pátek 8. ledna 2016

Největší knižní a filmová zklamání roku 2015

Bohužel se pokaždé nedaří a někdy si přečteme nebo se podíváme na něco, co se nám nebude líbit. Já mám to štěstí, že patřím k lidem, kteří vidí krásu (nebo alespoň něco přijatelného) téměř ve všem, proto se mi stává méně často, že by se mi nějaká kniha nebo film vyloženě nelíbily. Ale dokážu se zklamat. A pár takových situací minulý rok nastalo. Tak se na ně půjdeme podívat.
Může se ovšem stát, že ti jedinci, které zde zmíním, můžou patřit mezi vaše oblíbence. Proto bych vás nerada něčím naštvala, až budu vyjadřovat svoje pocity. Každému se líbí něco jiného, proto bych vás poprosila - pokud chcete svého oblíbence bránit -, abyste do komentářů napsali svůj názor. Třeba mě ještě přesvědčíte, abych se na tu knihu nebo film zaměřila znovu s jiným náhledem!


KNIHY
17787717Velký Gatsby
F. S. Fitzgerald

Toto bylo pro mě určitě největší zklamání roku. Tolik jsem se na tuto knihu těšila! Všichni ji milují, skvost světové literatury a tím pádem jsem se já do ní pouštěla s hodně vysokým očekáváním. A pro mě to bylo hrozné. Přišlo mi to nudné, nezajímavé, ta údajná atmosféra jazzových let na mě vůbec nedýchala, postavy mi přišly nesympatické a Nick Carraway působil jako strašně inteligentní muž, proto jsem nechápala, co vidí na těch příšerných lidech. Ztrácela jsem se v tom a závěrečná pointa na mě vůbec nezapůsobila. Nechalo mě to úplně chladnou, protože už jsem se prostě o tom příběh přestala zajímat. Hodně mě to zklamalo a moc mě to mrzí už jenom kvůli tomu, že má tuto knihu tolik lidí rádo.

25964535Šarlatové písmeno
Nathaniel Hawthorne

Tohle bylo o trochu menší zklamání než Gatsby, ale i tak zklamání. Od této knihy jsem nečekala takovou pecku, proto jsem možná nakonec nebyla tak moc zklamaná. Těšila jsem se, protože zrovna tak se i jí dostává velké popularity v amerických filmech, je to americká klasika, moje učitelka nám ji ve škole doporučovala - ale opět to bylo neskutečně nudné. Nezáživné po příběhové stránce i po stránce formátové. Autorův styl psaní mě ničím nezaujal, naopak mi i trochu vadilo, jak příběh podává. Jeho přístup mi přišel buď strašně odtažitý, jako by mu na té historce ani nezáleželo, nebo mi přišlo, že se tomu příběhu přímo vysmíval. A mně směšný tedy vůbec nepřišel. Nebylo na něm nic špatného, ale vůbec ničím neupoutal mou pozornost.

25325853Zázračný Josef neboli Život je dobrodružství
Mika Waltari

Na tuto knihu jsem se velmi těšila, protože jsem si jednak chtěla přečíst něco od tohoto autora, a jednak mi ji doporučovala mamka se strejdou, dvě mně velmi blízké osoby. Kvůli tomu jsem se cítila hodně provinile, když se mi tato kniha nelíbila. Měla jsem tak trochu pocit, že jsem je zradila. Oni mi doporučili jejich oblíbenou knihu a já si ji neužila. Ale je to pravda - neužila jsem si ji. Autorský styl nebyl sice špatný, četlo se to dobře, ale zároveň nebyl ničím zvláštní. Ale ten příběh, ty postavy? Vůbec jsem se do toho nedokázala vžít, přišlo mi to divné, postavy prapodivné. Celé to bylo takové neuchopitelné a později jsem se začala i nudit. Ta hlavní dějová linka byla naprosto bizarní a ke konci mi přišla směšně nereálná, celé to bylo takové pohnuté od směru, kterým se normálně ubírá realita. Nepochopila jsem to. Možná je tato kniha výborná - a pokud ano, já to asi opravdu jen nepochopila. 

FILMY
Hraji mrtvého
Jean-Paul Salomé, 2013

Na to, jak se mi tento film už v únoru nelíbil, jsem ho musela vytrpět ještě jednou v červenci. Francouzské filmy jsou zvláštní, ale nachází se mezi nimi opravdové perly. Tohle není jedna z nich. Hraji mrtvého je rádoby krimi komedie. Rádoby proto, že není moc vtipná a ani moc krimi. Jde sice celou dobu o vyšetřování vraždy, ale je to strašná nuda. Pokusy o vtip se u mě nesetkaly s nadšenou odezvou a samotná zápletka mě už vůbec nezaujala. Pro mě toto byl celkem zbytečný film.

22 Jump Street
Phil Lord, Chris Miller, 2014

Jednička mi přišla jako fajn komedie, u které jsem se pobavila. Dvojka mi přišla jednak zbytečná, a jednak docela špatná. Všechno už tam vyhnali do extrému a úplně nesmyslně. To, co v prvním díle fungovalo, bylo nové a fakt vtipné, v druhém díle to působilo trapně. Nic zajímavého, nic nového, trapný humor, u kterého jsem se nebavila až do závěrečných titulků. To jsem byla totiž ráda, že to už skončilo, ale zároveň ty titulky byly na celém filmu to nejlepší. Ano, ty byly opravdu vtipné.

Modrá laguna: Procitnutí
Mikael Salomon, 2012

Hodně málo filmů si ode mě zaslouží menší hodnocení než 2/5, ale tohle si tu jednu hvězdičku zasloužilo, protože to bylo příšerné. Nakolik jsem měla svou holandskou výměnnou partnerku ráda, měla příšerný vkus na filmy - její oblíbené jsou Pidihajzlík a právě Modrá laguna. Dva z nejpříšernějších filmů, které jsem kdy viděla. A se slovem příšerný si budu jen těžko dávat pohov. Tento film byl hrozné klišé, ale úplně to největší, to, co už nepůsobí ani roztomile, ani vtipně, ani mile, ale naprosto trapně a lacině. Příběh nijak zvlášť zajímavý, totálně prvoplánový a stejně tak trapný. Postavy nesympatické, povrchní, konvenční a brr... Tohle už v životě nechci vidět.

A nakonec uvedu dva kontroverzní filmy (kontroverzní v tom, že jsem jednou z mála, které se tolik nelíbily), které nejsou vůbec špatné, ale čekala jsem je o tolik lepší, že mě i tak dost zklamaly:

Vyměřený čas
Andrew Niccol, 2011

Tenhle film má naprosto úžasný námět, jeden vůbec z nejlepších! A přitom ho tak neskutečně promarnili... Tenhle film mohl být naprosto úžasný, ale oni z něj udělali jen další americkou akční střílečku s naprosto klišoidní a nesympatickou romantickou zápletkou. Jako akční film to není vůbec špatné, vlastně je to zábavné a zajímavé, ale když se na to podívám z větší perspektivy, je to pro mě neuvěřitelné zklamání nad tím, jak někdo mohl promarnit takový potenciál.

Marťan
Ridley Scott, 2015

Jedno z největších zklamání, které jsem zažila přímo v kině. Upřímně moc nerozumím, kde se všude berou ty nadšené ohlasy. Počítala jsem s tím, že těch kladných bude přece jenom víc, ale i tak pátrám po více lidech, kteří by sdíleli můj názor. Marťan není vůbec špatný film, vlastně je dost úžasný, ale když jsem četla knihu a pak viděla tohle? Filmový Marťan je o dvě třetiny méně vtipný, méně akční, méně zajímavý, zkrátka je o dvě třetiny horší. Přenesla jsem se přes všechny vynechané scény a drobnosti, nakonec z toho vybrali dobrou část, ale bože - vždyť to byla docela nuda. Jó, hezké efekty, krásné kulisy, ale ten příběh? Přišlo mi to suché a zředěné a docela nezáživné. Možná, až se na to budu dívat s větším odstupem, tak už mi to tak připadat nebude, ale momentálně ho sem musím zařadit. Je to dobrý film, ale vzhledem k mému očekávání to byl docela propadák.

14 komentářů:

  1. Velky Gatsby se mi libil, ale film ma vetsi kouzlo. A Vymereny cas mi prisel super.
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na film jsem se ještě nedokázala odhodlat, protože se bojím, že budu znovu zklamána. Ale pokud říkáš, že má větší kouzlo, tak to ho určitě zkusím :).

      Vymazat
    2. Film je opravdu úžasnej, ta knížka mě tak trochu taky zklamala :)

      Vymazat
    3. Tak to se začínám těšit :).

      Vymazat
  2. Nečetla jsem ani neviděla nic z výše zmíněných věcí, ale na Gatsbyho se už dlouho chystám a mám opravdu velká očekávání, i když se v poslední době celkem zmenšily. Slyšela jsem na něj už několik špatných recenzí a vážně nevím... Stejně bych se k němu chtěla jednou dostat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ho vyzkoušej, protože můžeš patřit k těm lidem, kterým učaroval. Možná očekávej méně a nakonec budeš příjemně překvapená! :)

      Vymazat
  3. Gatsbyho jsem letos (vlastně minulý rok) taky přečetla a mě ta kniha zase příjemně překvapila a moc se mi líbila - asi proto, že jsem předtím neviděla film a neměla jsem žádná očekávání. :) Ale co se týče filmů, musím souhlasit s Marťanem a Jump Street. In Time už jsem viděla hodně dávno, ale byla jsem z toho nadšená, tak bych se na to mohla podívat znova a "zaktualizovat" si svůj názor. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jupí, konečně někdo, kdo taky není z Marťana tak odvařený, super! :D

      Vymazat
  4. Pokud máš hodně ráda filmy, můžu ti doporučit Huga a jeho velký objev (od Scorseseho). V podstatě film o vzniku kinematografie. Určitě si o tom musela aspoň slyšet. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Znám, znám. V tomto případě si chci ale nejdřív přečíst knihu a až pak se podívat na film. Pár minut z něj jsem už ale kdysi zahlédla v televizi, ale to jsem tehdy ani nevěděla, o co se jedná. Děkuji za tip! :)

      Vymazat
  5. Gatsbyho mám ráda jako film i knihu. Já hned ze začátku pochopila, že kniha nebude dějově závratná, tak jsem ji četla po kouskách. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si ji nakonec taky kouskovala, protože jsem ji nezvládla číst v kuse. Ale podívám se na ten film a porovnám. Třeba mě to bude bavit víc :).

      Vymazat
  6. Nic si z toho nedelej, ja Gatsbyho taky nemusela, kdyz jsem ho poprve cetla.Od te doby mi vsichni vnucuji, at si ho prectu jeste jednou, ze po tech sedmi letech urcite zmenim nazor. Ale zatim se k tomu moc nemam.
    Kazdopadne jsem moc rada, ze nejsem jedina.

    A co se tyce martana... kniha se mi skoro vubec nelibila, ale film me docela mile prekvapil - cekala jsem to o hodne horsi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No však to říkám - sto lidí, sto chutí. Tak aspoň když se nelíbila kniha, tak potěšil film. :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.