sobota 13. února 2016

Knihomolčino dětství (1)

Už dlouho jsem vám chtěla představit, které knihy ve mně probudily tu knihomolku, kterou jsem dnes. Začala jsem psát i celý článek, ale zjistila jsem, že je těch knih příliš a já žádnou nechci vynechat. Proto jsem se nakonec rozhodla, že pro vás na toto téma vytvořím seriál. I když zároveň to dělám tak trochu i kvůli sobě - kdyby se nedejbože těm knihám něco stalo, aspoň je budu mít uložené na internetu a já se k nim budu moci kdykoli vrátit, abych na ně nezapomněla. 

Ze všeho nejdřív vás musím upozornit, že prvních pár dílů budou vypadat dost podobně, a to z jednoho prostého důvodu - převážná část mého dětství se točila kolem pohádek. Díky tomu je polovina mé knihovničky plná pohádkových knih. První tři z nich vám představím právě teď. Jsou to knihy, které mi rodiče ještě předčítali a které jsem později začala číst i sama, když jsem se v první třídě naučila číst (nepatřila jsem k těm geniálním dětem, které uměly číst už před školou - nyní si to však dost vynahrazuji).

Pohádky se zvířátky (Vladimír Sutějev, LIBREX, 1997)
Mamka této knížce přezdívá sovětské pohádky, ale ať už jsou ruské, nebo české, na tom mi nezáleží. Záleží mi na tom, že jsem s touto knihou strávila podstatnou část svého dětství a ještě několikrát jsem se k ní vrátila, když jsem byla starší. V této knize nenajdete klasické pohádky, a to se mi na tom pravděpodobně líbilo. Nikdy předtím jsem je neslyšela, takže to pro mě byly nové příběhy. Navíc byly fakt zábavné a roztomilé, s nádhernými ilustracemi a kratšími textovými pasážemi. Utržený, povolený hřbet a pochroumané, zmačkané stránky asi mluví za vše...


Povídej pohádku (Adolf Dudek, LIBREX, 1997)
A abyste neřekli, že jsem nečetla české pohádky, tak tu máme rovnou mou další milovanou knížku. Nádherně ilustrovaná a plná známých pohádek - Hrnečku, vař!, O Budulínkovi, O Červené Karkulce, O kohoutkovi a slepičce, O veliké řepě, O Smolíčkovi, O koblížkovi, O zvířátkách a loupežnících, O kůzlátkách, O Palečkovi, O třech medvědech. Jen díky této knize jsem dnes schopna tyto pohádky bez problému odvyprávět. Pokud chcete dětem předat to nejkrásnější mezi pohádkami a nevíte jak na to, stačí vzít do ruky tuto knihu a začít jim číst. Na mě to platilo...


První pohádky (JUNIOR, 1996)
A nyní se z Čech vydáme zase do zahraničí, i když tady si zcela nejsem jistá, kde a v jakém jazyce byla tato  kniha vydána původně. Každopádně můžu zopakovat to předchozí - tvořila mé dětství, je překrásně ilustrovaná (tato je ze všech tří ta nejbarevnější) a plná krásných pohádek. Většina těchto pohádek je také veřejně známá, ale jsou to pohádky, které si větší popularitu určitě vydobyly v zahraničí (svědčí o tom i množství filmových adaptací). Jsou to například pohádky Malá mořská víla, Popelka, Pinocchio, Šípková Růženka, Čaroděj ze země Oz, Alenka v říši divů, Sněhurka a sedm trpaslíků nebo O Malence. I tak ale tyto pohádky nebyly o nic méně kouzelné a mému dětství dodaly trochu mezinárodnosti. Dle mého názoru je velmi důležité znát nejenom pohádky české, ale i pohádky zahraniční. Přehled musíme mít vždy a všude...



Předčítali vám rodiče? Jaké knihy jste začali číst jako první sami?

5 komentářů:

  1. Ani jednu z těchto knížek jsem v dětství neměla, ale vypadají skvěle :) Já milovala Kvaka a Žbluňka, to byli moji úplně nejvíc největší hrdinové!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ty zase vůbec neznám já. :) Ale asi se po nich podívám, pohádek není nikdy dost! :)

      Vymazat
  2. No, možná to bude znít zvláštně, ale mezi prvními knížkami, které jsem jako mrňous četla už sama, byl i Hobit od Tolkiena :3 A pak jsem naprosto milovala králíčka Felixe. Odmalička jsem měla pokojíček nabouchaný knížkama, akorát teď už mi vážně dochází místo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To není vůbec zvláštní, to je úžasné! Přála bych si, aby mi rodiče předčítali příběhy ze Středozemě, Letopisy Narnie a Harryho Pottera. Takhle jsem si k nim musela najít cestu sama mnohem později. :) Králíčka Felixe neznám :D.

      Vymazat
    2. Tak třeba Harry Potter se u rodičů nechytl a Narnii znají jen z filmů, přitom jsou to úžasné kousky, které stojí za to. I když nejdou úplně pro každého.

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.