možná usilují o její život a jiní o její srdce. Právě zde se totiž setká s Jamesem Fraserem, galantním skotským bojovníkem, který ji zahrne láskou tak bezbřehou, že se Claire bude muset rozhodnout mezi věrností a touhou ; mezi dvěma naprosto odlišnými muži ; mezi dvěma životy, které nelze vzájemně skloubit.


Ze svého prvního recenzního výtisku jsem byla velice nervózní. To, že jsem jej dostala, jsem brala jako velikou čest a zodpovědnost, a proto jsem si velmi přála, aby se mi dodaná kniha líbila, jinak by mě opravdu mrzelo, kdybych musela psát negativní recenzi - a na druhou stranu lhát bych také nechtěla (vám ani sobě). Ale po tolika pozitivních a vyloženě nadšených ohlasech, které k této knize po celém světě vznikají, jsem si byla jistá, že se to alespoň trochu musí líbit i mně. Od začátku čtení jsem o tom ale nebyla zcela přesvědčená.

Cizinka je první díl rozsáhlé série historických románů Diany Gabaldon. Vypráví o Claire, mladé sestřičce, která se právě vrátila z bojišť druhé světové války se svým manželem do Skotska, kde doufá v nalezení opětovného klidu a navázání přerušeného manželského vztahu. Podivná událost s magickými menhiry nakonec však způsobí, že se Claire ocitne úplně někdy jinde. Objeví se na skotské vysočině o 200 let dříve.
Jak jen jste schopni připustit lehké fantastično do jinak reálného příběhu, může vám námět příběhu připadat zajímavý. Cestování v čase, historie, divoká skotská příroda, divocí skotští muži. Tato kniha má v sobě všechno od napětí až po romantiku, proto má co nabídnout širokému publiku, ale přesto bych ji doporučovala hlavně ženám. Ačkoli nemám moc zkušeností s červenou knihovnou, tato kniha jí trochu zaváněla. Ale velice příjemně, protože těch pár scén, které mě přinutily se červenat, je často střídáno bohatou dávkou akce, napětí, bylinkářství a intrik.
Tolik kladných recenzí, které kolem této knihy nacházím, mě přinutilo si myslet všelicos. Nedokázala jsem si představit natolik úžasný příběh, který by obsáhl na několik opravdu tlustých knih, ani z těch prvních 200 stran, co jsem přečetla. Bavilo mě to, ale stále jsem nedokázala pochopit, co je na tom tak úžasného, že z toho lidi nemůžou spát. Příběh měl v sobě humor, romantiku a špetku temnoty, ale nenašla jsem v něm nic, co bych už jinde neviděla. To, že to bylo odvyprávěno čtivě natolik, že vám stránky ubíhají pod prsty, je určitě skvělá věc, ale i tak mi ten příběh nepřipadal ničím výjimečný.
Uprostřed knihy jsem se dokonce začala mírně nudit. Přišlo mi, že autorka příběh tak trochu rozvlekla, určitě ho mohla vtěsnat na menší počet stránek. Jenže potom jsem se zázračným způsobem začetla tak, že jsem posledních 300 stran nedala knihu z ruky a četla na jeden zátah. Příběh mě naprosto pohltil, a i když jsem si stále nepřipouštěla realističnost romantických scén, nemohla jsem si nepřipouštět, že mě to fakt baví. To bych si sama sobě lhala do kapsy. Protože ačkoli se některé zamilované činy a dialogy mohou zdát trochu patetické, nemohla jsem se přestat usmívat a s napětím očekávat, co bude dál. Ačkoli jsem si myslela, že mám vytříbenější vkus, tak ne. Romantika a vášeň je něco, pod čím se mi podlamují kolena, zvlášť, když to někdo podá tak skvěle jako Diana Gabaldon.
Necítila jsem se však tak provinile nad svou slabostí pro Jamieho s Claire, když jsem se toho i spoustu dozvěděla o historii, náboženství a mytologii, skotské přírodě a bylinkářství a rovněž tak o lidech a rozdílech mezi nimi. Tato kniha je stejně dobrou studií vztahu dvou zamilovaných lidí jako doby samotné, politiky a fungování rodin ve Skotsku 18. století.

Pokud máte rádi historické romány okořeněné vášnivou romantikou na pozadí děsivé a kruté historie, s pořádnou dávkou napětí, rozličných postav, vztahů, zvrácenosti, akce a zrady, nemůžete si Cizinku nechat ujít jako zábavného a velmi čtivého zástupce tohoto žánru. 700 stránek vám před očima uteče jako voda a vy se nebudete moci dočkat dalších, momentálně 7 dílů. A čekání na jejich vydání v češtině si můžete zkrátit sledováním seriálu. Já udělám přesně to.

Hodnocení: 4/5

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Omega.
Knihu Cizinka zakoupíte v knihkupectvích Knihy Dobrovský.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.