pondělí 29. února 2016

Leonardo won Oscaro | Můj pohled na letošní Oscary

Jako minulý rok jsem si neváhala přivstat o několik hodin jen proto, abych mohla předávání největších filmových cen sledovat v přímém přenosu. Tento rok to ale bylo jiné, protože jsem jednotlivé filmy pilně sledovala už od minulého roku, některé z nich jsem viděla, četla jsem recenze, diskuze, spekulace, zajímavosti, kontroverze a celkově jsem se do toho hodně ponořila, tím pádem jsem na letošní udílení byla hodně natěšená a samozřejmě jsem měla své favority, kterým jsem držela palce. A co vám budu povídat - byla jsem celou neděli ukrutně nervózní, protože jsem fakt chtěla, aby Leo vyhrál...



Tento rok jsem sledovala přímý přenos na ČT2, za což jsem byla vděčná, protože minulý rok jsem se musela dívat na slovenské stanici se slovenským simultánním překladem a bylo pro mě dost matoucí skákat z angličtiny do slovenštiny a v hlavě si to rovnat ještě v češtině - v noci je tohle dost náročné. Proto jsem tentokrát byla ráda, že jsem mohla překlad poslouchat rovnou v češtině, hodně mi to usnadnilo sledování, i když slovenštině normálně rozumím zcela bez problémů. Četla jsem ale už nějaké stížnosti na české komentátory. Co se týče dabingu, nemůžu si moc stěžovat, protože obdivuji, jak někdo dokáže překládat a ještě u toho vnímat další věty, které následují. Takže i když to asi perfektní nebylo, pro porozumění tam dle mého názoru bylo vše. Spekulovat se dá ale o tom, jak moc osobní náhled do toho komentátoři vnášeli a jaké informace si nepřipravili. Nicméně mě několikrát uvedli do obrazu, když jsem nějakému vtipu neporozuměla, protože mi chyběly souvislosti. Takže já jsem nakonec opravdu spokojená.

Horší to bylo ale se samotnou show, která byla celá prazvláštní a nevyvážená. Chris Rock jako moderátor mi sympatický nebyl. Očekávala jsem narážky na kontroverzi okolo "Oscars so white" a asi bylo potřeba je uvést, aby došlo k uspokojení všech, ale když se to táhlo celým večerem, nejenom že to ztrácelo na vtipu (který to pro mě ztratilo hned po úvodním monologu, který mi i tak přišel dost křečovitý, ale asi jsme si to my, bílí, měli přece jenom vyslechnout, i když většina z nás to stejně asi všechno ví...), ale celý večer ztratil náladu a atmosféru. Všechno bylo unylé, nudné, nezáživné, a kdybych sama nebyla napnutá z toho, kdo to vlastně vyhraje, vůbec bych si to neužila. Doprovodný program v podobě různých skečů mě moc nezaujal. Stále šlo o omílání toho samého dokola nebo to nebylo vůbec vtipné.


Hodně mě zklamala hudební čísla, která jsem si posledně tolik užila! Sam Smith, který se houpal zprava doleva (což jsem fakt nepochopila), zpíval dost prapodivně a jelikož jsem tuto písničku slyšela poprvé (ano, teprve teď jsem vylezla z jeskyně), samotnou mě překvapilo, jak nijaká byla. Moc se mi nelíbila a o to větší bylo mé překvapení, když vyhrála. 
Další číslo s písní z Padesáti odstínů šedi si popravdě vůbec nepamatuji - vím, že tam byl nějaký zpěvák s chocholem na hlavě, ale jak to znělo vůbec nevím. Zato Lady Gaga mě opět nezklamala! Už minulý rok jsem byla překvapena, jak skvělá zpěvačka to je, i když se mi její klasická hudba vůbec nelíbí, a tento rok opět předvedla skvělé číslo. Písnička to byla silná, ale nevím, jestli by tak vyzněla bez těch lidí a bez jejích zběsilých (a lehce děsivých) pohybů u piana. Nicméně hlas má skvělý a z odprezentovaných písní tato byla určitě nejlepší. Škoda, že jsem neslyšela ty další dvě. Nevíte náhodou, proč nebyly předvedeny?
Nakonec jsem ještě byla uspokojena jednou písničkou, a to svou oblíbenou beatlesáckou Blackbird v podání svého oblíbené Davea Grohla během In Memoriam, kde jsem si nejenom opět vzpomněla na Alana Rickmana a Davida Bowieho, ale i na pana Miroslava Ondříčka. To mě velmi zahřálo u srdce, že na něj nezapomněli a že se jeho jméno stále v tamních síních ozývá.


Minulý rok se do mě zapsala ještě vzpomínka na medailonky jednotlivých nominací. Ty mi přišly překrásně zpracované (především ty pro výpravu), ale letos jsem byla opět silně zklamána i v této oblasti. Medailonky byly dost obyčejné. Zobrazovaly sice to, co bylo potřeba, ale ničím zajímavé nebyly. Jediné, co alespoň trochu vyčnívaly, byly ty u zvukových nominací. 
Nejdřív jsem si myslela, že předání cen Mimoňi a Woodym s Buzzem bude fakt zábava a pěkné zpestření, ale nakonec to bylo také takové nemastné neslané. Nebylo to špatné, ale žádná velká sranda to nebyla. Škoda. A když přišli na jeviště C-3PO, R2-D2 a BB-8, měla jsem z toho velkou radost, ale jejich příchod nakonec totálně vyzněl do prázdna. Proč tam vlastně byli?

V minulém roce mě také dostaly někdy dost srdceryvné proslovy při děkování za ceny. Bylo jich hodně a téměř v každém jsem si dokázala vybrat nějakou pěknou a zajímavou myšlenku nebo se mi líbily celé. Ale tenhle rok jsem se toho nedočkala. Jedinou pořádnou (a pěknou) řeč měl Leonardo, ale ostatní zůstali u děkování. Což je samozřejmě v pořádku, ale i tak jsem čekala, že se někdo s něčím ozve. Ale možná byli všichni tak paralyzováni a rozhozeni tou černobílou atmosférou, že se pořádně nevzmohli na slovo, když si sošku přebírali. On už asi stačí i šok z takového ocenění.

Jaký je můj názor na příliš bílé Oscary?
Tohle je hodně těžké téma, protože bych se k němu ráda vyjádřila, ale na druhou stranu - co já o tom vlastně vím? V Hollywoodu jsem nikdy nebyla, nikdy jsem se nebavila s tvůrci ani Akademií, nevidím do jejich procesu, nevím, jaké je skutečné klima ve Státech. Vše, co vím o tamní situaci, mám zprostředkované tisíci různými weby a médii. Můj názor je ale takový, že by se určitě nikdo neměl oceňovat proto, že je bílý nebo černý, ale podle toho, jestli je nejlepší v tom, v čem je oceňován. Takže by se dalo říci, že minulý rok zkrátka nevyšel žádný film, kde by nějaký černoch byl tak dobrý, aby byl nominován. Ale dobrých i výborných tam bylo kupa, ale běloši asi tentokrát byli lepší. Ráda bych věřila tomu, že nad tím akademici přemýšleli takto a že v tom nebyl žádný rasový podtext. 
Nicméně si ale myslím, že je problém s rolemi pro černochy. Protože tam venku jich je spousta talentovaných, ale stále je vídám pouze v komediích a podřadných filmech. V těch vážných, uměleckých, hodnotných filmech tolik černochů nevídám. A to je možná ten problém. Mělo by se dělat více rozmanitých filmů a potom by mohly být i rozmanitější nominace.
Ale možná jsem úplně mimo, protože jak říkám - tamní situaci vidím pouze ze svého pokoje přes celosvětovou internetovou síť. Takže vím vlastně úplný prd a co si myslím, je těm všem Američanům taky jedno a nijak jim to nepomůže.

Můj pohled na vybrané kategorie

Nejlepší film - Spotlight
Z nominovaných jsem viděla Šíleného Maxe, Marťana, Revenanta a Room. Mad Max byl opravdu výborný akční film, ale to je tak všechno co může nabídnout, proto by si tuto cenu nezasloužil. Marťan mě dost zklamal a i bez toho to je "pouze" sci-fi komedie a na Oscara si představuji něco hodnotnějšího. Revenant by si tuto cenu zasloužil klidně, ale dokud neuvidím Spotlight, nemůžu porovnat, jestli prohrál zaslouženě. Room je úžasný film a i ten by si tuto cenu zasloužil, ale přeci jenom je to takový malý film a Oscar většinou sluší těm velkolepějším počinům - což nemusí být pravidlo, ale i já sama to tak vnitřně cítím.

Nejlepší režie - Alejandro G. Iñarritu
Alejandro si tu sošku zaslouží. Ať si říká, kdo chce, co chce, mě Revenant ohromil. Není to film, který bych si pouštěla každý den, ale je po všech stranách výborně propracovaný a dotažený do konce. On si zaslouží tu sošku za to, že stvořil takový film. Hodně lidí se vzteká, že ji měl dost George Miller za to, že v sedmdesáti dokázal natočit tak nadupaný akční snímek. A asi ano, asi by si to i zasloužil, ale já u Revenanta vidím více věcí, které ten režisér musel pokrýt, aby vytvořil tak dobrý film.

Nejlepší mužský herecký výkon - Leonardo DiCaprio
Jen díky tomuto jsem mohla v klidu dospat tu hodinu, než jsem opět musela vstát a jít do školy. Leo konečně vyhrál! A zaslouženě. Jeho výkon v Revenantovi si to zasloužil. Možná byl v jiných rolí i přesvědčivější, ale tady zakusil mnohé a stále je jeho výkon úžasný. Velkou část zahrál bez mluvení, souboj s medvědem, těžké podmínky, a když k tomu připočteme i menší body za zásluhy v minulosti - mně to dělá ideálního oscarového kandidáta! Dost jsem to sice přála i Michaelovi Fassbenderovi, který patří mezi mé nejoblíbenější herce vůbec, ale však i ten se jednou dočká.

Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli - Mark Rylance
Tady jsem to tak přála hned několika lidem! Christiana Balea miluji, Marka Ruffala miluji a Tom Hardy byl v Revenantovi naprosto skvostný! Jako jedna z mála jsem neviděla důvod, proč dávat Oscara S. Stallonovi. Film Creed jsem sice neviděla, ale z ukázek mně jeho hraní Oscara hodné nepřišlo, ale možná změním názor, až film uvidím. Nakonec ale vyhrál ne tolik známý Mark Rylance, ale je to tak sympatický pán, že mu to přeji, a až Most špiónů uvidím, tak ho i zhodnotím.

Nejlepší ženský herecký výkon - Brie Larson
Tady jsem neměla favoritku, protože mezi herečkami své oblíbenkyně obecně moc nemám. Mám ráda Cate Blanchett, Jennifer Lawrence i Saoirse Ronan, ale jedinou Brie Larson jsem viděla i ve filmu, za který je nominovaná. A byla velmi dobrá, přirozená a přesvědčivá. Nemůžu zase říct, že by mi její výkon tolik vzal vítr z plachet jako Leo nebo Tom Hardy, ale Oscara si určitě zasloužila, protože to zahrála perfektně.

Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli - Alicia Vikander
S touto slečnou se úplně roztrhl pytel - teď ji vídám v každém druhém filmu, ale vypadá to, že ona je vážně dobrá. Teď si k tomu připočetla zlatou sošku a asi z ní bude brzy hodně, hodně velká hvězda. Všechny ostatní herečky mi byly sympatické, ale jak už jsem řekla - u žen prostě nemám tolik favoritek.




Nejlepší animovaný film - V hlavě
V hlavě to vyhrálo právem a jsem za to nesmírně ráda, i když bych moc chtěla vidět všechny ostatní nominované filmy (především Anomalisu a Chlapce a svět). V hlavě mě ale totálně dostalo, protože je to nejlepší animovaný film za hodně, hodně dlouhou dobu. A jeden z nejlepších všech dob.

Nejlepší kamera - Emmanuel Lubezki
Tady můžu říct jedině Bravo! Emmanuel Lubezki je naprosto prvotřídní kameraman a nedivím se, že si sošku odnesl již potřetí po sobě. Svými záběry v Revenantovi mě totálně oslnil - jim podobné jsem povětšinou nikdy předtím neviděla. Totální kameramanský koncert! 





Koukali jste na Oscary? Co si o nich myslíte? Komu jste fandili? Pište všechny své postřehy!

4 komentáře:

  1. Moc povedený článek! Mně nějak Oscary vypadly z hlavy, takže jsem je nesledovala :( A můžu se zeptat, jak se díváš na filmy (seriály)? - jestli si je stahuješ, díváš se na ně někde online (popř. kde), jesli si je kupuješ na DVD...? Předem díky za odpoveď :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Třeba je stihneš příště! :)
      Musím říct, že filmy beru hned z několika zdrojů. Prvně máme doma zásobu DVD, to jsou převážně české filmy, a já sama si kupuji DVD ve slevě. Potom koukám na filmy přes internet - např. Alza, O2 a dřív i IVIO, ale to už myslím nefunguje. Chodím samozřejmě i do kina, ale většinu filmů stahuji. Dělám to nerada, takže tuhle možnost volím spíš pro staré filmy nebo zahraniční trháky, které už spoustu peněz vydělaly. Naopak novým českým filmům bych to neudělala, za ty si pěkně zaplatím :). Stahování není ideální a správné, ale má závislost na filmech a omezené finance jsou silnějším tahákem. Pyšná na to ale taky nejsem :/.

      Vymazat
  2. Leo je nejlepší! ♥ Neříkám, že ten film je zrovna úžasný, i když se mi líbí všechny filmy s Leem, ale po herecké a zážitkové stránce famózní. Nikdo si to nezasloužil víc, i když Eddie je taky geniální.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se Revenant líbil moc, ale ani můj šálek čaje to nebyl, ale právě proto jsem ocenila, že to Inarritu dokázal natočit tak, aby mě to bavilo. :)

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.