středa 30. prosince 2015

Číst česky

Blíží se konec roku a internet se hemží různými rekapitulacemi, žebříčky a rozhodnutími na další rok. O všem jsem přemýšlela a nejradši bych vás zasypala všemi druhy těchto článků, ale mám pocit, že na to nebudu mít čas a v mém životě je spousta věcí, kterým bych se chtěla věnovat, proto je nechci zazdít kvůli tomu, že chci napsat článek. 
Dnes jsem se ale procházela a přemýšlela jsem o různých věcech a nevím proč, ale zrovna jsem si vzpomněla na toto video:


V něm Ann Morgan povídá o problému, který si kdysi uvědomila - většina literatury, kterou čte - valná a převážná většina -, pochází z pera britských nebo amerických autorů. Proto se rozhodla začít číst překladovou literaturu a pustila se do toho ve velkém stylu - rozhodla se přečíst alespoň jednu knihu z každé země na zeměkouli.
Jak jsem se procházela, uvědomila jsem si svůj problém, který je paradoxně přesně opačný - nečtu téměř nic jiného než literaturu, která je přeložená. Samozřejmě i u mě převažují britští a američtí autoři, ale čtu i něco z Francie, Německa, Japonska, Norska, Finska... Stále bych měla zapracovat na tom, abych si přečetla i něco z Afriky, Asie nebo Jižní Ameriky... Ale o tom tady dnes nemluvím.
Čtu překladovou literaturu a zapomínám na tu českou. Čeština je nádherný jazyk, naši republiku mám velice ráda a za ta léta (alespoň od národního obrození) poskytla neuvěřitelné množství prózy, poezie i dramatu a myslím si, že jsou mezi nimi světové kousky. Ale já jsem je nečetla. 
K české klasice jsem se několikrát dostala, ale nemám zkušenost se současnými autory, a to mě velmi mrzí. Nedávno jsem v Magazínu Práva četla článek o současných českých autorech, kteří se musí živit i jinou prací, protože psaním knih se u nás může plně uživit pouze hrstka vyvolených. A mě najednou bylo šíleně líto, že tyto autory nepodporuji - že vždy sáhnu radši po zahraniční publikaci než po té české.
A já jsem odhodlaná to změnit. Jsem odhodlaná objevit své oblíbence i mezi českými autory. Chci číst česky, chci číst české knihy, chci číst české autory. Toto je mé největší rozhodnutí pro rok 2016 týkající se knih. Chci přečíst alespoň 12 knih od českých autorů - ať už současných nebo klasických. A pokud chcete, pojďte do toho se mnou.

CO MĚ V POSLEDNÍ DOBĚ ZAUJALO
Mapa Anny

2 komentáře:

  1. Jdu do toho s tebou! Taky jsem o tom hodně přemýšlela, hlavně v souvislosti s tím, že bych sama chtěla jednou psát a živit se psaním. Proto mi připadá fakt neuvěřitelně hloupé, že české autory nijak nepodporuju. Chtěla bych zkusit Kateřinu Tučkovou, protože její knihy mě vážně zaujali a nerozumím tomu, proč jsem po nich ještě nesáhla, taky Viewegh je na mém TBR už pěkně dlouho. Mrzí mě, že se na české autory tak zapomíná a doufám, že se k nám připojí spousta dalších lidí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super! Kateřinu Tučkovou má ráda moje mamka, proto se i já na ni těším :). Publikuješ někde svoji tvorbu? :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.