sobota 5. listopadu 2016

Proč čtu o islámu

Jeli jsme na školní exkurzi do Polska a já jsem si v autobuse otevřela knížku Islám od autora jménem Šajch Fadlulláh Chajrí (Shaykh Fadhlalla Haeri), což je irácký spisovatel, o kterém se můžete více dočíst například zde. Reakce mých spolužáků byly zhruba dvou typů:
  • Co to sakra čteš?!
  • Ty čteš korán?!

Někteří spolužáci stále trvali na tom, že čtu korán, ačkoliv jsem jim ukázala název knihy i jméno autora, trvali na tom, že chci konvertovat k islámu a že se ze mě stává terorista. Dobře si uvědomuji, že si ze mě částečně dělali legraci, ale zároveň vím, že by si sami takovou knihu nepřečetli. Nabízela jsem ji, ale nechtěli. A takový pocit mám i z většiny českého obyvatelstva, které jsem bohužel nepoznala osobně, takže je ze mě jen povrchní soudce, ale které jsou potkala na internetu, v novinách, v televizi, v politických kampaních a v průzkumech veřejného mínění. Stejně jako já teď povrchně soudím, že většina z nich nejspíš nikdy o islámu nic nečetla, většina z nich se nikdy s žádným muslimem nesetkala, oni soudí islám a muslimy, aniž by o tom cokoli věděli, ale především - ani nechtějí vědět. A pak dělají soudy, které ubližují jiným lidem.
I já mám strach, i já se bojím, i já žiji v nejistotě. Moje štěstí ovšem je, že jsem už několik muslimů potkala osobně a vím, že je každý z nich jiný, ale každý z nich byl jako kterýkoli jiný člověk. A proto vím, že můj strach a předsudky nejsou oprávněné a jsou naopak nespravedlivé. Proto jsem se rozhodla jít svému strachu naproti a přemoci ho tím, že se vzdělám, že budu číst, poslouchat, potkávat a mluvit. A snad tím přemůžu nejenom svůj strach, ale také třeba ispiruji někoho dalšího.
Muslimská kultura mi ale zároveň přijde velmi exotická, zajímavá a fascinující a mě velmi mrzí, že se u nás o ní jako takové tolik nemluví jako například o kultuře jiných exotických národů a náboženství.

A právě proto čtu o islámu. 

Přesto jsem stále na začátku své cesty, protože jsem jako takové přečetla jen tři knihy: Persepolis, Já jsem Malála a Islám. Stejně tak, jak je rozmanitá kultura jednotlivých muslimských národů a zemí, rozmanité jsou i tyto knihy. Persepolis je autobiografický komiks, který se odehrává v Íránu a v Evropě, Já jsem Malála je životopis/memoár nejmladší držitelky Nobelovy ceny za mír, pákistánské muslimky, a Islám je nejfaktografičtější z nich a je napsán iráckým autorem. Pokusím se vám však každou z knih představit podrobněji.

Persepolis
Marjane Satrapi
Vydal BB/art v roce 2013

Persepolis vypráví životní příběh samotné autorky ve formě grafického románu, který u nás i v zahraničí vyšel i ve dvou svazcích - první zachycuje její dětství v Íránu za islámské revoluce a války s Irákem, druhý vypráví o jejím dospívání v Evropě. Toto byla má první konfrontace s četbou, kde je podstatný právě ten muslimský prvek a velmi mě to oslovilo. Bylo to pro mě nejenom zajímavé díky té exotičnosti a odlišnosti kultur, ale také proto, že to byl klasický příběh o vzpouře, revoltě a svobodě. Navíc je to opravdu svižné čtení a definitivně dokazuje odpůrcům komiksu, že obrázky nemusí být pouze zábavou pro děti.

Já jsem Malála
Malála Júsufzaj, Christina Lamb
Vydal Ikar v roce 2014

O této slečně jste možná slyšeli, přesto mě mrzí, jak málo o ní vědí lidé v mém okolí. Jde o držitelku Nobelovy ceny míru a jde o muslimku. Mnohým se zdá, že slova mír a muslim jsou protiklady, ale kdyby si poslechli alespoň Malálin příběh, uvědomili by si, že ta slova mohou jít ruku v ruce a že se i krásně doplňují. A snad by jim došlo, že Malála není jediná taková mezi muslimy. Kdyby si tuto knihu přečetli, zjistili by dokonce, že za Malálou od samého začátku stál její otec, který ji podporoval a podporuje ve vzdělání, že oba bojují za vzdělání dívek v Pákistánu. Pro mě je tato kniha mnohem inspirativnější než kterákoli jiná self-help příručka, neskutečně mě nakopla, namotivovala a dojala smutkem i štěstím zároveň. Pokud vám z tohoto výčtu něco doporučuji, je to právě tato kniha.

Islám
Shaykh Fadhlalla Haeri
Vydal Ikar v roce 2001

Tato kniha nevypráví životní příběh, proto mě nakonec nebavila tak, jako mě bavily knihy předešlé. Jde o faktografické pojednání o islámu, o jeho vzniku, vývoji, rozmachu a dějinách. O dějinách muslimů, jejich životě a v závěru knihy se můžete dočíst i o konkrétních muslimech, kteří významně přispěli světové medicíně, filosofii, vědě a dalším. Bohužel mě tato kniha nebavila natolik, že jsem nezvládla dočíst část o historii islámu a muslimů, i když vím, jak je podstatná pro pochopení dnešní situace. Teď vím, že se spíš zaměřím právě na konkrétní příběhy a konrétní postavy, a snad mi bude i ta historie časem osvětlena.

Další knihy, které bych si chtěla přečíst:
Secret Son - Laila Lalami
Minaret - Leila Aboulela
The Girl in the Tangerine Scarf - Mohja Kahf
Moth Smoke - Mohsin Hamid
White Teeth - Zadie Smith
A Map of Home - Randa Jarrar
Ambiguous AdventureCheikh Hamidou Kane
Alif the Unseen, The Butterfly Mosque - G. Willow Wilson
The Kite Runner, A Thousand Splendid Suns, And the Mountains Echoed - Khaled Hosseini
My Name is Red - Orhan Pamuk
The Good Muslim - Tahmima Anam
Jak jsme v Teheránu četly Lolitu - Azar Nafisi
Čaj s nápadníkem - Marjan Kamali
Andělé nad Teheránem - Gina B. Nahai
The TaqwacoresMichael Muhammad Knight
Girls of Riyadh - Rajaa Alsanea
Habibi - Craig Thompson
Does My Head Look Big in This?, Ten Things I Hate About Me - Randa Abdel-Fattah
Love in a HeadscarfShelina Zahra Janmohamed
In the Land of Invisible Women: A Female Doctor's Journey in the Saudi Kingdom - Qanta A. Ahmed 
The Bastard of Istanbul - Elif Shafak
...a mnohé, mnohé další...


V České republice sice muslimové žijí, ale ne vždy se s nimi běžně setkáváme, ne vždy s nimi přijdeme do kontaktu a ne vždy nás baví číst knihy. Mluvit s někým osobně a poznat se s ním tváří v tvář je to nejlepší, co vás může potkat a co vás může nejvíce obohatit. Pokud tedy tu příležitost budete mít, nepropásněte ji, ale nezapomeňte být slušní a pokorní. Zde jsou však mé další tipy, jak se konfrontovat s muslimskou tématikou, pokud vás nebaví číst knihy:

Fly with Haifa
Haifa je youtuberka, vlogerka a cestovatelka původem z Palestiny, nyní žije v Dubaji a dělá úžasná videa v angličtině nebo arabštině s anglickými titulky. Přišla jsem na ni díky kanálu FunForLouis, když se spolu v Dubaji setkali. Je neuvěřitelně vtipná, inspirativní a zajímavá. Dělá jak vlogy z cestování po světě, tak z rodinných oslav (například z ramadánu, Svátku oběti,...), videa s přátely, challenge a další podobná youtuberská videa, ale také různé experimenty, především co se týče islamofobie. Mé obzvlášť oblíbené video je to, co vám dávám níže. Mě vždy zahřeje u srdce a rozzáří mi celý den. Haifa vás toho může mnohé naučit a mnohé vám ukáže. Možná ani netušíte, že i takto může vypadat muslimka.

TED Talks
O TEDu jsem zde na blogu už kdysi mluvila a musím opět projevit velkou lítost, že v mém okolí je téměř nikdo nezná, mrzí mě, že nám je nikdo neukázal ve škole, ale mou nadějí je, že jsem je už pár lidem představila a oni se na ně začali dívat. TED se zaměřuje na velké množství oblastí - cokoli vás zajímá, na to téma u nich určitě proběhla přednáška, kterou můžete dohledat. Najdete tam i množství přednášek o islámu, od muslimů nebo jinak spojených s tímto tématem. Stačí hledat, poslouchat a nechat se inspirovat. Pokud si nejste jisti s angličtinou, ke každému videu existuje přepis textu (transcript) nebo titulky, a u některých je dokonce dostupný i český překlad. Už právě proto by to učitelé u nás mohli začít využívat...
Na ukázku dávám přednášku od otce Malály Júsuzfaj, kterého neskutečně obdivuji:

Další zajímavé TEDy o islámu:
http://bit.ly/TEDDaliaMogahed What do you think when you look at me?
http://bit.ly/TEDManwarAli Inside the mind of a former radical jihadist
http://bit.ly/TEDManalal-Sharif A Saudi woman who dared to drive
http://bit.ly/TEDSheikhaAlMayassa Globalizing the local, localizing the global
http://bit.ly/TEDMustafaAkyol Faith versus tradition in Islam
http://bit.ly/TEDSuzanneBarakat Islamophobia killed my brother. Let's end the hate
http://bit.ly/TEDLauraBoushnak For these women, reading is a daring act

HateFree Culture
http://www.hatefree.cz/
HateFree Culture se mi zdá býti v dnešní době docela kontroverzním pojmem, trochu kontroverzní iniciativou a zároveň tomu rozumím a nerozumím. Paradoxní mi přijde, že se vůči ní zvedá taková vlna nenávisti. Mrzí mě to, ale na druhou stranu oceňuji, co dělají. Čtu jak zprávy z HateFree, tak z běžného zpravodajství a k tomu se snažím poslouchat lidi, co na těch místech doopravdy byli nebo co tu situace doopravdy zažili. Snažím se získávat podněty ze všech stran a dělat si názor, nicméně vím, že dokud to sama nepoznám a neuvidím, názor si neudělám. Pokud chcete ale další alternativní zprávy o islámu a muslimech, tady je určitě najdete.

Vím, že tímto článkem společnost ani svět nezměním a války nezastavím, ale přesto doufám, že to někomu z vás něco dalo. Jen jsem vám chtěla ukázat, jak je slovo islám a muslim rozmanité a jaká je škoda, že dnes už je zaměňujeme s výrazy, které by k tomu neměly být určené.

P. S.: Také bych vás chtěla poprosit, pokud se budete chtít pustit do nějaké diskuze v komentářích, buďte k sobě navzájem slušní, buďte na sebe hodní, ale samozřejmě máte plné právo svůj názor vyjádřit. Já nejsem žádný odborník, rozhodně se za něj nepovažuji, jen se snažím předat nějaké tipy, které se mi osvědčily. To je to, co jsem tímto článkem zamýšlela.

4 komentáře:

  1. Paráda! O některých knihách jsem slyšela, sama mám na seznamu Jak jsme četli Lolitu v Teheránu. Jsem ráda, že o tom někdo čte, paradoxně lidi, co nenávidí Islám si často nejsou schopni o něm něco nastudovat. A to je škoda. Příkladem budiž třeba moje třída. Je nás docela dost nevěřících, ale mámě rádi hodiny náboženství a diskuse s profesorem, protože chceme poznat to, čím nejsme. Kdyby to tak lidi dělali se vším, tak by poznali svého nepřítele... a dokázali by vymyslet pádnější argumenty než jen migraci a burky.

    O Malale jsem četla, protože jsme o ní měli článek v učebnici do angličtiny :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to přístup tvé třídy opravdu obdivuji, to je nádherné. Takový postoj by měl člověk zachovávat snad téměř v každé oblasti - mít oči i srdce otevřené a poznávat, co nezná... Opravdu moc děkuji za tvůj komentář :)

      Vymazat
  2. Ono ani nie je problém, že nečítajú; oni čítajú a čítajú nezmysli. Nevedia (nechcú) si vyhľadať relevantné texty. Tebe, samozrejme, tlieskam, som rada, že som na internete narazila na tak vážny (a rozumný) článok medzi knižnými blogmi. Sama mám za sebou skôr prednášky o islame, na odbornú literatúru/prípadne beletriu sa len chystám. Určite mám v zozname Persepolis a Atlas muslimských strašáků. Druhá kniha je v podstate lexikón s vysvetlenými pojmami, ktoré sa na internete používajú nesprávne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za tip na druhou knihu, ta vypadá zajímavě :). A moc děkuji za tvůj komentář :).

      Vymazat

Jsem moc vděčná za každý komentář. Děkuji.